Már megint hazugságot terjesztett Lázár Jánosról a külföldről finanszírozott baloldali sajtó és a közpénzből működő hódmezővásárhelyi önkormányzati média. A Magyar Közút tiszta vizet öntött a pohárba. Íme, ezért kellett korszerűsíteni a 4413-as út Algyő és Maroslele közötti szakaszát – így néz ki a valódi „út a börtönbe” program!
Nincs új a nap alatt. Az ég kék, a fű zöld, a baloldali fakenews-sajtó hazudik. Ezúttal Lázár Jánosról terjesztett súlyos valótlanságokat a Soros-hálózat által támogatott, jórészt külföldi forrásokból finanszírozott Átlátszó, valamint ahhoz szorosan kapcsolódva a vásárhelyi adófizetők pénzéből fenntartott önkormányzati média, a Hódpress. A balliberális portálok az építési és közlekedési miniszterről, valamint az Algyő-Maroslele összekötő út korszerűsítéséről melegítették fel hazugságaikat, attól sem zavartatva magukat, hogy állításaikat az illetékesek korábban már többször is egytől egyig cáfolták. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. most – a gyengébbek kedvéért – újra tiszta vizet öntött a pohárba, s részletes közleményben magyarázta el, miért volt szükség erre a Csongrád-Csanád vármegyei beruházásra.
A Magyar Közút leszögezte: a 4413-as jelű út felújítása két kézzelfogható ok miatt vált szükségessé és elengedhetetlenné. Be is mutatták ezeket. A nyilatkozatukból az is kiderült, ki kérte az útszakasz korszerűsítését. Spoiler: nem, nem Lázár János, bármennyire is ez az Átlátszó és a Hódpress „kattanása”!
– A büntetés-végrehajtási intézmények felett hatáskörrel rendelkező Belügyminisztérium kérte az útszakasz felújítását, amely a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézethez vezető bekötőút. Az úton való közlekedés BV gépjárművek károsodásához is vezetett. Másrészről a meglévő algyői Tisza-híd átépítésével és egy új híd megépítésével a közeljövőben olyan jelentős mértékű fejlesztési munkálatokra kerül sor, amelyek a megyei szinten kiemelten forgalmas 47-es főút teljes zárását is szükségessé teszik. Ez idő alatt a forgalom elterelése részben erre lehetséges, az útszakasznak így a Szeged és Hódmezővásárhely közötti teljes forgalmat el kell majd bírnia – magyarázták el.
Hozzátették továbbá: „Átlátszó hazugság”, hogy a beruházásnak köze lenne a batidai vadászházhoz, mely nem is a 4413-as, hanem a 4454-es jelű úton fekszik, amit viszont semmiféle felújítás nem érintett. Az is vaskos csúsztatás, hogy a közelmúltban egy utat sem újítottak fel olyan alaposan, mint az Algyő-Maroslele közötti szakaszt.
– A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az elmúlt években többször is alkalmazott az algyői projekthez hasonló technológiával végzett útfelújításokat olyan helyszíneken, ahol az út a gyenge teherbírású altalaj miatt ment tönkre, annak újjáépítése nélkül nem lehetett tartós pályaszerkezetet építeni. A[z Átlátszó-]cikkben – a 4413-as út felújított szakaszának hosszára vetített bekerülési költség alapján – kiszámolt 500 millió Ft/km fajlagos költséget a hasonló technológia mellett felújított útszakaszokkal összevetve kijelenthetjük, hogy egyáltalán nem kirívó, sőt még csak nem is a legjelentősebb költséggel járó felújítás az algyői 4413-as út rekonstrukciója – tájékoztatott a Magyar Közút, mely több konkrét példát is felsorolt olyan, már lezárult vagy folyamatban lévő útfelújításokkal kapcsolatban, melyek fajlagos felújítási költsége jóval magasabb, mint az Algyő-Maroslele szakaszé.
Végül arra is kitértek, a Tisza és a Maros vízgyűjtő területén lévő 4413-as út térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta: ha vizet kap, akkor tágul, víz hiányában zsugorodik. A változó ciklusok a pályaszerkezet deformációjához vezetnek. Ennek megelőzése érdekében a technológusok által előírt hidraulikus kötőanyaggal történő (meszes és cementes) talajstabilizálás történt. A meglévő pályaszerkezetet azért kellett elbontani, hogy megfelelő állékonyságú új alap és új kötő- és kopóréteg épülhessen.
Fotó: Illusztráció