Történelmi csúcson a kínai hibridek a vén kontinensen. Az elektromos autók piacán pedig a bivalyerős BYD vezetésével ledolgozták az extra vámok kivetését követő visszaesést.
Folytatták európai térnyerésüket a BYD-vel az élen májusban is a kínai autógyártók Európában, az eddigi legmagasabb arányt elérve a hibridautó-piacon, és 10 hónapos csúcsra futva az elektromos járművek (EV) szegmensében.
Három csúcs egy hónap alatt, nyomulnak a kínai autógyártók
A BYD és az állami tulajdonú SAIC Motor csoporthoz tartozó MG vezetésével mindkét kategóriában túlszárnyalták a 9 százalékos részesedést a Dataforce iparági kutató cég adatai szerint. A belső égésű motoros modelleket is beleértve a kínai márkájú autók európai regisztrációi pedig először lépték át az 5 százalékot.
A legfrissebb adatok is azt bizonyítják, hogy a kínai autógyártóknak nagyrészt sikerül behatolniuk a világ egyik legnagyobb autópiacára – írja a Bloomberg.
A BYD vezetője, Stella Li júniusban jelentette ki, hogy üzleti szempontból a vén kontinens a cég legfontosabb régiója.
A legnagyobb áttörést a kínai gyártók az európai EV- és hibridpiacon hajtották végre, ahol ki tudják használni az akkumulátortechnológiában és a szoftverfejlesztésben elért fölényüket.
A BYD-n a vámok sem fogtak ki
Az EV-értékesítéseik amúgy mostanra visszakapaszkodtak a 2024-es szintre, amikor az Európai Unióban még csupán 10 százalékos vámmal sújtották a kínai gyártású elektromos autókat. Az EU az addicionális 17,4–38,1 százalékos védővámok kivetését egy piackutatás megállapításaival indokolta, amely szerint Peking állami támogatásokkal, tisztességtelenül lendítette fel a vállalatokat.
A hibridek – amelyek eddig megúszták az uniós extra vámokat – értékesítése még drámaibb mértékben növekedett. Miután a kínai márkák 2024 májusában az európai piacnak még alig 1 százalékát uralták, egy évvel később már a konnektorról tölthető plug-in hibridek eladásainak 12 százalékát, a hagyományos belső égésű motort egy kis méretű elektromos motorral és jellemzően 48 voltos akkumulátorral kombináló, úgynevezett mild vagy lágy hibridek eladásainak pedig 7 százalékát tették ki.
„Az azonban erős túlzás lenne, hogy az EV-kre kivetett, húzós vámok ne gyakoroltak volna hatást a kínai gyártókra, hiszen az egykor brit sportkocsimárkaként ismert MG az e-autóira kirótt, összesen 45 százalékos vámok nyomán inkább a hibridek felé fordult, miközben 40 százalékkal, 4114 darabra csökkent tisztán elektromos autói értékesítése, és az új környezetre reagálva más elektromos megoldásokra összpontosított” – emelte ki Felipe Munoz, a Jato Dynamics autóipari tanácsadó cég elemzője.
A »csupán« 17,4 százalékos extra vámmal megsarcolt BYD viszont a vámok ellenére is növelte eladásait
– tette hozzá.
A vállalat most a legnépszerűbb szegmenseket célozza meg Dolphin Surf nevű városi járgányával és kompakt, ám mégis sportos haszonjárművével, az Atto 2-val.
Májusban a Szegeden építkező cég éves bázison 158 százalékos bővüléssel, összesen 7111 tisztán e-autót adott el az EU, valamint az Egyesült Királyság, Norvégia és Svájc piacán.
Ahelyett, hogy a vámok megállítanák a BYD-hez hasonló márkákat, arra kényszerítik őket, hogy megfizethetőbb modelleket vezessenek be a belépőszegmensekben
– hangsúlyozta Munoz.
Ezt igazolja, hogy két, Európában kevésbé erős márka is nagyot lépett előre:
az Xpeng (plusz 348 százalék)
és a Zeekr (198 százalék) is.
forrás: vg.hu