Kitart az eredeti határidő mellett a Szegeden építkező BYD, amely továbbra is azt tervezi, hogy 2025 végén elindítja a gyártást az üzemben – tudatta a Világgazdasággal a kínai vállalat PR-menedzsere. Annak ellenére tervezi az idei startot, hogy várhatóan nem minden üzemegység fog időben elkészülni a szegedi BYD-gyár területén, a présüzem és a fényezőcsarnok csak egy későbbi fázisban fog bekapcsolódni a termelésbe.
„Továbbra is az a tervünk, hogy az év végén elinduljon a gyártás, majd a felfutás után minél hamarabb kiszolgáljuk Európát” – ezt mondta a Világgazdaságnak Erhardt Péter, a BYD Hungary PR-menedzsere. A szegedi BYD-gyár felépülésével kapcsolatban időről időre felmerülnek kételyek, legutóbb a héten. A Szegeder cikkében több képet is közölt a beruházás állásáról, a cikk írója a képsorozat alapján arra a következtetésre jutott, hogy nehéz elképzelni, hogy a szegedi üzemben már az év végén meginduljon az első autók összeszerelése.
Szegedi BYD-gyár: a présüzem és a fényezőcsarnok később készülhet el
Erhardt Péter ugyanakkor hangsúlyozta, a BYD a vertikális integrációban hisz, és a versenyképességének egyik alappillérre, hogy igyekeznek minél több komponenst maguknak gyártani, de ez nem jelenti azt, hogy mindent a nulláról kezdenek. A KD-üzemegységek alkatrész-logisztikai raktárak lesznek, ahol azoknak az alkomponenseknek az összeszerelése zajlik majd, amelyek aztán a végösszeszerelőben beépülnek az autóba.
Ami a présüzemet és a fényezőcsarnokot illeti, egy későbbi fázisban csatlakoznak, de azok is el fognak készülni
– mondta határozottan, hozzátéve, hogy a présüzem nagyon speciális üzemegység, sokkal bonyolultabb és komplexebb, mint az összeszerelő csarnok megépítése, tehát időigényesebb is.
Ezek alapján a leghamarabb az összeszerelő csarnok készülhet el, ahol már azelőtt megindulhat a gyártás, hogy a fényezőcsarnok és a présüzem kész lenne.
Bár azt nem lehet tudni, hogy a 300 hektáron elterülő teljes komplexum pontosan mikorra készül el, erre a BYD menedzsere sem tudott válaszolni, az viszont ismert, hogy elsőként a Dolphin Surf modell gördülhet le a gyártószalagokról. A gyártási kapacitás pedig kezdetben évi 150 ezer autó lehet, amit idővel 300 ezerre bővítenek.
Már júliusban is halálhírét keltették a szegedi BYD-gyárnak
Nem először merül fel, hogy csúszik a szegedi gyár átadása. Júliusban a Reuters névtelen forrásokra hivatkozva arról írt, hogy a kínai autógyártó csak 2026-ban kezdené el a tömeggyártás, és a kapacitását csak a korábban tervezettnél lassabban pörgetné fel, míg a gyár a tervezettnél több autót készítene el törökországi üzemében.
Ez mind-mind valótlan állítás, ilyenről szó sincsen
– erősítette meg ezúttal is Erhardt Péter. Annál is inkább így lehet, mert a törökországi gyár területén a nyár közepén még egy kapavágás sem történt. Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója, kormánybiztos akkor a Facebook-bejegyzésében több képpel szemléltette, hogy miért képtelenségek ezek az állítások. Míg a török beruházás esetében jóformán el se indultak a munkálatok, addig Magyarországon az építkezés a végéhez közeledik. Ráadásul ellentmond a magyarországi termelés visszafogásának az is, hogy a BYD időközben bejelentette: a vállalat európai központja Magyarországon lesz.
A BYD PR-menedzsere ezzel együtt kiemelte, hogy a török és a magyar gyár képes lesz majd a teljes európai piacot ellátni, akkumulátorgyártás azonban nem lesz Szegeden. Mint mondta, akkumulátortároló fog épülni, ez pedig a tervrajzokból is pontosan kiderül.
Stella Li Münchenben beszélt a BYD terveiről
A szeptemberi müncheni autószalonon is téma volt a Szegedi BYD-gyár. Stella Li, a vállalat ügyvezető alelnöke ott jelentette be, hogy a Dolphin Surf kisautó gyártása még az év vége előtt elkezdődik Szegeden. Mindez pedig azért is lényeges a kínai cégnek, mert a BYD így elkerüli a kínai villanyautókra kivetett vámokat, mivel jelenleg a korábbi 10 százalék helyett 27 százalékos vám sújtja a kínai gyártásból érkező BYD modelleket.
2025 végére Stella Lee elmondása alapján a BYD 32 európai ország piacán lesz elérhető, köztük
Magyarországon,
Szerbiában,
Portugáliában,
Horvátországban,
Görögországban és
Hollandiában, ahol több mint ezer szalonban próbálhatják ki és vásárolhatják meg az érdeklődők a BYD járműveit.
Ezt 2026-ra meg szeretnék duplázni, hogy legalább kétezer kereskedésben találkozhassunk a kínai autókkal Európa-szerte.
forrás: vg.hu