Valamennyi hitelező elfogadta az önkormányzat egyezségi javaslatát, megállapodások születtek a mintegy 60 millió forintos tartozásállomány visszafizetésének ütemezéséről. November végére lezárulhat a csődeljárás.
Célegyenesbe érkezett Ambrózfalva tavaly december óta tartó adósságrendezési eljárása. Az önkormányzat a pénzügyi helyzet áttekintése után a hitelezők mindegyike számára elkészítette a tartozások átütemezéséről és visszafizetéséről szóló egyezségi javaslatot, melyet az érintettek elfogadtak és aláírtak. Megszülettek a szükséges megállapodások a mintegy 60 millió forintra rúgó tartozásállomány kapcsán, ezeket a dokumentumokat beküldik a bírósághoz, s ha ott is megkapják a szükséges jóváhagyásokat, november végén lezárulhat a csődeljárás – erről Nagy Szabolcs polgármester tájékoztatta a Promenad24-et.
A község első embere beszámolt róla: tárgyalásos úton sikerült elérnie, hogy a Pitvaros Térségi Óvodai Nevelési Intézményi Társulás 13,8 millió forinttal csökkentse a követeléseit. A társulás által már megtárgyalt és elfogadott egyezségi javaslat értelmében mintegy 25 millió forintot kell majd a részükre visszafizetni. A másik, jelentős összegű tartozás a szolgáltatóház kivitelezője felé áll fenn. Ezt olyan ütemezésben fogják rendezni, ahogyan Ambrózfalva visszakapja Csanádalbertitől a számláiról jogtalanul átutalt tízmilliókat – tudtuk meg.
A polgármester elárulta: a kisebb összegű, azaz 1,5 millió forint alatti tartozásokat még az idei esztendőben letudják. A következő esztendőben tehát már csak az óvodai társulásnak és a szolgáltatóház kivitelezőjének kell majd törleszteniük a részleteket.
„Az adósságrendezési eljárás lezárásához reorganizációs tervet kell készítenünk. Igazolnunk kell a Szegedi Törvényszék előtt, hogy milyen intézkedéseket tettük a fizetőképességünk javítása érdekében, összegeznünk kell a költségcsökkentő, illetve a bevételnövelő intézkedéseket, továbbá be kell mutatnunk, hogyan kívánjuk biztosítani az önkormányzat pénzügyi egyensúlyát a következő években. Az a feladat, hogy a pénzügyi helyzetünk átvilágítását követően bizonyítsuk: meg tudjuk oldani, hogy ne termelődjön újra az adósság. Nyilván miután a felhalmozott tartozás szinte teljes egészében a korábbi rossz működés eredménye volt, amit helyrehoztunk, miután kiléptünk a korábbi közös hivatalból, s hivatalt váltottunk, ezért a település költségvetése mostanra egyensúlyba került. Ha a tartozásainkat kifizetjük, azok nem fognak újratermelődni” – összegzett Nagy Szabolcs.
A reorganizációs terv elemei közül kiemelte, hogy az önkormányzat felülvizsgálta a tulajdonában lévő bérlakások szerződéseit és azok számlázási gyakorlatát, a fizetési hajlandóságot nem mutató bérlőkkel kötött szerződéseket megszüntette, az érintett bérlakásokkal kapcsolatban új pályázati felhívásokat tett közzé. Továbbá áttekintették a korábbi számlázási gyakorlatot, az adótárgyakat és az adóbehajtási tevékenységet, különös tekintettel a be nem hajtott követelésekre, s meghozták a behajtáshoz szükséges intézkedéseket. A feladatellátáshoz szükséges önkormányzati tulajdonú épületek energiahatékonyságának javítására, rezsiköltségeinek csökkentéseire pedig magas támogatásintenzitású pályázatokat nyújtanak be.
Nagy Szabolcs lapunknak azt is elmondta: kiderült, hogy nem csak a szolgáltatóház pályázatával kapcsolatban akadtak súlyos problémák a 2024 októbere előtti önkormányzat működésében. „Három kisebb összegű, 700 ezer és 1,5 millió forint közötti tartozásunk is ahhoz kötődik, hogy az előző településvezetés nem tudott elszámolni három pályázat felvett előlegével. Azokat a forrásokat más célokra költhették el. Véleményem szerint ez az alkalmatlanságuk ékes bizonyítéka, hiszen az önkormányzat legalapvetőbb funkciójáról van szó. Minősíthetetlennek tartom, hogy képtelenek voltak az elnyert pályázatok megvalósítására, s nem tudtak elszámolni még a felvett előlegekkel sem” – fogalmazott.