A tavalyi egymilliárd utazást is túlszárnyalhatja idén a MÁV-Volán csoport. Az építési és közlekedési miniszter szerint világosan látszik, hogy a magyaroknak szükségük van a tömegközlekedésre.
Második LázárLive-ját tartotta csütörtök délután Lázár János. A miniszter közösségi oldalán élő videóban várta a kérdéseket, melyből ezúttal is rengeteg érkezett.
Az egyik fő téma természetesen a tömegközlekedés volt. A tárcavezető elmondta, az a szándéka, hogy idén is tudjanak valamilyen plusz juttatást adni azoknak a vasutasoknak és volánosoknak, akik az extrém melegben szolgáltak, vagy szolgáltattak a közlekedésben. Megemlítette: kiváló a szakszervezetekkel az együttműködés. Ennek eredménye, hogy 570 ezer forint volt az átlagkereset a MÁV-Volán csoportnál 2022-ben, míg most 730 ezer forint.
Szó esett arról is, hogy több mint 1000 kilométernyi vasutat szeretnének felújítani. – Magyarországon 8500 kilométernyi vasúti hálózat van, ebből több mint 6000 kilométert használunk. Ennek fele műszakilag rossz állapotban van, tehát 3000-3500 kilométer az, ami sebességkorlátozott, és 1080 kilométer felújítására nyílna lehetőség, ha az Európai Beruházási Banktól azt a hitelt megkapnánk, amire jelen pillanatban pályázunk – fejtette ki Lázár János.
A politikus ismertette, a bank szeptemberre ígér választ, azonban a Tisza Párt képviselői mindent elkövetnek Brüsszelben, hogy ezt a hitelt Magyarország ne kapja meg. – Ami jó az ellenfeleinknek, az rossz a Fidesznek, ami rossz az országnak, az jó az ellenfeleinknek. Ők így gondolkodnak, amit megismerhettünk az elmúlt időszakban. Ha sikerül a hitelt elhoznunk, az ugye 1 milliárd euró, vagyis 400 milliárd forint. Ehhez ugyanennyit kell hozzátennie a magyar államnak, és a programban nyolc nagy vasúti pálya felújítása lesz benne – hangsúlyozta a miniszter.
Arról is beszélt, hogy az olcsó jegyáraknak az lett a következménye, hogy radikálisan megugrott Magyarországon a vasút és az autóbusz közlekedés iránti igény.
– Húsz százalékkal kevesebben autóznak most, mint a vármegye- és országbérlet bevezetése előtt. 5-600 ezer bérletet adtunk el havonta az ország- és vármegyebérlet előtt, most viszont eladunk közel egymillió bérletet havonta. Tavaly 1 milliárd utazás volt Magyarországon, és az idén lehet, hogy átlépjük az 1 milliárd 100 ezret, vagy akár az 1 milliárd 200 milliót is megközelítheti az utazások száma. Tehát radikálisan nő a tömegközlekedés iránti igény – jelentette ki Lázár János. Kiemelte: ma Magyarországon 132 ezer darab ülőhely van a vasútnál, amit 160-170 ezerre szeretnének bővíteni a következő években.
Még elmondta, nem feltétlenül mozdonyokban és kocsikban, hanem motorvonatokban látják a vasúti közlekedés fejlesztését. – Most 220 mozdonnyal dolgozunk naponta, ebből 100 új vagy használt bérletére adtam mandátumot. 30 már itt van és 70 még jön – tájékoztatott Lázár János.