Egyre erőteljesebb a cseppfolyós földgáz világkereskedelme, de egyre kézzelfoghatóbb a túlkínálat és az újragázosító kapacitás veszélye is. Az LNG szállításának ára már nyolchavi csúcson jár, mert a hajótulajdonosok beárazzák a közel-keleti kockázatokat és kerülik a charterezést. Emiatt viszont csökkent a rendelkezésre álló tankerek száma.
Az ázsiai árindexek ösztönzik a cseppfolyós földgáznak (LNG) a csendes-óceáni piacra irányuló szállítását. A dubaji székhelyű Spark Commodities jelentése szerint az atlanti és csendes-óceáni régióban azonban a fuvardíjak napi 51 ezer dollár fölé emelkedtek. Ez az elmúlt nyolc hónap legmagasabb szintje. Tavaly egy LNG-tartályhajó átlagos napi fuvardíja 19,7 ezer dollár volt.
Az áremelkedés oka az, hogy a kereskedők aggódnak a Hormuzi-szorosban (ahol a világon termelt LNG mintegy 20 százaléka halad át) történő szállítással kapcsolatban az Irán és Izrael közötti, jelen állás szerint lezárt háború miatt. Azonban az LNG globális piaca már a Tel-Aviv és Teherán közötti konfliktus előtt is változásokon ment keresztül. A felek most tűzszünetet kötöttek, és úgy tűnik, betartják. (Bár mindkét fél a megállapodás megsértéséről számol be, az árak nem emelkednek.) De számos ország, sőt egész régiók gazdaságában jelentkező tényezők is alakítják az LNG iránti kínálat és kereslet egyensúlyát.
Ez az LNG-piac már nem a tegnapi
A jelenlegi közel-keleti konfliktus miatt az árak emelkedtek az európai TTF tőzsdén és számos más régióban, az LNG-szállító tartályhajók fuvardíjainak megugrása pedig káoszt okoz a globális gázpiacon, és sérülékenyebbé teszi az LNG-árakat. Nemzetközi vállalatok elemzői megjegyzik, hogy az LNG-hajók hiánya ma olaj a tűzre. A Spark Commodities azt állítja, hogy azért hiányoznak a tankerek a piacról, mert megváltoztak az Egyesült Államokból, a világpiac vezető LNG-szállítójától származó rakományok árjelzései is. Ám nem csak az amerikai LNG-termelés költségeiről és az amerikai üzemekkel kötött szerződésekről van szó.
A világ LNG-tankerhajó-flottája körülbelül 650 egységből áll, de ez kevésnek ígérkezik az LNG iránti igény növekedésével.
Az abu-dzabi székhelyű ADNOC nemrég felső határként 23 új LNG-szállítóhajót rendelt, ám közben a fő gyártók, Kína és Dél-Korea e kapacitásai már évekre előre beteltek.
Az Energiaintézet (Energy Institute) globális energiafelmérése szerint (amelyet a BP szokott elvégezni) az LNG-készletek 12 év után tavaly először csökkentek, igaz, csak 1 százalékkal. Az LNG részesedése így is nőtt a gáz világkereskedelmében, mégpedig a 2020-as 27 százalékról 2024-re 57 százalékra. Még az LNG-tartályhajók magas fuvardíjai sem csökkentik a vezető gázfogyasztók beszerzéseit. A következők növelik a gáz iránti igényt:
villamosenergia-termelés (plusz 14 milliárd köbméter évente);
metanol és ammónia termelése (plusz 14, illetve 8 milliárd köbméter per év);
ipar, különösen gázipari vegyipari projektek (plusz 71 milliárd köbméter per év);
a gázüzemanyag-piac növekedése (plusz 29 milliárd köbméter per év).
Vannak további kisebb tényezők is. Összességében az évi közel 200 milliárd köbméteres növekedés már öt év alatt is kihívást jelent a globális logisztika számára. Nemcsak a pluszként előállított LNG szállítását és célba juttatását kell megszervezni, hanem a fogadóhelyeken történő újragázosítását is. És meg kell találni a szükséges számú tartályhajót.
Másra is fel kell készülni
A szállítás megtalálása és a célba juttatás megszervezése azonban a legkisebb probléma, amelyet a következő öt-tíz évben meg kell oldani, és nemcsak a kereskedőknek, hanem az LNG-termelőknek is. A többlet ellen a globális cseppfolyósítottgáz-piac szereplőinek aktívan kell küzdeniük. Ez pedig az LNG-ellátás és az újragázosítási kapacitások lehetséges túllépése. Tavaly a világon 406 millió tonna LNG-t vásároltak. A termék fő vásárlói az ázsiai–csendes-óceáni térség (APR) és Európa voltak, ezek a teljes kereskedelmi volumen 69, illetve 24 százalékát tették ki.
Ugyanakkor 2024-ben a világ összes LNG-termináljának teljes kapacitása évi 485 millió tonna LNG. Most közel 80 millió tonna többletkapacitás áll rendelkezésre, 2030-ra a világ LNG-termináljainak kapacitása (figyelembe véve az épülő és a tervezett terminálokat is) körülbelül évi 955 millió tonna lesz. Ám az újragázosító létesítmény kapacitásai és az LNG iránti valós kereslet közötti különbség túl nagy lesz a következő öt évben, mivel a tervezett kapacitás évi 955 millió tonna LNG, a várható kereslet pedig évi 556-560 millió tonna. Problémát jelenthet maga a LNG túltermelése is, a 2030-ra várt mennyiség körülbelül 784 millió tonna.
Összességében: a világ öt év alatt felhalmozódó újragázosító kapacitásának többlete körülbelül 400 millió tonna (a kereslet majdnem fele), a kínálat többlete pedig körülbelül 200 millió tonna (a kereslet majdnem egyharmada).
fotó: shutterstock
forrás: vg.hu