2025 május 17. - Paszkál

Fogyasztóvédelmi konzultáció: évente akár több ezer webáruházakkal, repüléssel kapcsolatos bejelentés érkezik

A panaszok jóval több mint feléért ez a két piaci szegmens felelős. A konzultációt online május 23-ig lehet kitölteni.

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok felszámolásáról, az online csalások elleni fellépésről és a légiutas jogokkal kapcsolatos szabályozásról is kifejthetjük a véleményünket a kormány által áprilisban elindított fogyasztóvédelmi konzultációban. A hazánkban tetten érhető problémákról és a felmérés jelentőségéről Német-Weingartner Lilla, a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság elnöke beszélt a Debrecen Televízió Esti közelkép című műsorának vendégeként.

A konzultáció 12 kérdést tartalmaz, melyekhez tartozik egy-egy segítő magyarázat: ezeket nagyon is indokolt és javasolt elolvasni az elnök szerint.

– Egyrészt segíthet a válaszadásban, valamint a fogyasztói tudatosságunkat is növelni tudja – emelte ki, hozzátéve, soha ilyen széleskörű felmérés nem történt még a fogyasztóvédelem területén.

Úgy véli, azért fontos, hogy minél többen kitöltsék a konzultációt, mert az eredmények vizsgálatával tudják meghozni a szükséges lépéseket, legyen szó jogszabály-módosítási javaslatról, vagy a hatóságok szigorúbb fellépéséről.

A konzultáció során a következő kérdésekben kérik ki a polgárok véleményét:

  1. Egyetért-e azzal, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság fokozottan ellenőrizze az akciós árak feltüntetését?
  2. Egyetért-e azzal, hogy szigorúbban kell büntetni az akciókkal trükköző üzleteket?
  3. Egyetért-e azzal, hogy szigorúan fel kell lépni azon vállalkozásokkal szemben, amelyek összehangoltan, egyidejűleg túlzott áremeléseket hajtanak végre?
  4. Egyetért-e azzal, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság fokozottan ellenőrizze a jótállási jegyek átadását és a vállalkozások jótállással kapcsolatos tájékoztatásait?
  5. Egyetért-e azzal, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság szigorúbban lépjen fel azokkal a közszolgáltatókkal szemben, amelyeknél a telefonos ügyintézés nem kezdődik el a jogszabályban előírt 5 percen belül?
  6. Egyetért-e azzal, hogy szigorúbb büntetőjogi felelősségre vonás szükséges az e-kereskedelem területén elkövetett bűncselekmények esetében?
  7. Egyetért-e azzal, hogy szigorúbban kell fellépni azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek az emberekre vagy a környezetre veszélyes terméket árusítanak vagy ismételt jogsértést követnek el
  8. Egyetért-e azzal, hogy szigorúbban kell fellépni az online piacterekkel szemben a harmadik országokból érkező veszélyes termékek árusítása esetén?
  9. Egyetért-e azzal, hogy uniós szinten szigorítani kell a légiutas jogokkal kapcsolatos szabályokat járattörlés, visszautasított beszállás és poggyászpanaszok esetén?
  10. Egyetért-e azzal, hogy a digitalizáció számos előnye mellett komoly kockázatokat is hordoz a fogyasztókra – elsősorban a gyermekekre, az idősekre és alacsony digitális jártasságúakra – nézve, ezért indokolt e téren az erőteljesebb hatósági fellépés és a fogyasztói tudatosság további erősítése?
  11. Egyetért-e azzal, hogy a vállalkozások által egyre gyakrabban alkalmazott olyan hangzatos állításokat, amelyek egy termék „zöld”, „öko”, „bio”, „környezetbarát” jellegére vonatkoznak, megfelelően alá kell támasztani, és fel kell lépni a fogyasztók megtévesztésére alkalmas környezetbarát jellegre vonatkozó állításokat használó vállalkozásokkal szemben?
  12. Egyetért-e azzal, hogy minél több helyen kelljen biztosítani visszaváltási pontokat a kötelező visszaváltási díjas termékek környezetbarát felhasználása céljából?

Az online vásárlás kapcsán felmerülő problémákra kitérve Német-Weingartner Lilla elmondta, 2024-ben a Fogyasztóvédelmi Hatóság 457 webáruházat vizsgált.

Ezek közel 75 százaléka volt kifogásolható valamilyen okból.

Nem megfelelő volt a tájékoztatás, a kifizetett áru nem érkezett meg, késedelem, a csomagküldő szolgáltatással kapcsolatos problémák merültek fel. Ha tehát felmegyünk egy felugró akció miatt az adott honlapra, jó, ha először megvizsgáljuk azt – hangzott el.

– Legyünk körültekintőek. Tudjuk, mik a jogaink, mit tehetünk akkor, ha kár ér minket! Nézzük meg a webáruházat, ahonnan rendelünk: van-e emailes, ügyfélszolgálatos elérhetősége – javasolta.

Az elnök szerint fontos, hogy Európai Unióból származó honlap legyen, hogy a fogyasztó tudja a jogait érvényesíteni. A harmadik országból származó termékekkel ugyanis rengeteg a probléma, a veszélyes termékek 50 százaléka például innen érkezik. Ártalmas, káros vegyi anyagokkal teli termékek ezek, nem biztonságos, de divatos árucikkek, – mint például egy fényfüzér – melyek akár tűzveszélyesek is lehetnek. Az EU-s országokra szigorú szabályok vonatkoznak, ez az a szint, amelyet sok esetben nem ütnek meg az azon kívülről érkező termékek.

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságon belül működő Európai Fogyasztói Központhoz lehet panaszokat bejelenteni.

A tavalyi évben több mint 2 ezer érkezett, 30-35 százaléka webáruházak, ugyanennyi légiutas jogokkal kapcsolatos eset.

A légi utazás kapcsán az elnök kifejtette, rendkívül problémás területről van szó, főleg a nyári szezonban.

Az online kérdőívet május 23-ig bárki kitöltheti a fogyved.kormany.hu oldalon, mindössze néhány percet vesz igénybe.

fotó: pixabay.hu

forrás és teljes cikk: dehir.hu

 

 

 

 

Promenad24
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.