Békés megye egy kihasználatlan lehetőség a kormány és az ország számára – jelentette ki a miniszter a Békés Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett gazdasági fórumon.
Az építési és közlekedési miniszter kiemelte, míg 2010-ben a foglalkoztatottság Békés megyében nem érte el a 60%-ot, most eléri a 75%-ot.
– A keleti és a déli régiókban született meg az az egymillió új munkahely, amely Magyarországot az Európai Unió átlaga fölé helyezte. Európában 68-70%-os a foglalkoztatottsági ráta, mi pedig 75%-nál vagyunk – hangsúlyozta.
Elmondta, amikor évtizedek múlva majd ezt a korszakot értékelik, akkor a legfontosabb tételek egyike lesz, hogy megszületett egymillió új munkahely, és Magyarország egy munkaalapú társadalom lett a szociális segélyalapú társadalom helyett.
– Békés megye egy kihasználatlan lehetőség a kormány és az ország számára. Az országos átlag alatti az átlagjövedelem, és az országos átlagnál nagyobb a munkanélküliség. Ez azt jelenti, hogy itt még van fizetési tartalék, növekedési tartalék és még van foglalkoztatási tartalék – jelentette ki a miniszter.
A miniszter felidézte, ők az egyetlen olyan politikai közösség, akiknek fontos az Alföld. Ezért építik az M4-et, az M44-et és az M8-ast. Az M8-as fogja összekötni Dunaújvárost Kecskeméttel, az M44-es köti össze Kecskemétet Békéscsabával és az M4-es köti össze Budapestet Szolnokkal, Szolnokot Kisújszállással, Kisújszállást pedig Berettyóújfaluval. Az elmúlt 50 évben ezeken a területeken semmiféle autópálya-építés nem történt.
Hozzátette, az M44-est kiviszik az országhatárig, Békéscsabától északkeleti irányba, Sarkad és Sarkadkeresztúr között – amely egy 43 kilométernyi szakaszt jelentő sok száz milliárdos beruházás lesz. Ehhez tavaly aláírták a tervezői szerződést. Ugyanakkor tervezés alatt áll a Békéscsaba – Debrecen közötti 47-es főút szakasz négysávosítása is, Békéscsaba felől. Ha ez megvalósul, akkor létrejöhet az a Debrecen-Békéscsaba-Nagyszalonta-Arad gazdasági térség, ami Magyarország számára a keleti régió és Alföld számára egy nagy fejlődési lehetőség.
Lázár János beszélt a két szomszédos ország kapcsolatáról is. Felidézte, hogy Magyarország beleállt Románia schengeni tagságába és éppen a román-magyar együttműködés adta meg a schengeni határnyitás lehetőségét. A közös célt szolgálja az is, hogy a magyar-román határral párhuzamosan román oldalon, Nagyvárad-Arad vonalon is épül egy autópálya.
– Az igazán fontos kérdés, ami a Békés megyeieket foglalkoztathatja, az a 50-60 ezres Békéscsaba és a 100-140 ezres Arad között létrejövő kooperáció, együttműködés, gazdasági verseny és szövetség lehetősége – hangsúlyozta a miniszter.
– Mi abban, hogy erős régiót építsünk, fejlesszünk, az itt élő vállalkozások számára lehetőséget biztosítsunk, elszántak vagyunk. Nem azokat a régiókat kell fejleszteni, amelyek az Európai Unió fejlesztési átlagát elérték, hanem azokat, amik nem – szögezte le a politikus.