Nem úszta meg a sorozatos és botrányos elbocsátásokat a makói Continental-üzem. A német tulajdonú gumigyárnak kamatostól vissza kellett fizetnie az államtól kapott támogatást. Lázár János betartotta a szavát.
Miután nem tudta teljesíteni a munkahely-teremtéssel kapcsolatos, szerződésben foglalt vállalásait a Continental makói gyárát üzemeltető ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft., a kormány kamatostól visszafizettette a cég számára korábban biztosított állami támogatást. Mindez abból a parlamenti válaszból derült ki a napokban, melyet Illés Boglárka, a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára adott az MSZP-s Komjáthi Imre által feltett írásbeli kérdésre.
Bezsebelték az állami pénzt, százakat rúgtak ki
A szocialista honatya arról érdeklődött, mekkora összeget fizetett vissza a Continental makói gyárát működtető vállalat a több mint 1,2 milliárd forintos állami támogatásból. Emlékeztetett, sajtóhírek szerint az elmúlt évek során számtalan panasz látott napvilágot a cég működésével kapcsolatban. Kitért rá, a 2014 és 2019 között hat részletben összesen 1,262 milliárd forintos állami támogatáshoz jutó vállalatot súlyos munkahelyi balesetekkel, a munkavállalókat hátrányosan érintő intézkedésekkel és botrányos elbocsátásokkal hozták összefüggésbe. Miután a rendelkezésre álló statisztikák szerint a munkaerő létszáma a 2019-től 2024-ig terjedő időszakot figyelembe véve 60 százalékra csökkent a vállalatnál, Komjáthi feltette a kérdést: teljesítette-e a cég az állami támogatásért cserébe vállalt munkahely-teremtési kötelezettségét?
Az MSZP-s politikus arra is emlékeztetett, a térség Fidesz-KDNP-s parlamenti képviselője, Lázár János is több alkalommal élesen bírálta a makói Continentalt, mert tisztességtelenül bánik magyar, Makó és környéki munkavállalóival. S valóban, a kormánypárti honatya egy 2021. októberi videójában beolvasott a német tulajdonú vállalatnak, mert az állami támogatást zsebelt be, aztán mintegy 500 dolgozót rúg ki. Többek között azt kérte a magyar államtól, hogy függessze fel a Continental állami támogatást, s a kormány vizsgáltassa ki a korábbi támogatásokat.
Lázár arra kérte a kormányt, ne legyen elnéző
Egy a Makohirado.hu-nak adott interjúban Lázár akkoriban úgy fogalmazott:
„Egy olyan vállalat esetében, amely ilyen mértékben és ekkora összegben kapott állami támogatást, valamint segítséget a helyi önkormányzattól, ez valóban felháborító. A magyar állam stratégiai partnerként tekintett a Continentalra, ennek megfelelően bőkezűen és nagyvonalúan támogatta a cég fejlesztési elképzeléseit. Nagyon úgy tűnik azonban, hogy ez egyoldalú volt, a cég ezt az együttműködést és partnerséget bármikor kész gondolkodás nélkül felrúgni.”
Hozzátette, azok az iparági szereplők, amelyek a magyar adófizetők közösségétől kiemelt mértékű támogatást kapnak, akik a magyar emberek adóforintjait felhasználva fejleszthetik a kapacitásaikat, üzemeiket, igenis tartoznak annyival, hogy korrekten és tisztességesen bánnak a munkavállalóikkal, és a rövid távú profitérdeket nem helyezik automatikusan és embertelenül annak a közösségnek az érdekei elé, amely segítette őket. Úgy értékelt, a makói Continental egyszerű pénzügyi kérdésként tekint a történtekre, a makói munkavállalók pedig nem jelentenek többet, mint számokat a könyvelésben.
„Messze van ez attól az együttműködéstől, ami elvárható volna, és messze van attól a hozzáállástól is, ahogyan a magyar kormány a Continental támogatására tekintett eddig. De ha már itt tartunk, tisztességtelennek és inkorrektnek tartom, ha a Continental utólag felrúgja vagy módosítgatni akarja a támogatás feltételeit. Ezt általában a hazai vállalkozásoknak adott támogatások során sem engedi meg az állam. Azt fogom javasolni a kormánynak, hogy ebben az esetben is járjunk el így: ha a támogatás feltételeit a támogatott fél nem tudja fenntartani a támogatási időszak alatt, akkor a teljes támogatási összeget fizesse vissza. Ahogyan a Continental sem hallgatja meg a kirúgott dolgozók szavát, a kormány se legyen elnéző vagy engedékeny a cég vállalásaival szemben”
– összegzett a térség országgyűlési képviselője.
Súlyos árat fizetett a Continental
Lázár János betartotta az ígéretét, állta a szavát. A Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkárának parlamenti válasza egyértelművé tette, hogy a Continental súlyos árat fizetett azért, mert nem teljesítette a vállalásait. Ő azt írta:
„a Continental makói gyára a 2018-as támogatási szerződés értelmében két ütemben kapott kormányzati támogatást. Az első ütemben 200 új munkahely létrehozását vállalta a cég, melyet felülteljesített, 242 munkahelyet hozott létre a monitoring időszak lezárásáig. A szerződés második ütemében azonban vállalásait nem tudta teljesíteni, így a kamattal terhelt támogatási összeget a Continental visszafizette.”