2025 szeptember 1. - Egon, Egyed

Lázár János: mindenki által elérhető konzultáció indul az új KRESZ-ről szeptember végén

„Szeretném ezt a kormányzati ciklust úgy lezárni, hogy egy új KRESZ-t fogadjon el a kormány, amelyet a társadalom is elfogad” – mondta az építési és közlekedési miniszter a hétfői Közlekedésinfón.

Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója elmondta: 2025 első hét hónapjában közel 700 millió utazás történt a MÁV-Volán járművein. Ez a szám 10 százalékkal több vasúton és 15 százalékkal több autóbuszon, mint tavaly.

Hozzátette, késési biztosításra június elsejétől eddig 316 millió forintot fizettek ki. Ez kevesebb, mint amire számítottak. A tavaly nyári hónapokban tapasztalható 72-74 százalékos menetrendszerűség 80 százalékra emelkedett hálózati szinten. A késett vonatok is kevesebbet, 30 százalékkal kevesebbet késtek.

Zajlik az állomási mosdófelújítási program. Az utasok több mint 50 százaléka már megújult mosdót használ. Az ezer új busz beszerzésére vonatkozó szerződéseket aláírták, 131 autóbusz már megérkezett. Klímagaranciát vezettek be, aminek segítségével 65 százalékkal csökkent a klímahibák száma. Megújult a MÁV-applikáció, valamint a nyári felkészülésben és a nyári menetrendszerűség tartásában a szolgáltatási színvonal folyamatosságában kiemelkedő szerep jutott az Országos Havária Központnak – hangzott el a Közlekedésinfón.

Tarifareform: olcsóbban, többen

Lázár János ismertette: jelenleg havonta 1 millió ország- és vármegyebérletet adnak el, a tarifareform bevezetése óta 21 millió bérletet értékesítettek.

Példátlan módon a rendszerváltozás óta először elérjük a növekvő gépkocsiszám mellett is, hogy 1 milliárd 200 millió utazás lesz Magyarországon, ami soha nem látott szám, soha nem látott arány

– jelentette ki a miniszter.

Jelentős béremelést kapnak a MÁV-osok

Az építési és közlekedési miniszter a MÁV-Volán dolgozók helyzetéről is beszélt. Mint elmondta:

a csoportnál 2023-ban 570 ezer forint volt a bruttó átlagbér, ma 724 ezer, jövőre pedig 750 ezer lesz. Emellett minden munkavállaló plusz 250 ezer forint juttatásban részesül.

– 150 ezer forinttal megemelem az eddigi juttatásokat. Tehát a három éves bérmegállapodástól eddig eltértünk plusz 100 ezer forinttal. Ez úgy néz ki, hogy 120 ezer forintos Széchenyi-kártyát kap minden dolgozónk, és év végén 300 ezer forintos lojalitáspénzt. A 120 ezer forintos Széchenyi-kártyát eddig kiegészítettük 50 ezerrel májusban, kiegészítjük 50 ezerrel decemberben, és ezt még megfejeljük 150 ezer forinttal. Decemberig tehát 53 ezer embernek a bruttó átlag 725 ezer forintos keresetét az egyéb juttatások felett kiegészítjük 150 ezer forinttal, ami azt jelenti, hogy összesen 250 ezer forint többletjuttatást kapnak a dolgozóink – ismertette Lázár János. Véleménye szerint erre a forgalom 30 százalékos növekedése és a romló infrastrukturális kihívások miatt van szükség, de cél az is, hogy vonzóbbá tegyék a pályát a fiatalok számára.

Mindenki hozzászólhat az új KRESZ-hez

Az új KRESZ-kapcsán elmondta, 2023 decembere óta tartanak a konzultációk, 2023 decembere és 2024 decembere 700 észrevételt tettek 10 szakmai fórumon a szakemberek, akik között voltak rendőrök, bírók, ügyészek, közlekedésben jártas, igazságosztók és szolgáltatók. 2024 decemberétől 2025 tavaszáig egy újabb kört folytattak, 900 észrevétellel.

– Most, 2025 szeptemberének végén a KRESZ tekintetében egy új konzultációt indítunk el, amihez mindenki csatlakozhat. Lényegében egy nemzeti konzultációnak kell kezdődnie arról a jogszabályról, ami 1975 óta van érvényben, és amit 4,5 millió ember ismer és használ. Ugye ez egy kormányrendelet, amelyet szeretném, hogyha a kormány elfogadna januárban, és jövő év szeptemberétől hatályba léphetne – fejtette ki a politikus.

Hangsúlyozta:

az új szabályrendszer a gyengébbek és az élet védelmére, a halál megakadályozására és a baleset elkerülésére épül.

Emellett teljesen újragondolják a sebességhatárokat, a rollerek és új típusú járművek szabályozását, a járművek forgalomba helyezésének feltételeit, az út- és táblarendszert, valamint az egész közlekedési szolgáltatási struktúrát.

Lázár János hangsúlyozta: a járművek száma, az utak állapota és a közlekedési szokások gyökeresen megváltoztak az elmúlt évtizedekben. Magyarország autópálya-hálózata 1200 kilométerről 2000 kilométerre nőtt, így elengedhetetlen, hogy a szabályok is igazodjanak a valósághoz.

„Szeretném ezt a kormányzati ciklust úgy lezárni, hogy egy új KRESZ-t fogadjon el a kormány, amelyet a társadalom is elfogad” – mondta a miniszter.

Borítókép: Közlekedésinfó

Promenad24
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.