Rendkívüli ülésen jelentős többséggel fogadta el nemrég az Országgyűlés az építési és közlekedési miniszter útdíjátalakítási tervét megalapozó törvényt.
Lázár János a törvényjavaslat korábbi vitájában elmondta, a változtatás célja, hogy 2026-tól Magyarország közfeladatként végezze az útdíjfizetési rendszer működtetését, ne kelljen közreműködőt fizetni, vagyis több pénz folyjon a költségvetésbe.
Hozzátette, a tervek szerint a Magyar Közúthoz csoportosítják át a feladatokat, úgy, hogy a nemzeti útdíj beszedésére létrejött részvénytársaságot beolvasztják. Ez azt a célt szolgálja, hogy Magyarországon egy helyen legyen minden, ami az utak működtetésével, üzemeltetésével, felügyeletével, és az azokhoz tartozó díjakkal kapcsolatos.
A miniszter beszélt arról is, hogy a használatidíj-rendszer és az útdíjrendszer még hatékonyabban működhet az állami szerepvállalás növelésével, emellett csökkennek azok a kiadások, amiket a központi költségvetés terhére fizettek ki a közreműködő szervezeteknek.
Lázár János felhívta a figyelmet arra, hogy a 3,5 tonna alatti, döntően lakossági járműveket érintő e-matricarendszer 1828 kilométernyi útszakaszokon éves, havi, tíznapos, napi, országos és vármegyei rendszerben működik, 89-95 százalékát magyar állampolgárok fizetik meg, 10-11 millió járműre.
A 3,5 tonna feletti járművek útdíját 7496 kilométernyi szakaszra szedik be, és a díj mértéke a távolságtól, a járműtípustól és a környezethasználattól is érdemben függ, a szennyező fizet elvet érvényesítve. Ezt a díjat mintegy 1 millió 20 ezer kamion után szedik be, és 60 százalékban külföldiek fizetik.
A tervek szerint jövőre már 866 milliárd forint bevétele keletkezik a költségvetésnek az útdíjakból.
Borítókép: Illusztráció