2025 június 14. - Vazul

Lázár János elmondta, az Országgyűlés eldönti: a Magyar Közúthoz mennek az útdíjszázmilliárdok

Az Országgyűlés szerdán megkezdte a használatidíj- és útdíjrendszerek működtetéséről, valamint a kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat vitáját. Lázár János építési és közlekedési miniszter szerint a cél, hogy 2026-tól az állam saját hatáskörben, közfeladatként végezze az útdíjbeszedést, így a bevételek közvetlenül a közúti fejlesztésekre fordíthatók. A rendszer bevételei mára meghaladják az évi 840 milliárd forintot, és néhány éven belül az ezermilliárdos határt is átléphetik – írja a Világgazdaság.

A használatidíj-rendszerben és az útdíjrendszerben ellátott közfeladatok biztosításáról és az egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat összevont vitájával folytatta munkáját a határozathozatalokat követően szerdán délután az Országgyűlés.

Lázár János építési és közlekedési miniszter emlékeztetett: Magyarország 2013-ban döntött arról, hogy bevezeti a nemzeti útdíjfizetési rendszert, ennek érdekében felállította a Nemzeti Útdíjfizetési Zrt.-t. Az útdíjak 2013-ban még csak 99 milliárd forintot hoztak az állami költségvetésbe, 2014-ben 210 milliárdot, 2019-ben 355 milliárdot, 2024-ben 804 milliárdot, 2025-ben pedig már 842 milliárd forint bevétellel terveznek.

A 3,5 tonna alatti, döntően lakossági járműveket érintő e-matricarendszer 1828 kilométernyi útszakaszokon éves, havi, tíznapos, napi, országos és vármegyei rendszerben működik, 89-95 százalékát magyar állampolgárok fizetik meg, 10-11 millió járműre.

A 3,5 tonna feletti járművek útdíját 7496 kilométernyi szakaszra szedik be, és a díj mértéke a távolságtól, a járműtípustól és a környezethasználattól is érdemben függ, a szennyező fizet elvet érvényesítve. Ezt a díjat mintegy 1 millió 20 ezer kamion után szedik be, és 60 százalékban külföldiek fizetik.

Tájékoztatása szerint Magyarországon a gyorsforgalmi úthálózat 2010-ben 1270 kilométer volt, 2025 végére elérik az 1900 kilométert, és 2026-ban átlépik a kétezret is. Az utak felújítására és az új hálózat építésére az elmúlt tizenöt évben 5500 milliárd forintot fordított a kormány.

Lázár János közölte: a javaslat célja, hogy 2026-tól Magyarország közfeladatként végezze az útdíjfizetési rendszer működtetését, ne kelljen közreműködőt fizetni.

Ez a tétel a 2026-os költségvetésben 866 milliárd forintra van tervezve, néhány éven belül meghaladja az ezermilliárd forintot – tette hozzá.

A miniszter elmondta: a tervek szerint a Magyar Közúthoz csoportosítják át a feladatokat úgy, hogy a nemzeti útdíj beszedésére létrejött részvénytársaságot beolvasztják. Ez azt a célt szolgálja, hogy Magyarországon egy helyen legyen minden, ami az utak működtetésével, üzemeltetésével, felügyeletével és az azzal kapcsolatos díjakkal kapcsolatos. Nem titkolt cél, hogy a jövőben a Magyar Közútnál legyen az a bevétel, amelynek legalább egy részét az utak fenntartására és fejlesztésére lehet fordítani – jelentette ki a tárcavezető.

Forrás: vg.hu

Borítókép: Illusztráció

Promenad24
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.