2025 június 13. - Antal, Anett

Zűrös hátterű társaságra bízta Márki-Zay Péter a kátyúzást

Felszámolt cégek, kifizetetlen alvállalkozók, eltűnt milliók, NAV-nyomozás. Információink szerint a város utcáin jelenleg silány minőségű kátyúzást végző Pest vármegyei cég mögött ugyanaz a kör áll, mellyel korábban Hódmezővásárhelyen és máshol az országban is komoly problémák akadtak.

Tiszavirág életű lehet a kátyúzás eredménye a hódmezővásárhelyi utcákon – írtuk meg a napokban az olvasóktól érkező észrevételek alapján. Többen is felhívták rá a figyelmet, a város által megbízott vállalkozó vékony, gyenge minőségű új aszfalttal javítja az úthibákat, s ez a megoldás aligha lesz tartós. Információink szerint ez abban a tekintetben nem feltétlenül meglepő, hogy az önkormányzat Pest vármegyei partnere mögött lényegében ugyanaz a gazdasági és személyi kör húzódik meg, mellyel korábban is akadtak már problémák Hódmezővásárhelyen. Nagyon úgy tűnik, nincs újabb a nap alatt: a komoly, nívós vállalkozások messziről elkerülik a megyei jogú várost, s megint egy zavaros, kérdőjelekkel terhelt társaság kapott önkormányzati megbízást. Márki-Zay Péter ugyanis egy igencsak zűrös hátterű cégre bízta a kátyúzást.

A kátyúzási feladatokra kiírt közbeszerzésen tavaly decemberben hirdetett eredményt a pénzügyi bizottság. A december 12-i ülésükön a Márki-Zayt támogató tagok – Szabó Ferenc bizottsági elnök, Detki Dávid, illetve Fejes Péter – a csomádi székhelyű Badado Kft.-t hozták ki nyertesnek, s nekik ítélték oda a két évre szóló, 50-50 millió forintos keretszerződést. A Badado nettó 177 500 forintos köbméterenkénti ajánlati árral vállalta a munkát.

Az első érdekesség, hogy egy szegedi cég náluk is kedvezőbb ajánlattal jelentkezett, ám a város kizárta őket, arra hivatkozva, hogy nem teljesítették a hiánypótlási felhívásban foglaltakat… Ennél is izgalmasabb, hogy az építőiparban jártas szakértőink szerint – s a cikk kapcsán nem egy szereplővel beszéltünk – a 177 500 forintos győztes ár is irreálisan alacsony, ha úgy tetszik: jócskán alulárazott. Ennek kapcsán érdemes emlékeztetni, hogy a hódmezővásárhelyi önkormányzat számos projektjét érte az elmúlt években súlyos kritika annak kapcsán, hogy kiderült: olcsó húsnak híg a leve. Nemcsak a Kossuth téri káoszberuházás esetében bizonyosodott ez be, de ugyancsak sok-sok panasz érkezett és érkezik a 2023-ban és 2024-ben lebonyolított út- és járdafelújítások minőségét illetően is. Ám a történetnek itt még messze nincs vége, a java csak most jön!

A harmadik furcsa körülmény jelesül éppen az, hogy forrásaink szerint a kátyúzást elnyerő Badado Kft. mögött gyakorlatilag ugyanaz a gazdasági és érdekkör húzódik meg, mint a felszámolás alatt álló Fischer Trade 2011 Kft. mögött, melynek korábbi vásárhelyi közreműködése finoman fogalmazva sem volt zökkenőmentes. Emlékezetes, a feldebrői, majd papi székhelyű vállalkozás 2023-ban és 2024-ben nem kevesebb mint fél tucat(!) megbízást kapott az önkormányzattól, joggal nevezhettük tehát őket Márki-Zay Péter „házi” építési vállalkozásának. Ők vitték el az újkishomoki Bordás utca megépítését, majd a Réz utcai és a Vörösmarty utcai aszfaltozást, illetve a Hódtó utcai, az Oldalkosár utcai és a Kistópart utcai járdafelújítást is. Ezzel a példátlan torony alatti sikersorozattal egy csaknem 400 milliósra(!) rúgó megrendelésállományt kasszíroztak a vásárhelyi önkormányzattól.

A beruházásokban aztán az lett a közös pont, hogy gyakorlatilag valamennyi esetben borzasztóan vontatottan haladt a kivitelezés, számos kifogás érkezett az elkészült utak, járdák minőségével, tartósságával kapcsolatban, nem beszélve a kifizetetlen alvállalkozókról, elszámolási vitákról szóló hírekről, melyeket a városháza jó ideig egész egyszerűen lepattintott magáról. A Fischer Trade 2011 Kft. ellen 2022 decembere után kilenc(!) végrehajtási eljárás is indult szerte az országban fizetési problémák, tartozások miatt, végül 2024. november 5-én a bíróság elrendelte a cég felszámolását. Úgy tudjuk, a korábbi vásárhelyi munkáik kapcsán is akadnak még kifizetetlen partnereik, amit egyébként később a polgármester sem tagadott, ám vonakodott attól, hogy a város a pórul járt alvállalkozók segítségére siessen.

A Fischer Trade 2011 Kft. tulajdonosa és ügyvezetője a vásárhelyi megbízások időszakában Kaiser Nikoletta volt. A cég képviseletében azonban testvére, ifj. Kaiser János mint projektvezető fotózkodott Márki-Zay Péterrel a városházán a szerződések megkötésekor (de más településeken is ő jelenítette meg projektvezetői minőségében a Fischer Trade-et). A kátyúzást elnyerő Badado Kft. tulajdonosa és ügyvezetője pedig Alstedter Cintia Vivien, aki lapunk informátorai szerint ifj. Kaiser János párja, élettársa. A Badado a nyilvánosan elérhető céginformációs adatbázisok szerint 2024. szeptember 12-én került Alstedter Cintia Vivien nevére. Érdekes időbeni egybeesés, hogy mindez akkor történt, amikor a Fischer Trade 2011 Kft. lába alatt már igencsak forró lett a talaj, mert a pénzük után futó partnereik a hatóságokhoz, a NAV-hoz, a cégbírósághoz, a rendőrséghez fordultak. Korántsem biztos egyébként, hogy a felszámolással megáll az ügy. Forrásaink szerint a csődbűncselekmény gyanúja is felmerülhet, miután akár több száz millió forint tűnhetett el, az adóhatóság nyomozói jelenleg is vizsgálódnak.

A Badado és Kaiser közötti szoros kapcsolatra több körülmény is utal. Az egyik, hogy bár az élettárs, Alstedter Cintia Vivien nevén kezdett futni az új vállalkozás, 2024. szeptember 12-étől egészen 2025 januárjáig hivatalos kézbesítési, kapcsolattartási címként ifj. Kaiser János személyes, gmailes e-mail címe volt megadva a cégközlönyben.

Az is rendkívül pikáns, hogy a Badado korábban ugyanazt az aszfaltozas.eu honlapot használta weboldalaként, melyet azt megelőzően a mára felszámolás alatt álló Fischer Trade 2011 Kft. – sőt, az a Kaiser Aszfalt Kft. is, melyet még 2020-2023 között számoltak fel ugyancsak több végrehajtási eljárást követően, tartozásai miatt… (Ezt a harmadik, megszüntetett társaságot évekig ifj. Kaiser János volt felesége jegyezte ügyvezetőként, ifj. Kaiser neve a tulajdonosok között tűnt fel az exneje mellett). A Fischer Trade 2011 Kft. és a Badado közötti összefonódásokhoz további adalék, hogy szemfüles olvasó-informátoraink szerint a mostani kátyúzásoknál dolgozó Ivecónak ugyanaz a rendszáma, mint amivel tavaly a Fischer Trade megjelent a városban, ami feltehetően aligha csak a véletlen műve…

Van azonban egy negyedik különös momentum is a Badado vásárhelyi szerepvállalása kapcsán. Jelesül az, hogy a korábbi Fischer Trade-kör által tavaly szeptember 12-én átvett cég azt megelőzően nem az építőiparban utazott, hanem éttermi, mozgó vendéglátás profillal működött. Csak Alstedter (ifj. Kaiser) beszállásával 2024. szeptember 12-ét követően változtatták a főtevékenységüket út-, autópálya-építésre. Ahogy ennek kapcsán a szakmai berkekben jártas forrásaink fogalmaznak: a Badado korábban pizzát sütött, semmi köze sem volt például az aszfaltozáshoz. Mindezek tükrében elgondolkodtató, hogyan tudtak alig három hónappal később sikeresen pályázni Hódmezővásárhelyen a kétéves kátyúzási keretszerződésre. Vajon milyen referenciákat tudtak felmutatni, egyáltalán, érdekelte-e ez az önkormányzatot?

 

Joggal merül fel a kérdés: tisztában voltak-e Márki-Zay Péterék azzal, hogy a Vásárhelyen is számos problémát okozó, felszámolás alatt álló Fischer Trade-kör által a mellényzsebből újonnan előhúzott társaságnak adják az 50+50 milliós városi megbízást? Ha nem vizsgálták át alaposan a pályázó hátterét, az mindenféleképpen gond. De még nagyobb baj, ha tudták, hogy a kátyúzási kiírás nyertese mögött olyanok húzódnak, mely csapathoz kötődő korábbi cégek vásárhelyi kivitelezései bőven hagytak kívánnivalót maguk után, ami a minőséget illeti, ráadásul tízmilliókkal tartoznak korábbi alvállalkozóknak, nem mellesleg a régi ügyeik kapcsán hatósági eljárások folynak. Ez utóbbi esetben lassan érdemes feltenni azt a kérdést is: miért lehet fontos Márki-Zay Péternek, hogy ne engedje el Kaiserék kezét?

A jelek szerint egyébként más településen már észrevették, hogy a Badado előélete és alkalmassága körül akadnak zűrök. A társaság idén márciusban Üllőn is elnyert egy beruházást (Gyár utca felújítása 2. rész). Egy hónappal később, április végén azonban az önkormányzat érvénytelennek nyilvánította ezt a döntését, s kizárta a csomádi társaságot arra hivatkozva, hogy a közbeszerzési törvény előírásai szerint nem felel meg az ajánlati, ajánlattételi vagy részvételi felhívásban és a közbeszerzési dokumentumokban, valamint a jogszabályokban meghatározott feltételeknek. Ez akár azzal is összefüggésben állhat, hogy a vállalkozás tevékenységi körei közé egyáltalában csak néhány hónapja került be az útépítés, érdemi saját referenciával tehát nem nagyon rendelkezhetnek. Hódmezővásárhelyi szerepvállalásuk eközben nem tűnik olyan tiszavirág életűnek, mint a kátyúzási produkciójuk…

Promenad24
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.