A baloldali városvezetők folyamatosan azzal hakniznak, hogy a kormány kisemmizi őket. Ehhez képest most súlyos tízmilliárdok érkeznek Szegedre, közben pedig Márki-Zay Péter ismét ferdített egy nagyot.
Az ellenzéki városok polgármesterei, élükön Márki-Zay Péter vásárhelyi és Botka László szegedi városvezetővel gyakorlatilag mást sem csinálnak, csak folyamatosan azzal turnéznak a dollármédiában, hogy a kormány kisemmizi őket, mindent elvesz, és semmit sem ad. Erről Márki-Zay Péter kapásból nem mondott igazat, de ezt majd a cikkünk végén elemezzük.
Most nézzük, mi történt legutóbb!
A Magyar Közlönyben jelent meg a kormányhatározat arról, hogy Szegedre érkezik egy nagyon komoly fejlesztési forrás, mégpedig a BYD autógyár óriásberuházásához kapcsolódóan. A gyárnak nyilván komoly vasúti forgalma lesz, és a rendelet is erről szól. A lényege, hogy készáru- és a konténerforgalom bővítéséhez hajtanak végre tőkeemelést a MÁV Zrt.-nél 14 milliárd 374 millió forint értékben. Ezzel azonban még nincs vége, még ebben az évben, és jövőre újabb, csaknem 6 milliárd forint pluszforrásról dönthet a kormány. Lázár János még az idén 3,5 milliárd forint kötelezettséget vállalhat ipari park és vasúti fejlesztésekre.
Vagyis akárhogy is nézzük, a kormány rövid időn belül jóval több mint 23 milliárd forintot költhet el csak a szegedi fejlesztésekkel kapcsolatban.
És akkor tekintsünk egy kicsit vissza, hogy mi történt az elmúlt években. A csongrádi dán tulajdonú Vestfrost Zrt 2019-ben egymilliárd forintos támogatást kapott 4,4 milliárdos beruházásához, és +93 fő foglalkoztatását vállalta. A szentesi Hungerit Zrt. 2017-ben 1,78 milliárd állami forráshoz jutott 5 milliárdos fejlesztéséhez, és +120 fő foglalkoztatását vállalta. A Pick Szeged Zrt.-nek 2019-ben 1,75 milliárdot ítéltek meg egy 3,5 milliárdos projekthez, cserébe +53 fős létszámbővítést vállaltak.
A makói ContiTech Fluid Kft. 2,8 milliárdot kapott 2018-ban egy 10 milliárdos beruházáshoz. Ezek pedig csak a nagyobb tételek. Számtalan út és épületfelújítás történt az elmúlt időszakban Hódmezővásárhelyen és Szegeden is.
És akkor ahogy ígértük: lássuk mivel rukkolt elő a napokban Hódmezővásárhely polgármestere!
Hódmezővásárhely önkormányzata egy forintot sem fizet be iparűzési adótöbbletként a területfejlesztési alapba, Márki-Zay Péter mégis azt állítja, hogy a kormány a Versenyképes járások programban kifosztja a városát és elveszi az iparűzésiadó-többletét. Vagyis nem mond igazat, és szokás szerint kettős mércét emleget. Kettős mérce azonban nyilvánvalóan nincs, hiszen például a fideszes vezetésű Makó 42 milliót tesz be az alapba.
A Versenyképes járások programban a kormány a vidéki Magyarország élhetőségének és népességmegtartásának támogatása, a városok és községek kiegyensúlyozott fejlődésének biztosítása, valamint a települések közötti térségi együttműködések ösztönzése érdekében hirdetett pályázatot.
Fotó: Archív (delmagyar.hu/Karnok Csaba)