2025 április 15. - Anasztázia, Tas

Hódmezővásárhely kiüresedik és elszegényedik

Szeged és Algyő után Makó is elhúzni látszik a megyei jogú város mellett. Míg máshol hatalmas munkahelyteremtő beruházások valósulnak meg, Hódmezővásárhelyen elmaradoztak a fejlesztések: a település gazdasági értelemben is padlóra került, iparűzési adóerő-képessége bezuhant. Márki-Zay Péter következő öt évre szóló „gazdasági programjából” sem látszik, hol a fény az alagút végén.

Üres lózungok gyűjteménye, politikai pamflet valós gazdasági tartalom és kézzelfogható tervek nélkül, a stratégiai irányok és a jövőkép totális hiánya. Így összegezhető Hódmezővásárhely 2025 és 2029 közötti „gazdasági programja”, melyet nemrég Márki-Zay Péter előterjesztésére a polgármestert támogató képviselők lelkesen megszavaztak. A Fidesz-KDNP nem támogatta a koncepciót, s világossá is tette, hogy miért.

– Nem látunk semmi olyan kézzelfogható koncepciót, előremutató fejlesztési irányokat, amelyek jelentős pozitív hatást gyakorolnának Hódmezővásárhely jövőbeli kilátásaira. Nem látjuk, hogy mitől lesz jobb egy vásárhelyinek a következő években, évtizedekben. A szép szavak nem helyettesítik a tetteket. A város továbbra sem használja ki a lehetőségeit, fejlődés helyett stagnálás jellemzi a mindennapokat, miközben elszigetelődött és nem képes az érdekeinek érvényesítésére. Utóbbit bizonyítja az is, hogy a régióban Hódmezővásárhely a legnagyobb vesztese az elmúlt éveknek – fogalmaztak közleményükben.

S valóban, a tények, a gazdasági folyamatok és a mindennapok történései a Fidesz-KDNP állításait támasztják alá. Nézzük öt pontban!

1, Az idei szolidaritási hozzájárulás számai világosan megmutatták, Hódmezővásárhely nemcsak a megyei jogú városokhoz képest szakadt le brutálisan, de még Csongrád-Csanád vármegye jóval kisebb települései, Szentes, sőt, Algyő is elszáguldottak mellette a lakosságszámra vetített gazdasági erőt illetően. Vásárhely 577,193 millió (azaz 0,577 milliárd!) forintjánál 10-szer, sőt akár 20-szor nagyobb hozzájárulást tudnak vállalni a kevésbé tehetős települések támogatásában a mindössze 3-szor, 4-szer, 5-ször akkora népességű megyei jogú városok. Hódmezővásárhely versenyképtelenné vált, iparűzési adóerő-képessége lényegében bezuhant.

2, Ez a tragikus lejtmenet szorosan összefügg azzal, hogy a városban 2018 óta nem zajlik érdemi fejlesztés, ipari beruházás. A riválisok előremennek, Hódmezővásárhely hátra. Győrbe az Audi, Debrecenben a BMW érkezett, Kecskeméten a második Mercedes-gyár épül, Szegeden pedig európai központját nyitja meg a világ vezető elektromosautó-gyártója, a BYD. Tizenegy munkahelyteremtő nagyberuházás zajlik vagy indul meg hamarosan Csongrád-Csanád vármegyében Szegedtől kezdve Makón és Szentesen át Kistelekig, Felgyőig és Deszkig, Vásárhelyen közben semmi sem történik. Itt csak bódékönyvtárat és budibüfét avattak…

3, Hódmezővásárhely 2018 előtt „bezzegvárosnak” számított, amire sokan irigykedve néztek, mostanra viszont kiürül és elszegényedik. A belvárosi üzletek egyre-másra húzzák le a rolót, az itt élők Szegedre járnak át már nemcsak szórakozni, de vásárolni is. Sőt, a BYD-gyár és a hozzá kapcsolódó sok-sok vállalkozás beindulásával várható, hogy egyre többen Szegeden keresnek és találnak majd munkát is. Vagy éppen Makón, ahol szintén hamarosan megkezdi működését egy több száz embert foglalkoztató új üzem, a Benepack, s a teljessé vált fürdő és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások fejlesztése is rendkívüli lehetőségeket kínálhat.

4, Vásárhely az elmúlt években gyakorlatilag semmit sem tud nyereségesen üzemeltetni, legyen szó ingatlanokról vagy szolgáltatásokról. A város rossz gazda. Az önkormányzat legnagyobb cégei (HMSZ, Hód-Fürdő) súlyos, éves szinten sok-sok százmillió forintos veszteséget termelnek. A kulturális intézményhálózat lerohadt, az Emlékpontot, a Zsinagógát és a Magyar Tragédia 1944 Kiállítóhelyet télen hónapokra bezárják. A városvezetés lassan mindentől szabadulna, a helyi buszközlekedés és a közétkeztetés után a mártélyi üdülőterület turisztikai egységeinek működtetését is magánkézbe adták ki. Sőt, már a Nyugdíjas Lakópark, de a strand esetében is felmerült a kiszervezés ötlete.

5, Nem, nem a kormány a hibás, ellenzékben is lehet előrelépni és gazdagodni! A nem fideszes vezetésű Szentes, Csongrád és Deszk is ipari, munkahelyteremtő beruházásokkal, gyárakkal bővül. Szegedet a baloldal volt miniszterelnök-jelöltje irányítja, de kormányzati támogatással ide települ a kínai óriás, a legalább 10 ezer főt foglalkoztató BYD, itt épít gyárat a német Rheinmetall, de a PICK is új üzemet tervez. A napnál is világosabb: az ellenzéki vezetésű települések is megtalálják a közös hangot a kormánnyal, ha várospolitikai és gazdaságpolitikai alapon keresik a közös hangot, nem pedig az állandó háborúskodásra és politikai cirkuszolásra helyezik a hangsúlyt.

Mindezek tükrében joggal jelenthetjük ki: Hódmezővásárhelyt Márki-Zay Péter országos politikai karrierépítése köti gúzsba hosszú évek óta. Az együttműködésre képtelen Márki-Zaynak mindig is az önös politikai érdekei voltak fontosabbak, mint a város fejlődése és jövője, lényegében túszul ejtette a települését. Nincs és nem is volt valós víziója az általa vezetett városról, nincs érdemi elképzelése arról, miért lesz jó itt élni öt, tíz vagy tizenöt év múlva. Vásárhely zsákutcába jutott, s a jelek szerint nemcsak a jelen, de a jövő vesztese is lesz.

Promenad24
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.