A magyar családtámogatási rendszer az egyik legszélesebb, egyszerre nyújt segítséget a gyermeket tervező, illetve a már nevelők részére, miközben ösztönzi a munkavállalást is – mondta el az Origónak adott interjúban Molnár Dániel. A Makronóm Intézet senior makrogazdasági elemzője szerint az újonnan bejelentett családtámogatások közül a csed és a gyed személyijövedelemadó-mentessége lép életbe legkorábban, már idén július elsejétől kezdődően.
A szakértő elmondta azt is, hogy a háromgyermekes anyák szja-mentessége nagyságrendileg 200-250 ezer anyát érint majd, nekik az éves nettó jövedelmük összesen 200 milliárd forinttal, egy családra vetítve 800 ezer forinttal emelkedhet.
Molnár Dániel az interjúban többek között arról is beszélt, hogy
idén októbertől az szja-mentesség kiterjesztésre kerül a háromgyermekes anyák részére is, míg 2026 január elsejétől a kétgyermekes anyák felmenő rendszerben – jövőre a 40 év alattiak – is mentesülnek a személyi jövedelemadó megfizetésének kötelezettsége alól.
a magyar családtámogatási rendszer az egyik legszélesebb, egyszerre nyújt segítséget a gyermeket tervező, illetve a már azt nevelők részére, miközben ösztönzi a munkavállalást is.
az élelmiszer-infláció elleni küzdelem egyik eleme a nyugdíjasoknak járó áfa visszatérítése.
– Orbán Viktor miniszterelnök múlt szombati évértékelőjében bejelentett számos új, a családokat érintő intézkedést. A csed és a gyed például személyijövedelemadó-mentes lesz. Ez egyrészt mit jelent, másrészt lehet már tudni, mikortól lép életbe ez az intézkedés, és mik a részletszabályai?
– Az újonnan bejelentett családtámogatások közül ez lép életbe legkorábban, már idén július elsejétől kezdődően.
A csed (csecsemőgondozási díj) a szülési szabadság idejére járó támogatás, míg a gyed (gyermekgondozási díj) a szülési szabadság utántól a gyermek két éves koráig jár. Mindkét támogatási forma feltétele a biztosítási idő a szülést megelőző időszakban, illetve a támogatás mértéke mindkét esetben a korábbi jövedelem függvénye. A csed és a gyed eddig adóköteles jövedelemnek számítottak – a gyes például adómentes –, azok után személyi jövedelemadót kellett fizetni.
A friss bejelentés szerint július elsejétől ezen támogatások is szja-mentessé válnak, amely nagyságrendileg 20-40 ezer szülőnek éves szinten 10 milliárd forintnyi plusz jövedelmet jelent.
– Talán a legnagyobb bejelentés, hogy a négygyermekesek mellett már a két- és háromgyermekes édesanyák szja-mentessége is életbe fog lépni. Ez miért egyedülálló Európában, és mik a részletszabályai?
– Magyarországon klasszikus értelemben egykulcsos személyijövedelemadó-rendszer van érvényben, vagyis a jövedelem mértéke nem befolyásolja, hogy annak mekkora részét kell befizetnie a munkavállalónak adó formájában. Ugyanakkor a családtámogatások keretében a gyermekszám, illetve a családi állapot befolyásolja a fizetett adó mértékét.
A családi adókedvezmény rendszere már eddig is jelentős segítséget jelentett a gyermeket nevelők számára, ennek mértéke júliustól 50 százalékkal emelkedik, majd jövő januártól a jelenlegi duplájára nő. Ezt nemcsak az anyák, hanem az apák is igénybe tudják venni.
2020 január elsejétől került kibővítésre a kedvezmények köre, ekkortól a négygyermekes anyák életük végéig szja-mentességet élvezhetnek, ezzel is segítve az életüket, és elismerve a magyarság megmaradásáért tett erőfeszítésüket. Ez a támogatási forma bővül most tovább, októbertől az szja-mentesség kiterjesztésre kerül a háromgyermekes anyák részére, míg 2026 január elsejétől a kétgyermekes anyák felmenő rendszerben – jövőre a 40 év alattiak – is mentesülnek a személyi jövedelemadó megfizetésének kötelezettsége alól.
A kedvezmények mindenképpen egyedülállóak Európában, mert nincs még egy ország, amely ilyen mértékben elismeri az anyákat, akik a gyermekeik felnevelése mellett még munkát is vállalnak.
– Hány magyar családot érintenek ezek a fentebb említett döntések, és így mennyi pénz maradhat a családok zsebében?
– A jelenleg is érvényben lévő négygyermekes anyák szja-mentessége éves szinten 65-70 ezer anyának, illetve családnak nyújt nagyságrendileg 50 milliárd forintos segítséget, vagyis családonként átlagosan évente több mint 700 ezer forint többletbevételt jelent.
A háromgyermekes anyák mentessége ezzel szemben nagyságrendileg 200-250 ezer anyát érint majd, nekik az éves nettó jövedelmük összesen 200 milliárd forinttal, egy családra vetítve 800 ezer forinttal emelkedhet.
A kétgyermekesek esetében már 630-690 ezer kedvezményezett anyáról és családról beszélhetünk. Esetükben összesen több mint 700 milliárd forint többlet jövedelmet jelent a mostani bejelentés.
Vagyis egy átlagos kétgyermekes család az intézkedés következtében éves szinten több mint egymillió forinttal több pénzből gazdálkodhat majd az szja-mentességnek köszönhetően.
– Az élelmiszer-infláció elleni küzdelem egyik eleme a nyugdíjasoknak járó áfa visszatérítése. Hogyan működhet ez, mikortól és mennyi pénz maradhat így a nyugdíjasoknál?
– A részletszabályok ezzel kapcsolatban még nem ismertek. Ugyanakkor az eddigi bejelentések alapján a visszatérítés úgy fog működni, hogy a nyugdíjasoknak a vásárlás során egy kártyát kell majd felmutatniuk, amellyel érvényesíthetik az áfa-kedvezményüket a tejtermékek, a zöldségek és a gyümölcsök vásárlása után. Ennek kapcsán meghatározásra kerül majd egy havi vásárlási értékhatár, amely összegig visszatérítésre kerül a befizetett áfa.
Ez a visszatérítés utólag történik majd meg, a következő havi nyugdíj kifizetésével párhuzamosan. A részletszabályok függvényében megvalósítható lehet a visszatérítés abban az esetben is, ha például egy családtag vagy közeli ismerős vásárol be a nyugdíjas részére. A kormányzati bejelentések alapján a visszatérítés havi szinten 10-15 ezer forint bevételt jelenthet az idősek részére.
– Összességében nézve a magyar családtámogatások európai összehasonlításban mennyire segítenek a családoknak?
– A kormányzati család- és gyermektámogatások 2,6 százalékos GDP-arányos értéke az uniós tagországok között az 5. legmagasabb volt Magyarországon a legutolsó elérhető 2022-es adatok szerint. Ugyanakkor ebben a családtámogatások egy jelentős része nem kerül elszámolására, például a családi adókedvezmény, a négygyermekesek szja-mentessége, vagy a lakástámogatások (CSOK). Ezek szerepét is figyelembe véve nyugodtan állíthatjuk, hogy a magyar családtámogatási rendszer az egyik legszélesebb, egyszerre nyújt segítséget a gyermeket tervező, illetve a már nevelők részére, miközben ösztönzi a munkavállalást is.
A mostani bejelentések alapján ez a kiterjedt rendszer az elkövetkező időszakban még tovább bővül. Az intézkedések segíthetik a születésszám emelkedését is. Magyarországon is megfigyelhető tendencia, hogy a párok végül kevesebb gyermeket vállalnak, mint előzetesen tervezik, a későbbre tolódó első gyermekvállalás miatt sokszor a második, harmadik tervezett gyermek már nem születik meg.
A kormányzati családtámogatási intézkedések célja, hogy ne anyagi okból tolódjon későbbre a gyermekvállalás, illetve annak többletköltsége legalább részben tükröződjön a jövedelmi helyzetben.
– Hogyan állunk most gazdaságilag, képes a magyar gazdaság ezeket a plusz anyagi vállalásokat kitermelni?
A most bejelentett új intézkedések csak fokozatosan lépnek életbe, a legnagyobb költségvetési teherrel járó lépések (kétgyermekesek szja-mentessége) érkeznek a legkésőbb. A kormány bejelentései alapján azok finanszírozásának forrása elsősorban a gazdasági növekedés lenne, a fiskális politika továbbra is elkötelezett a költségvetési hiány és az államadósság csökkentése mellett.
A tavalyi utolsó negyedévben a magyar gazdaság a várakozások felett nőtt, véget ért a technikai recesszió időszaka. A gazdaság növekedését elsősorban a fogyasztás hajtotta, amelyet a jövedelmi helyzet javulása, a reálbérek dinamikus emelkedése tett lehetővé.
Ez várhatóan idén is így maradhat, a reálbérek 2025-ben is érdemben, 4-5 százalékkal nőhetnek, miközben a háztartások jövedelmi helyzetét a munkáshitel vagy az állampapírok kamatkifizetései is javítják, amely előrevetíti a fogyasztás további emelkedését.
A külső környezettel kapcsolatban azonban továbbra is jelentős a bizonytalanság, amely az export teljesítménye mellett a vállalatok beruházási hajlandóságára is kihatással van. Trump második elnökségével megnőtt az orosz-ukrán háború lezárásának esélye, ezt már a piacok is árazzák, ennek is köszönhető, hogy négy hónapos csúcsra, 400 alá tudott erősödni a forint árfolyama, miközben a béke az energiaárakat is mérsékelné. A másik nagy kérdés legfontosabb külpiacunk, a német gazdaság várható növekedése. Nem tudni még, hogy mikorra és milyen formában áll majd fel az új német kormány, és milyen gyorsan sikerül majd (ha sikerül) meghozni a gazdaság fordulatához szükséges reformokat. Ha a külső környezet kedvezően alakul a következő időszakban, akkor az idei évben akár 3 százalék közelébe is gyorsulhat a növekedés, míg jövőre már 4 százalékos bővülés is lehetővé válik, amely ütem mellett az adóbevételek emelkedése biztosíthatja a most bejelentett családtámogatási intézkedések fedezetét.
Forrás: origo.hu
Fotó: Illusztráció