quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 01. 19. vasárnap
  -  Sára, Márió
0-24

Jelentős javulást ígér tízpontos vállalásával Lázár János

2025. január 09.

Az építési és közlekedési minisztert csütörtök reggel a Kossuth Rádióban kérdezték szerdai bejelentéseiről.

Lázár János tízpontos vállalást tett a közösségi közlekedés színvonalának javítására. A MÁV és a Volán szolgáltató vállalatként való működtetését tűzte ki célul, elismerve a meglévő infrastrukturális nehézségeket.

Ezt az indokolja, hogy 2024-ben rekordmennyiségű, egymilliárd utazás történt a MÁV, Volán és HÉV járműveivel, soha ennyi bérletet nem adtak el, és az olcsóbb jegyek jelentős árbevételt hoztak

– jelentette ki a Kossuth Rádióban a politikus.

Szükség van a vasútra

A miniszter szerint javítani lehet és kell is a vasúti közlekedésen. Az elmúlt évtizedekben vita volt arról, hogy az erős úthálózat mellett szükség van-e kötöttpályás közlekedésre. A mai helyzetben, ahol naponta 4,5 millió ember ingázik, mindkettő erősítése szükséges. Az elmúlt 14 évben az úthálózatra 5000 milliárdot, míg a vasútra csak 1200 milliárdot költöttek. – A gazdasági és településszerkezeti változások miatt a közlekedést is ehhez kell igazítani. A cél, hogy a járási és megyeközpontokban maximum fél óra ingázással mindenki találjon munkát, orvosi ellátást és iskolát – hangsúlyozta Lázár János.

A tárcavezető elkötelezett a kötött pálya mellett, mivel ez a leginkább környezetbarát technológia. 2024-ben a MÁV miatt csökkent a károsanyag-kibocsátás, mivel sokan áttértek a kötött pályára. A Hódmezővásárhely és Szeged közötti vasútvillamos sikerprojektje tovább erősítette ezt az elkötelezettséget.

A vasúti közlekedésről elismeri, hogy az függ az országrésztől és az utazás módjától. A Volán buszaira kevesebb a panasz, míg a vasutat joggal kritizálják a menetrend pontossága, tisztasága és működése miatt. 30 év hibáit nem lehet egy-két év alatt orvosolni, de 4 év alatt jelentős javulást ígér.

A radikális fordulat érdekében fejleszteni kell a vasúti pályát és járműveket kell vásárolni. A 6000 kilométeres vasúthálózatból 3000 kilométer felújításra szorul, és a járműállomány 80 százaléka 40-60 éves. A kormány felhatalmazta a minisztert, hogy az Európai Beruházási Banktól 1 milliárd eurós hitelt igényeljen, ami 800 milliárdos felújítást tesz lehetővé. Emellett 3-400 milliárdot próbálnak uniós forrásokból is mobilizálni. Fontos cél a magyar hozzáadott érték növelése a járműfejlesztésben, a Ganz Mávag és a Rába bevonásával.

Fontos változások jönnek

A 2025-ös évre az utazóközönség számára gyors segítség a késések visszaszorítása és a menetrend tartása. Bevezetik a késési biztosítást: 20 perc feletti késés esetén a jegyár 50 százalékát, havi bérlet esetén pedig 5 alkalom után 10 százalék kedvezményt adnak a következő havi bérletből. 2026 januárjára az összes vasúti és 150 buszpályaudvari mosdót felújítják. Új mozdonyokat, kocsikat és autóbuszokat állítanak forgalomba, és nyáron klimatizált járműveket biztosítanak. Áprilistól új MÁV applikáció és takarító személyzet lesz az Intercity járatokon. A GYSEV átveszi a vasúti szolgáltatást több megyében, és 11 új motorvonatot rendelt.

A tájékoztatás javítása érdekében havária és tájékoztatási központot hoztak létre, és fejlesztik az új MÁV applikációt. Az utasközpontú gondolkodás jegyében a nehézségek ellenére is az utasok kiszolgálására törekednek, pótbuszokkal, vízzel és megfelelő hozzáállással.

Kapcsolódó

Tízpontos vállalást tett a tömegközlekedés jobbá tételéért Lázár János

A rendszerváltás óta nem választották annyian a tömegközlekedést Magyarországon, mint tavaly – jelentette ki Lázár János a szerdai Közlekedésinfón.

Borítókép: Lázár János hivatalos Facebook-oldala