Lázár János: stratégiai kérdés a röszkei átkelő fejlesztése
Jelentős felújítás előtt áll a röszkei határátkelő, ami Európa egyik legforgalmasabb kapuja, évente mintegy 13 millió átlépést bonyolít le. Az építési és közlekedési miniszter szerint az átkelő fejlesztése gazdasági szempontból is kulcsfontosságú.
Mohácson folytatta országjáró körútját Lázár János csütörtökön. Az építési és közlekedési miniszter elmondta, arról állapodtak meg a szerb kormánnyal, hogy Magyarország lesz az a kulcsország, amely a szerbeknek és az egész Balkánnak biztosítja a csatlakozást Európa és az Európai Unió felé.
– Magyarország déli határa a schengeni külső határ. Röszkén bonyolódik az európai határforgalom egyik legjelentősebb volumene, mintegy 13 millió határátlépéssel. Ennek nagyon jelentős része teherforgalom, tehát a kereskedelemnek, gazdaságnak a déli határ stratégiai kérdés. Három részre próbáljuk osztani a forgalmat. Az egyik lesz Röszke fejlesztése, a második Tompa 2 megépítése és fejlesztése, és a harmadik Hercegszántó átépítése – ismertette a miniszter.
A röszkei átkelő jelentőségéről és fejlesztéséről Lázár János nemrég Szegeden is nyilatkozott. Mint elmondta, az épülő BYD-gyár a röszkei átkelő felújítását is magával vonzza.
– Szerbia, Magyarország és Kína egy olyan megállapodás megkötését tervezi, amely létrehozza a legnagyobb közúti, vasúti, teher- és személyforgalmi határátkelőt Európában. Egy olyan új határátlépési pontot hozunk létre több százmilliárd forintból, amely megfelelő teherkapacitással, megfelelő személykapacitással és Szabadka-Szeged vonatkozásában megfelelő árumozgatási kötöttpályás kapacitással rendelkezik – összegzett a tárcavezető.