Nemcsak olcsóbb, de színvonalasabb is lett a vásárhelyi ovibusz-szolgáltatás
Ahogy sikerült kilőni a mutyit, kinyílt a verseny, s máris kiderült: a csinos haszonnal dolgozó „kampányfuvarosnál” kedvezőbb és minőségibb ajánlattal is érkezhet busztársaság Hódmezővásárhelyre. A Balaton Busz és a Signum Transfer ovibuszjáratai kifogástalanul végzik a dolgukat, még a kézivezérelt városházi sajtó sem talált rajtuk fogást.
„Rendben ment az első nap! Hétfőtől két új szolgáltató a Signum és a Balaton Busz kezdte meg a külterületi óvodások szállítását Vásárhelyen. A pedagógusok visszajelzései alapján az első nap rendben ment, mindenki időben érkezett az óvodákba és haza is menetrend szerint szállították a gyermekeket a buszok” – adott szikár, tényszerű jelentés kedden Hódmezővásárhely Város gyorshírszolgálata. A kézivezérelt városházi média is kénytelen volt tehát elismerni, bármennyire próbáltak fogást keresni az új, veszprémi-orosházi, illetve szegedi telephellyel rendelkező buszos vállalkozásokon, patentül, zökkenőmentesen teszik, amit vállaltak. Nagyítóval sem lehet hibát találni a szolgáltatásban, pedig ide a rozsdás bökőt, a torony alatt nyilván sokat mindent elkövettek azért, hogy bele lehessen kötni a két cégbe, melyek az idei nyáron gyakorlatilag minden, a vásárhelyi önkormányzathoz kötődő munkát elhappoltak a „kampányfuvaros”, a Jovány Busz Kft. elől.
A város által közölt hivatalos fotók alapján az is egyértelműnek látszik, a Balaton Busz és a Signum Transzfer nem is valamiféle kiszuperált, leselejtezett csotrogányokkal utaztatja a vásárhelyi ovisokat, hanem modern, kényelmes és minőségi buszokkal, vagyis első ránézésre minőségibb szolgáltatást nyújt, mint Joványék tették az előző nevelési évben. Ráadásul jóval olcsóbban, tehát a vásárhelyiek duplán jól járnak ezzel az üzlettel. Nemcsak most adtak be kedvezőbb ajánlatot az ovibusz-szolgáltatásra, de – a polgármester által elmondottakból ez szűrhető le – Jovány Gyula családi cégének tavalyi árainál is olcsóbban szállítják idén a külterületi gyerekeket. Mint megírtuk, Márki-Zay Péter nyilatkozata szerint napi körülbelül 47-47 ezer forintért végzi a szolgáltatást 2024/25-ben a Balaton Busz és a Signum Kútvölgyről, illetve Batidáról és Szikáncsról, ami összesen nem éri el még a 100 ezer forintos költséget sem. Emlékezetes, a Jovány Busz már a 2023/24-es tanévben is összesen 101 ezer 600 forintos napidíjat kért a várostól.
Mit jelent mindez? Nos, azt, hogy amint sikerült kilőni a mutyit, kinyílt a verseny a vásárhelyi buszközlekedésben is, s máris kiderült: a „kampányfuvarosnál” kedvezőbb és minőségibb ajánlattal is érkezhet busztársaság a megyei jogú városba. Joványék az elmúlt években nagyon jól jártak azzal, hogy politikailag is beálltak Márki-Zay Péter mellé: 2020 óta lényegében minden fontos helyi személyszállítási üzletet elvittek, s miután folyamatosan drágábban és drágábban szolgáltattak a városnak, hatalmasat kaszáltak ezzel. A családi cég 2021 és 2023 között összesen 98,1 milliós nyereséget könyvelhetett el, amit nem is hagytak a társaságban porosodni, hiszen a nyilvánosan elérhető adatbázisok tanúsága szerint a cégvezető, Jovány Gyula és felesége összesen 73 millió osztalékot rántott ki a vállalkozásból három év alatt. Nem lehet azt mondani tehát, hogy nincs mit a tejbe aprítaniuk.
Emlékezetes, az elmúlt időszakban mind hírportálunk, a Promenad24, mind a vásárhelyi Fidesz komoly szerepet vállalt abban, hogy felhívja a figyelmet a városi buszos pályázatok körüli visszásságokra, visszaélésgyanús körülményekre. Arra, hogy a napnál is világosabb, mely szolgáltatóra szabtak bizonyos kiírásokat. Hogy csak pár példát említsünk, az idei vásárhelyi személyszállítási tenderen például első körben úgy határozták meg a feltételeket, hogy a 41-es, 42-es és 43-as vonalakon közlekedő járművek hossza nem lehet 9500 mm feletti. Hogy, hogy nem, a Volánbusz alacsonypadlós, modern, Euro-6-os környezetvédelmi besorolású járművei ennél 15 milliméterrel hosszabbak, míg a Jovány Busz járművei „természetesen” belefértek volna a keretbe… Arról nem is beszélve, hogy gyorsított eljárás akartak lezavarni Márki-Zayék „kivételesen indokolt és sürgős helyzetre” való hivatkozással, a minimálisan szokásos 30 nap helyett csak 14(!) napot akartak hagyni a jelentkezésre egy több százmilliós, négyéves tenderen, ahol a 14 hetes felhívásba 4(!) húsvéti ünnepnap is beleesett volna. Az igencsak mutyigyanús, szakértők szerint több ponton jogsértő, botrányos beszerzést azt követően vonták vissza sebtében, hogy lapunk és a helyi Fidesz politikusai is lerántották a leplet az anomáliákról, trükközési kísérletekről.
Láss csodát, ahogy megjelent a korrekt kiírás, eltűntek a versenykorlátozó feltételek, azonnal tisztává vált a küzdelem a megbízásért! Bármennyire is izzadtak a torony alatt, Joványékat nem sikerült bebetonozni, külsős, vidéki vállalkozások is pályáztak, mégpedig a város és az itt élők számára sokkal, de sokkal előnyösebb, kedvezőbb feltételekkel. (A „gesztor”, a veszprémi Balaton Busz kilométerenként nettó 104 forinttal alacsonyabb áron vállalta a munkát, mint Jovány Gyula társasága, ami négy év alatt 100-120 millió forint megtakarítást jelenthet a vásárhelyi adófizetőknek.) Jobban jár a város, de jobban járnak az itt élők, a közlekedők is. Már most egyértelmű, hogy az ovibuszokkal a Balaton Busz és a Signum Transfer nemcsak olcsóbb, de színvonalasabb is, mint a „kampányfuvaros”. Ez mindenképpen reményre ad okot, hogy a szeptember végén induló városi tömegközlekedési szolgáltatásuk is minőségibb, kényelmesebb, környezetbarátabb lesz, mint amit a helyi lakosok az elmúlt években a Jovány Busztól kaptak.
Fotó: Hódmezővásárhely Város gyorshír szolgálata