quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 09. 11. szerda
  -  Teodóra
Vásárhely

Nemcsak olcsóbb, de színvonalasabb is lett a vásárhelyi ovibusz-szolgáltatás

2024. szeptember 05.

Ahogy sikerült kilőni a mutyit, kinyílt a verseny, s máris kiderült: a csinos haszonnal dolgozó „kampányfuvarosnál” kedvezőbb és minőségibb ajánlattal is érkezhet busztársaság Hódmezővásárhelyre. A Balaton Busz és a Signum Transfer ovibuszjáratai kifogástalanul végzik a dolgukat, még a kézivezérelt városházi sajtó sem talált rajtuk fogást.

„Rendben ment az első nap! Hétfőtől két új szolgáltató a Signum és a Balaton Busz kezdte meg a külterületi óvodások szállítását Vásárhelyen. A pedagógusok visszajelzései alapján az első nap rendben ment, mindenki időben érkezett az óvodákba és haza is menetrend szerint szállították a gyermekeket a buszok” – adott szikár, tényszerű jelentés kedden Hódmezővásárhely Város gyorshírszolgálata. A kézivezérelt városházi média is kénytelen volt tehát elismerni, bármennyire próbáltak fogást keresni az új, veszprémi-orosházi, illetve szegedi telephellyel rendelkező buszos vállalkozásokon, patentül, zökkenőmentesen teszik, amit vállaltak. Nagyítóval sem lehet hibát találni a szolgáltatásban, pedig ide a rozsdás bökőt, a torony alatt nyilván sokat mindent elkövettek azért, hogy bele lehessen kötni a két cégbe, melyek az idei nyáron gyakorlatilag minden, a vásárhelyi önkormányzathoz kötődő munkát elhappoltak a „kampányfuvaros”, a Jovány Busz Kft. elől.

A város által közölt hivatalos fotók alapján az is egyértelműnek látszik, a Balaton Busz és a Signum Transzfer nem is valamiféle kiszuperált, leselejtezett csotrogányokkal utaztatja a vásárhelyi ovisokat, hanem modern, kényelmes és minőségi buszokkal, vagyis első ránézésre minőségibb szolgáltatást nyújt, mint Joványék tették az előző nevelési évben. Ráadásul jóval olcsóbban, tehát a vásárhelyiek duplán jól járnak ezzel az üzlettel. Nemcsak most adtak be kedvezőbb ajánlatot az ovibusz-szolgáltatásra, de – a polgármester által elmondottakból ez szűrhető le – Jovány Gyula családi cégének tavalyi árainál is olcsóbban szállítják idén a külterületi gyerekeket. Mint megírtuk, Márki-Zay Péter nyilatkozata szerint napi körülbelül 47-47 ezer forintért végzi a szolgáltatást 2024/25-ben a Balaton Busz és a Signum Kútvölgyről, illetve Batidáról és Szikáncsról, ami összesen nem éri el még a 100 ezer forintos költséget sem. Emlékezetes, a Jovány Busz már a 2023/24-es tanévben is összesen 101 ezer 600 forintos napidíjat kért a várostól.

Mit jelent mindez? Nos, azt, hogy amint sikerült kilőni a mutyit, kinyílt a verseny a vásárhelyi buszközlekedésben is, s máris kiderült: a „kampányfuvarosnál” kedvezőbb és minőségibb ajánlattal is érkezhet busztársaság a megyei jogú városba. Joványék az elmúlt években nagyon jól jártak azzal, hogy politikailag is beálltak Márki-Zay Péter mellé: 2020 óta lényegében minden fontos helyi személyszállítási üzletet elvittek, s miután folyamatosan drágábban és drágábban szolgáltattak a városnak, hatalmasat kaszáltak ezzel. A családi cég 2021 és 2023 között összesen 98,1 milliós nyereséget könyvelhetett el, amit nem is hagytak a társaságban porosodni, hiszen a nyilvánosan elérhető adatbázisok tanúsága szerint a cégvezető, Jovány Gyula és felesége összesen 73 millió osztalékot rántott ki a vállalkozásból három év alatt. Nem lehet azt mondani tehát, hogy nincs mit a tejbe aprítaniuk.

Emlékezetes, az elmúlt időszakban mind hírportálunk, a Promenad24, mind a vásárhelyi Fidesz komoly szerepet vállalt abban, hogy felhívja a figyelmet a városi buszos pályázatok körüli visszásságokra, visszaélésgyanús körülményekre. Arra, hogy a napnál is világosabb, mely szolgáltatóra szabtak bizonyos kiírásokat. Hogy csak pár példát említsünk, az idei vásárhelyi személyszállítási tenderen például első körben úgy határozták meg a feltételeket, hogy a 41-es, 42-es és 43-as vonalakon közlekedő járművek hossza nem lehet 9500 mm feletti. Hogy, hogy nem, a Volánbusz alacsonypadlós, modern, Euro-6-os környezetvédelmi besorolású járművei ennél 15 milliméterrel hosszabbak, míg a Jovány Busz járművei „természetesen” belefértek volna a keretbe… Arról nem is beszélve, hogy gyorsított eljárás akartak lezavarni Márki-Zayék „kivételesen indokolt és sürgős helyzetre” való hivatkozással, a minimálisan szokásos 30 nap helyett csak 14(!) napot akartak hagyni a jelentkezésre egy több százmilliós, négyéves tenderen, ahol a 14 hetes felhívásba 4(!) húsvéti ünnepnap is beleesett volna. Az igencsak mutyigyanús, szakértők szerint több ponton jogsértő, botrányos beszerzést azt követően vonták vissza sebtében, hogy lapunk és a helyi Fidesz politikusai is lerántották a leplet az anomáliákról, trükközési kísérletekről.

Láss csodát, ahogy megjelent a korrekt kiírás, eltűntek a versenykorlátozó feltételek, azonnal tisztává vált a küzdelem a megbízásért! Bármennyire is izzadtak a torony alatt, Joványékat nem sikerült bebetonozni, külsős, vidéki vállalkozások is pályáztak, mégpedig a város és az itt élők számára sokkal, de sokkal előnyösebb, kedvezőbb feltételekkel. (A „gesztor”, a veszprémi Balaton Busz kilométerenként nettó 104 forinttal alacsonyabb áron vállalta a munkát, mint Jovány Gyula társasága, ami négy év alatt 100-120 millió forint megtakarítást jelenthet a vásárhelyi adófizetőknek.) Jobban jár a város, de jobban járnak az itt élők, a közlekedők is. Már most egyértelmű, hogy az ovibuszokkal a Balaton Busz és a Signum Transfer nemcsak olcsóbb, de színvonalasabb is, mint a „kampányfuvaros”. Ez mindenképpen reményre ad okot, hogy a szeptember végén induló városi tömegközlekedési szolgáltatásuk is minőségibb, kényelmesebb, környezetbarátabb lesz, mint amit a helyi lakosok az elmúlt években a Jovány Busztól kaptak.

Fotó: Hódmezővásárhely Város gyorshír szolgálata