A Kistópart utcán is beigazolódott: olcsó húsnak híg a leve
Az elmúlt két évben nem kevesebb mint kilenc végrehajtási eljárás indult az ellen a feldebrői vállalkozás ellen, mely lassan két hónapja küszködik a Kistópart utcai járdaépítéssel. Már a polgármester is kénytelen volt elismerni, hogy pénzügyi, kifizetési problémák léptek fel a társaság körül. Márki-Zay Péter a sokadik zűrös céget szabadítja Hódmezővásárhelyre.
Beletaláltunk a közepébe, amikor nemrég arról írtunk, hogy valami bűzlik a Kistópart utcában, és nem is kicsit! Múlt heti cikkünkben bemutattuk, a várostól a járdafelújítást elnyerő Heves vármegyei vállalkozás még július közepén verte szét a régi aszfaltot, s már szeptemberre fordultunk, de az ígért új térköves burkolatnak még nyoma sincs. Lassan két hónapja eltűntek a munkások a helyszínről, ami azóta is egyfajta akadálypályaként csúfítja a várost: aszfalthegyek- és görgetegek mellett hatalmas gödrök is éktelenkednek ott, azaz a járókelők könnyen ki is törhetik a nyakukat, ha nem vigyáznak.
Írásunk nyomán a polgármester is kénytelen volt megszólalni az egyre többeket bosszantó ügyben. A városi tévének adott szokásos alákérdezős interjúban elismerte, pénzügyi gondok, kifizetési problémák léptek fel a feldebrői kivitelezőnél, azért nem dolgoznak a járdán. „Nála elsősorban anyagi problémák okozták azt, hogy most a munkásokat nem tudta idehozni. Mi pedig akkor tudunk fizetni, ha ő nullás igazolást tud adni arra, hogy a mi általunk kifizetett vételárból már minden alvállalkozónak vagy adóhatóságnak és a többi tartozásait rendezte” – mondta Márki-Zay Péter az Időben című műsorban a Fischer Trade 2011 Kft.-ről. Hozzátette, a vállalkozó azt ígéri, néhány héten belül rendezni tudja az ügyeket, s újrakezdi a beruházást, de ha nem, akkor elveszik tőle, s odaadják másnak.
A városvezető nyilatkozatából joggal következtethetünk arra, hogy a feldebrői cégnek bizony tartozásai, kifizetetlen számlái vannak mind az alvállalkozók, mind a hatóságok felé. Ez azért lényeges, mert Márki-Zay lényegében első alkalommal vallotta be ezt nyíltan, miközben a vállalkozás az utóbbi hónapokban fél tucat megbízást kapott az önkormányzattól, s több esetben hasonló problémákról, panaszos, a pénzük után futó alvállalkozókról, elszámolási vitákról lehetett hallani. Ennek ellenére a Fischer Trade sorra nyerte el a zsírosabbnál zsírosabb munkákat a várostól.
Ők vitték el az újkishomoki Bordás utca megépítését több mint 133 millióért, majd a Réz utcai és a Vörösmarty utcai aszfaltozást 29,3 millióért és 117,7 millióért, illetve a Hódtó utcai (22,6 milliós), az Oldalkosár utcai (69,4 milliós) és a Kistópart utcai (24,3 milliós összegű) járdafelújítást is. Ezzel a példátlan torony alatti sikersorozattal egy csaknem 400 milliósra rúgó megrendelésállományt kasszíroztak a vásárhelyi önkormányzattól. A beruházásokban aztán – ahogy arra már korábban utaltunk – az lett a közös pont, hogy lényegében valamennyi esetben igencsak vontatottan haladt a kivitelezés, számos panasz, kifogás érkezett az elkészült utak, járdák minőségével kapcsolatban, nem beszélve a kifizetetlen alvállalkozókról, elszámolási vitákról szóló hírekről, melyeket mind ezidáig szó és kommentár nélkül hagyott a városháza.
Márki-Zay Péter ugyan arra hivatkozik, hogy ők „tiszta versenyben” a legkedvezőbb ajánlat mellett döntenek, de sokadszor bizonyosodik be, immár a Kistópart utca kapcsán is, hogy olcsó húsnak bizony Hódmezővásárhelyen is híg a leve. Nagyon úgy tűnik tehát, nem feltétlenül szerencsés az a kiválasztási elv, mely csak és kizárólag az árat veszi alapul, egyéb körülményekkel és szempontokkal nem számol. Az elmúlt időszakban többször is kiderült, hogy a legalacsonyabb ajánlattal jelentkező – jellemzően külsős, vidéki – cégek, cégecskék árul alul vállalnak el egy munkát a megyei jogú városban, majd heteket, hónapokat vacakolnak ezekkel, aztán kifogásolható, netán pocsék minőségben végzik el a munkát – ha egyáltalán elvégzik… A polgármester a sokadik zűrös céget szabadítja a városra. Elég, ha csak arra utalunk, hogy a Sarokház előtti és az Ótemplom körüli beruházásokat elnyerő fővárosi vállalkozás, a Trigon Home Kft. „meglépett” a 75 milliós előleggel, miután a főteret szétbombázta, sok alvállalkozót meg ugyanúgy „megszívattak”, mint a korábban városi munkák sorát nyerő, egyébként helyi Kerámiaház Kft.
Joggal merül fel a kérdés: vajon kellő körültekintéssel járt-e el az önkormányzat a Fischer Trade 2011 Kft. esetében? Nem lehetett-e előre sejteni, hogy nem feltétlenül fog minden klappolni? Nos, a nyilvánosan elérhető céges adatbázisok tanúsága szerint akár meg is szólalhatott volna a városházi vészcsengő, hiszen a feldebrői vállalkozás ellen 2022 decembere óta nem kevesebb mint kilenc(!) végrehajtás indult fizetési problémák, tartozások miatt, számos közjegyző mellett a Budai Kerületi Bírósághoz, az Egri Járásbírósághoz, a Békéscsabai Járásbírósághoz, valamint a NAV Heves Vármegyei Adó- és Vámigazgatósága Követeléskezelési Osztályához kötődnek ezek az eljárások. Úgy tűnik tehát, nem először fordul elő velük hasonló, mint amilyen helyzetet most a Kistópart utca kapcsán a polgármester felvázolt…
Érdekesség továbbá, hogy Márki-Zay Péterrel a szerződéskötésekkor Kaiser János mint „projektvezető” parolázott a városházán, s képviselte a társaságot, aki a nyilvántartások szerint, hivatalosan se nem tulajdonosa, se nem ügyvezetője a cégnek. E pozíciókat a testvére, Kaiser Nikoletta tölti be. Nem tudjuk, ez mennyiben állhat esetleg összefüggésben azzal a rendkívül pikáns körülménnyel, hogy Kaiser Jánosnak két korábbi cége is gyakorlatilag fizetésképtelenség miatt szűnt meg. Az évekig a feleségével közösen vitt Kaiser Aszfalt Kft.-t 2020 és 2023 között számolták fel bírósági úton, a cég két füzesabonyi fióktelepét nyilvános árverésre is bocsátották. A Fercsoer Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-t pedig még 2014-ben kényszertörölte a cégbíróság – derül ki a szakmai adatbázisokból.