Lázár János: a gyöngébb védelmére koncentrál az új KRESZ
Bevezethetik a bukósisak-kötelezettséget a kerékpárosoknál, s kiemelten figyelnek majd a gyalogosok biztonságára is. Jövő tavasszal születhetnek meg a parlamenti és a kormányzati döntések az új KRESZ-ről – árulta el az építési és közlekedési miniszter.
Gőzerővel folyik az átfogó KRESZ-módosítás társadalmi egyeztetése – erről Lázár János beszélt pénteki budapesti sajtótájékoztatóján. Az építési és közlekedési miniszter azt mondta, a KRESZ lesz az a törvény, amit a legnagyobb társadalmi egyeztetés és tervezés előz meg, s szeretné, ha valamilyen formában mindenki hozzászólna, hiszen ez a legtöbb magyar ember által alkalmazott jogszabály. „Olyan jogszabálytervezetet szeretnék letenni az asztalra, mely közkonszenzus eredménye” – szögezte le.
Kiemelte, ő maga nem vesz részt a szakmai és a tartalmi vitákban, tartózkodik attól, hogy átpolitizálja a kérdést. A minisztérium öt munkabizottságot állított fel, társadalmi szervezeteket és szakértőket vontak be a munkába, mintegy 100 külsős szakemberrel dolgozik együtt a tárca Kerékgyártó János helyettes államtitkár vezette szakmai apparátusa. „Mintegy 40 szakmai szervezetet hallgattam meg, illetve anyagát olvastam el, s ők úgy vélekedtek, mindenképpen új KRESZ-re van szükség. Ez a szakmai szervezetek álláspontja, s a szakmai irányokra is ők tettek javaslatokat” – szögezte le Lázár János.
Hozzátette, a kormányzati vita leghamarabb decemberben kezdődhet el, s várhatóan áprilisig tart majd. A jövő tavaszi parlamenti ülésszakban tárgyalhatják majd a törvényjavaslatot, azt követően a kormányrendeleteket. Ismertek ugyanakkor már olyan alapelvek az új KRESZ kapcsán, melyekkel a miniszter is abszolút egyetért, s melyeket rendkívül fontosnak tart. Ilyen a gyöngébb védelmének az elve – vázolta. „Gyöngébbnek számít például a gyalogos és a kerékpáros, ezért az ő védelmükkel sokat foglalkozik majd a KRESZ, odafigyelve a megváltozott közlekedési szokásokra. Kiemelten koncentrálunk majd a gyalogos-átkelőhelyek, a gyalogosok, a kerékpáros-átkelőhelyek és a kerékpárosok védelmére” – ismertette.
Ennek kapcsán kiemelte, európai szabályozási tendencia, hogy a kerékpározást bukósisakhoz kötik. Magyarországon is ez várható tehát, még akkor is, ha ez sokaknak – és itt generációs szakadék is érezhető – nem is feltétlenül tetszik. Lázár szerint egy baleset esetén óriási felelőtlenség, ha egy biciklis nem viselt bukósisakot, városi, belvárosi környezetben tehát mindenféleképpen szükség lesz erre a védőeszközre.