Ötpontos közlekedési akciótervet hirdetett meg Lázár János (VIDEÓ)
Személyszállítási alkotmány készül, vasútépítésbe kezdenek, nagyszabású járműbeszerzést valósítanak meg, javítják az utaskomfortot, és új vállalattá szervezik a MÁV Zrt.-t – jelentette be budapesti sajtótájékoztatóján az építési és közlekedési miniszter.
Az elmúlt időszak reformjai és átalakításai bebizonyították, hogy a megfizethető és mindenki számára elérhető közösségi közlekedésre óriási az igény Magyarországon – ismertette pénteki sajtótájékoztatóján Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter elmondta, példátlan eredményekkel büszkélkedhetnek az idei évben. Átlépte már a 10 milliót az értékesített vármegye- és országbérletek száma, 20 százalékkal nőtt az állam által szervezett utazások (MÁV, Volán, HÉV) száma, mely 2024-ben elérheti a 800 milliót, s az országos tarifareform révén 4,5 millió ember veheti igénybe ingyenesen vagy jelentős kedvezménnyel a tömegközlekedést. Ennek a ciklusnak ez az intézkedéscsomag volt a legnagyobb rezsicsökkentése – fogalmazott. A kormány ezért további fejlesztésekről döntött, hogy emelkedjen a szolgáltatások színvonala és az utasok elégedettsége is. A kabinet nevében Lázár jelentette be a nagyívű programot, az ötpontos közlekedési akciótervet.
Ennek első pontja az úgynevezett személyszállítási alkotmány elfogadása lesz. A miniszter új személyszállítási törvényt visz szeptemberben a parlament elé, amiben javarészt arról lesz szó, milyen jogok illetik meg a magyarokat a közlekedésben. A tárcavezető célja, hogy a közlekedési jogot állampolgári alapjoggá nyilvánítsa minden magyar állampolgárnak, magyar lakóhellyel rendelkezőnek. Ennek az állampolgári jognak Lázár szerint része kell, hogy legyen, hogy minden magyar a lakóhely és a járási székhely között naponta háromszor oda-vissza átszállás nélkül el tudjon jutni (ez ma 500 település esetében nem megoldott!), a járásközpont és a megyeszékhely, valamint a megyeszékhely és a főváros között pedig kétszer.
Emellett gigantikus vasútépítésbe kezd a kormány. 6500 kilométernyi vasutat használunk, az elmúlt 14 évben 1200 kilométernyi vasutat újítottak fel. Az elavult vasúti pályák 50 százalékán már sebességkorlátozás van érvényben, ennek eredményei az állandó késések, ez a helyzet nem tartható tovább – hangzott el. A kormány nevében Lázár János az Európai Beruházási Bankhoz fordul egy minimum 1 milliárd eurós hitelkérelemmel (ami 30 évre szólna), amihez saját forrásként az állam is ad legalább 1 milliárd eurót. Ebből a körülbelül 880 milliárd forintból 500 kilométernyi új vasutat építenek 2025-2028 között, valamint felújítanak tucatnyi fővonalat (például a Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakaszt), s vasúti digitalizációt hajtanak végre.
A járműbeszerzés vonatkozásában is jelentős mandátumot kapott a miniszter Orbán Viktortól. Lázár szerint azonnali cselekvésre van szükség, mert a járműveink átlagéletkora 45 év. Az első opció, hogy magunknak gyártunk járművet, a második, hogy újakat vásárolunk, a harmadik, hogy használt flottákat szerzünk meg. Nyilván mindegyik fontos irány, de a tárcavezető az ésszerű gondolkodás híveként a harmadik mellé teszi le a voksát. A cél, hogy Nyugat-Európában most leszerelt, húsz-harmincéves járműveket tudjanak vásárolni. „Arra kaptam felhatalmazást a miniszterelnöktől, hogy általa kiküldött fürkészként kutassak fel ilyen járműveket százas nagyságrendben” – árulta el.
Negyedik lépésként az utaskomfort fokozása, javítása mellett kötelezte el magát a kormány. Ennek részeként modernizálják az utastájékoztatást, s 2025-ben új MÁV-applikáció is érkezik. Felújítanak vasútállomásokat, pályaudvarokat, amibe ingatlanbefektetők forrásait vonná be Lázár.
Az akcióterv része végül a MÁV Zrt. új vállalattá szervezése. Ennek kapcsán a tárcavezető Orbán Viktort idézte, aki úgy véli, régi rendszerbe nem érdemes új pénzt önteni. Az új rendszer szíve a MÁV Zrt. lesz, mely három leányvállalattal fog működni: egyik a személyszállítással, a másik a pályaműködtetéssel, a harmadik ezek kiszolgálásával fog foglalkozni, minden más vállalat ezekbe olvad majd be. Új menedzsment is kell neki a MÁV élére – fogalmazott Lázár, aki beszámolt róla, Pafféri Zoltánt szeptember 1-jével Hegyi Zsolt, a MÁV-Start eddigi vezérigazgató-helyettese váltja a vezérigazgatói poszton. Az új vezető érdemei közé sorolta, hogy ő készítette elő a tarifareformot, a vármegye- és országbérletet, a Budapest-bérletet, ezért megvan benne a kellő innovációs készség.