Gigaleépítésre készül a Continental – mi lesz veled, makói gumigyár?
„Átstrukturálásra” készül a német konszern, miközben több mint 7 ezer dolgozó elbocsátásáról beszélnek világszerte. Félő, hogy rossz napok jönnek a makói gumigyárra is. A Continental ködösít.
Hatalmas átszervezést jelentett be a minap a német Continental, a döntést külső tényezőkkel és a változó piaci körülményekkel indokolták. Ennek kapcsán a médiában megjelent a hír, hogy világszerte előreláthatólag több mint 7 ezer munkavállaló elbocsátására készülnek. Arról viszont nem beszéltek, hogy a globális átalakulás mennyiben érintheti a cég nagyjából 8 ezer magyarországi alkalmazottját, köztük a makói gumigyár munkavállalóit.
A Handelsblatt című német lap vázolta fel: a Continental 2025 végéig szét akarja választani a részlegeit. A témában tartott sajtótájékoztatón Nikolai Setzer vezérigazgató és Philipp von Hirschheydt, az Automotive Executive Board tagja úgy érvelt, a piaci változásokra rugalmasabban tudna reagálni egy független autóipari üzletág, és az könnyebben tudna partnerséget kötni más cégekkel. Ezért leválasztanák az autóipari beszállítói tevékenységet, egyúttal visszatérnének az eredeti profiljukhoz, ami főként a gumiabroncsok és az iparban használatos termékek gyártásából állt. Az alkatrészgyártói üzletágat egy független vállalatba szervezné a konszern, a változás eredményeként két hasonló méretű cég jöhet létre, ugyanakkor több mint 7 ezer munkahelyet szüntetnének meg – írta meg a nemzetközi és a hazai sajtó is.
Miután a Continental makói gumigyárában az elmúlt években is sorra bocsátották el a magyar dolgozókat, joggal merül fel a kérdés, vajon az átalakítás hogyan érinti az üzemet, várhatóak-e újabb leépítések. Hogy tisztán lássunk az ügyben, a Promenad24 megkereste a Continentalt, s több kérdést tett fel a vállalatnak. Többek között arra kértünk választ, mi a napokban bejelentett átszervezés pontos oka, miért van erre szükség. Érdeklődtünk, a küszöbön álló átalakítás, szétválás hogyan érintheti a Continental makói gyárát, s kértük, valljanak színt, terveznek-e elbocsátani újabb munkavállalókat a makói üzemből, s ha igen, hány főt, s mikortól. A német konszerntől egy szűkszavú nyilatkozat érkezett, mellyel – valljuk be – nem lettünk sokkal okosabbak, s melytől – véleményünk szerint – a makói gyár munkavállalói sem lehetnek sokkal nyugodtabbak.
A közlemény így hangzik: „A hétfői nemzetközi sajtóközleményben a Continental csoport stratégiai, cégstruktúrával kapcsolatos globális lépését jelentette be. A közleményben elérhető minden nyilvános információ a döntéssel kapcsolatban. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a bejelentésnek nincs köze az elmúlt napok cikkeiben tévesen hivatkozott, már korábban kommunikált Automotive szektorunkkal kapcsolatos globális létszámváltozáshoz. Ugyanúgy nincs köze a hírnek a makói gyárunkról szóló hangulatkeltő, számos alkalommal cáfolt állításokhoz” – fogalmaztak.
Korábban megírtuk, június 1-től új vezető érkezett Makóra: Hrubi József tölti be a Continental helyi gyárigazgatói posztját. A pozíciót Purgel Csabától vette át, aki márciustól regionális vezetői feladatai mellett irányította a makói üzemet, egyfajta „tűzoltói” szerepben. Számos cikkben mutattuk be: a makói üzem megítélése brutálisan leromlott az elmúlt időszak hangos botrányait – a helyi dolgozókat érintő nagyszámú elbocsátásokat és a szakszervezeti vezetőkkel folytatott durva vitákat, elhúzódó és tengernyi pereskedést – követően. Ez persze nem meglepő annak tükrében, hogy nemcsak idehaza, de külföldön is kiverte a biztosítékot, mit művel Magyarországon a Continental, milyen módszerekkel szorította ki a német tulajdonú gumigyár a magyar munkavállalóit Makón, s milyen eszközökkel lépett fel a dolgozók érdekeiért kiálló szakszervezeti vezetők ellen. A „szakszisok” ellen indított perek továbbra is folyamatban vannak, azoktól nem álltak el. A társaság nemrégiben lapunkkal azt közölte, az idei évben elköszönnek a 90 vendégmunkástól, s azt ígérték, a saját állományú, helyi kollégák átképzésével tervezik őket pótolni. A Promenad24 által megkérdezett makóiak, köztük leépített és jelenlegi gumigyári dolgozók többsége viszont továbbra is arra vár, hogy érdemi, komolyan vehető pozitív lépések történjenek a cég részéről, melyek arra utalhatnának, hogy egyáltalán komolyan gondolják a makói folytatást…
Címkék:
Makó Lázár János önkormányzat támogatás Farkas Éva Erzsébet segítség Czirbus Gábor felhívás elbocsátás leépítés Continental szakszervezet gumigyár ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. Continental AG Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. Radics Gábor Hajdú Roland Makói Gumiipari Szakszervezet Gumiipari Szakszervezeti Szövetség Hrubi József Purgel Csaba