quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 09. 12. csütörtök
  -  Mária
Makó

Gigaleépítésre készül a Continental – mi lesz veled, makói gumigyár?

2024. augusztus 11.

„Átstrukturálásra” készül a német konszern, miközben több mint 7 ezer dolgozó elbocsátásáról beszélnek világszerte. Félő, hogy rossz napok jönnek a makói gumigyárra is. A Continental ködösít.

Hatalmas átszervezést jelentett be a minap a német Continental, a döntést külső tényezőkkel és a változó piaci körülményekkel indokolták. Ennek kapcsán a médiában megjelent a hír, hogy világszerte előreláthatólag több mint 7 ezer munkavállaló elbocsátására készülnek. Arról viszont nem beszéltek, hogy a globális átalakulás mennyiben érintheti a cég nagyjából 8 ezer magyarországi alkalmazottját, köztük a makói gumigyár munkavállalóit.

A Handelsblatt című német lap vázolta fel: a Continental 2025 végéig szét akarja választani a részlegeit. A témában tartott sajtótájékoztatón Nikolai Setzer vezérigazgató és Philipp von Hirschheydt, az Automotive Executive Board tagja úgy érvelt, a piaci változásokra rugalmasabban tudna reagálni egy független autóipari üzletág, és az könnyebben tudna partnerséget kötni más cégekkel. Ezért leválasztanák az autóipari beszállítói tevékenységet, egyúttal visszatérnének az eredeti profiljukhoz, ami főként a gumiabroncsok és az iparban használatos termékek gyártásából állt. Az alkatrészgyártói üzletágat egy független vállalatba szervezné a konszern, a változás eredményeként két hasonló méretű cég jöhet létre, ugyanakkor több mint 7 ezer munkahelyet szüntetnének meg – írta meg a nemzetközi és a hazai sajtó is.

Miután a Continental makói gumigyárában az elmúlt években is sorra bocsátották el a magyar dolgozókat, joggal merül fel a kérdés, vajon az átalakítás hogyan érinti az üzemet, várhatóak-e újabb leépítések. Hogy tisztán lássunk az ügyben, a Promenad24 megkereste a Continentalt, s több kérdést tett fel a vállalatnak. Többek között arra kértünk választ, mi a napokban bejelentett átszervezés pontos oka, miért van erre szükség. Érdeklődtünk, a küszöbön álló átalakítás, szétválás hogyan érintheti a Continental makói gyárát, s kértük, valljanak színt, terveznek-e elbocsátani újabb munkavállalókat a makói üzemből, s ha igen, hány főt, s mikortól. A német konszerntől egy szűkszavú nyilatkozat érkezett, mellyel – valljuk be – nem lettünk sokkal okosabbak, s melytől – véleményünk szerint – a makói gyár munkavállalói sem lehetnek sokkal nyugodtabbak.

A közlemény így hangzik: „A hétfői nemzetközi sajtóközleményben a Continental csoport stratégiai, cégstruktúrával kapcsolatos globális lépését jelentette be. A közleményben elérhető minden nyilvános információ a döntéssel kapcsolatban. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a bejelentésnek nincs köze az elmúlt napok cikkeiben tévesen hivatkozott, már korábban kommunikált Automotive szektorunkkal kapcsolatos globális létszámváltozáshoz. Ugyanúgy nincs köze a hírnek a makói gyárunkról szóló hangulatkeltő, számos alkalommal cáfolt állításokhoz” – fogalmaztak.

Korábban megírtuk, június 1-től új vezető érkezett Makóra: Hrubi József tölti be a Continental helyi gyárigazgatói posztját. A pozíciót Purgel Csabától vette át, aki márciustól regionális vezetői feladatai mellett irányította a makói üzemet, egyfajta „tűzoltói” szerepben. Számos cikkben mutattuk be: a makói üzem megítélése brutálisan leromlott az elmúlt időszak hangos botrányait – a helyi dolgozókat érintő nagyszámú elbocsátásokat és a szakszervezeti vezetőkkel folytatott durva vitákat, elhúzódó és tengernyi pereskedést – követően. Ez persze nem meglepő annak tükrében, hogy nemcsak idehaza, de külföldön is kiverte a biztosítékot, mit művel Magyarországon a Continental, milyen módszerekkel szorította ki a német tulajdonú gumigyár a magyar munkavállalóit Makón, s milyen eszközökkel lépett fel a dolgozók érdekeiért kiálló szakszervezeti vezetők ellen. A „szakszisok” ellen indított perek továbbra is folyamatban vannak, azoktól nem álltak el. A társaság nemrégiben lapunkkal azt közölte, az idei évben elköszönnek a 90 vendégmunkástól, s azt ígérték, a saját állományú, helyi kollégák átképzésével tervezik őket pótolni. A Promenad24 által megkérdezett makóiak, köztük leépített és jelenlegi gumigyári dolgozók többsége viszont továbbra is arra vár, hogy érdemi, komolyan vehető pozitív lépések történjenek a cég részéről, melyek arra utalhatnának, hogy egyáltalán komolyan gondolják a makói folytatást…