quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 09. 15. vasárnap
  -  Enikő, Melitta
Térség

Szívósan túlélő függetlenek fesztiválja – befejeződött a 34. THEALTER

2024. augusztus 06.

Július 27-e és augusztus 2-a között harmincnegyedik alkalommal zajlott le a szegedi MASZK Egyesület által szervezett THEALTER fesztivál.

A nézőtereket megtöltő, Szeged és Budapest mellett Magyarország 12 megyéjének 52 kisebb-nagyobb településéről és a határon túlról – 3 országból – érkező lelkes közönség a független színházcsinálók legújabb generációjának tagjaival ismerkedhetett meg, és számos alkalommal saját vita- és párbeszédkészségét is tesztelhette. A fesztivál nyitónapján egy ősbemutatót és egy nemzetközi együttműködésben készült helyspecifikus előadást mutattak be a szervezők, de a fesztivál műsorán szerepeltek klasszikus irodalmi művek adaptációi, báb- és táncszínházi előadások, VR-szemüveges szellemidézés, séta-, részvételi és főzés alapú közösségi színház is. Szeged újra a függetlenek fővárosa volt: 7 nap alatt 7 helyszínen 25 különböző produkciót láthattak a nézők.

Egy részlet Balog József, a MASZK Egyesület elnöke, a fesztivál művészeti vezetője szubjektív összegzőjéből: „Van Lázár Ervin, Móricz, Kertész, Mariella Mehr. Talán a Svájcban született roma írónő kevésbé ismert, mint Árvácska. Köves Gyuri, aki kettőjüktől eltérően, nem volt árva. Szerető család. Aztán KZ láger, 15 évesen. A lányoknak kevesebb szerencséjük volt. Bocs, mondom, kevesebb szerencséjük, mint Köves Gyurinak. Kora gyermekkoruktól éheztették, erőszakolták, verték, égették, elektrosokkolták, intézetbe zárták, tanyára adták, éheztették, erőszakolták – és a végtelenig, tovább – őket.A másik a düh. Mi írtuk, a mi életünk. Vagyis a tiétek. Is. Harag, düh. Előadásról előadásra. A harmadik a döntés. Megkérnek minket, nézőket, hogy döntsünk. Mondjuk el, mit gondolunk, mit érzünk. Mit? Mit? Mit? Molnár Csabáék tánca csapdába csal, hurrá, Fehér Feriék meg felrobbantják a Zsinát. Bravó! Bocs, annyi, de annyi remek férfi színésznő és női színésznő. Eléneklik, elmozogják, elmondják. A magukét.”

Proics Lilla színikritikus, a Kritikus szekció társműsorvezetője nagyra értékeli, hogy a fesztivál állva tud maradni a nehezedő körülmények között is: „Az idei program már a szívósan túlélő függetlenek fesztiválja, akik közt történetesen több a hazai csapat, mint a külföldi. Már van egy olyan társadalmilag elkötelezett, a működésben is tudatosan, értékalapon orientálódó, jellemzően fiatalok alkotta közeg, akiknek a THEALTER a fesztiválja lett. Az ő munkáik megerősítették és újrateremtették azokat a minden fennhéjázástól mentes színházi nyelveket, amelyek már maguk mögött hagyták az idillinek látszó polgári színházat, és autonóm módon jelennek meg a szélesebb közönség számára is. A THEALTER nézői eltökélten jönnek, kíváncsian követik a már ismert vagy vadonatúj csapatokat. A fesztivál minden emblematikus helyszínén, illetve az azok között jövő-menő-guruló nézők összetéveszthetetlen nyomot hagytak az időben.”

Lencsés Gyula szociológus, színházrajongó a fesztivál törzsnézője, aki nélkül nincs THEALTER. Az egyetemi oktató ünnephez hasonlítja a fesztivált, melynek idei programjából kiemelte kedvenceit: „Gyönyörűen adta meg az alaphangot a természeti környezetbe ágyazott filozofikus-meditatív Szélcsendélet. Ennek technikai értelemben ellenpontja volt a VR-szemüveggel élvezhető, igen tömény Szeánsz (Necromancy). Maradandó, intenzív élményt jelentett mindkét bábelőadás: a Szegény Dzsoniés Árnika, és az egészen döbbenetes Árvácska. Pintér Béla és Székely Csaba darabjainak legjobb pillanataival volt egyenértékű a bOdyssey project sziporkázó Búcsúja. Magával ragadott a Sorstalanság letisztultsága. A Wonders of Transylvania-t elismerés illeti a választott – még ma is nehéz – téma sokoldalú, elfogulatlan és kritikus, a reflexiót sem nélkülöző, végkicsengését tekintve nem túl optimista körüljárásáért. A közönséget közvetlenül megszólító és bevonó előadások közül kettőt emelek ki. A game changer kockázatos játékra ösztökélte a nézőket, míg az Örökölt bors nem csak a színészek személyes történeteivel ajándékozott meg, de kellemes meglepetésként meg is vacsoráztatott. A fesztivál által képviselt értékek tágabb társadalmi kontextusát érzékeltette, és így szervesen kapcsolódott a programhoz az SZFE erőszakos ’modellváltásáról’ szóló könyvet bemutató tartalmas beszélgetés a szerzővel, Upor Lászlóval.”

Idén is folytatódott a blogjr., ahová színháztudományt tanuló egyetemisták írtak fotókkal illusztrált blogbejegyezéseket. Proics Lilla és Jászay Tamás kritikusok vezették a Kritikus szekció naponta élőben, online jelentkező adásait, melyekben az előző napi produkciókról beszélgettek az alkotókkal, és idén is forgattak THEALTER Híradókat, melynek adásai elérhetőek lesznek a fesztivál honlapján, illetve youtube-csatornáján.

A 34. THEALTER fesztivál fő támogatói Szeged MJV Önkormányzata, az NKA Kulturális Fesztiválok Kollégiuma, az NKA Színházművészet Kollégiuma, a Kulturális és Innovációs Minisztérium, a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő és a Szegedi Rendezvény- és Médiaközpont Nonprofit Kft., médiatámogatója a Revizor – a kritikai portál. Megvalósult a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.

Fotók: thealterphoto2024