fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 05. 28. kedd
  -  Emil, Csanád
Makó

Megköveti-e a kirúgott makóiakat a Continental?

2024. április 06.

Új vezető érkezett a makói gumigyárba, mintha békülékenyebb hangot ütne meg a cég, de ezt sokan gyanakodva fogadják. Egyre többen találgatják, képes lesz érdemi gesztusokra a Continental, hogy oldja a fagyos légkört. Kezdhetnék például az amúgy elbocsátott szakszervezeti vezető elleni indított perek visszavonásával.

Új vezető érkezett a makói gumigyár élére, de a városban élők, a helyi munkavállalók még mindig csak találgatják, vajon ez érdemi irányváltást jelent-e a német tulajdonú vállalat részéről, vagy csupán a pillanatot szeretnék uralni, s rövid távon oltanák a tüzet Purgel Csaba ideküldésével.

Mint megírtuk, a jelek szerint az utóbbi évek „befeszülését” követően meghátrálni látszik a Continental. Az ügyre rálátó forrásaink úgy értékeltek, erre azért van szükség, mert a makói üzem megítélése brutálisan leromlott az elmúlt időszak hangos botrányait – a helyi dolgozókat érintő nagyszámú elbocsátásokat és a szakszervezeti vezetőkkel folytatott durva vitákat, pereskedéseket – követően. Ez persze nem meglepő annak tükrében, hogy nemcsak idehaza, de külföldön is kiverte a biztosítékot, mit művel Magyarországon a Continental, milyen módszerekkel szorította ki a német tulajdonú gumigyár a magyar munkavállalóit Makón, s milyen eszközökkel lépett fel a dolgozók érdekeiért kiálló szakszervezeti vezetők ellen. A lapunknak küldött levelében a társaság most azt írta, az idei évben elköszönnek a 90 vendégmunkástól, s azt ígérték, a saját állományú, helyi kollégák átképzésével tervezik őket pótolni. Farkas Éva Erzsébet polgármester – akinek személyesen is bemutatkozott már az új vezető – is úgy fogalmazott a makói képviselő-testület múlt heti ülésén, hogy a Continental „az önkormányzattal együttműködve szeretné a helyzetet kezelni”.

A Promenad24 által megkérdezett makóiak, köztük leépített és jelenlegi gumigyári dolgozók többsége viszont úgy látja, szavak helyett tettekre lenne szükség, az ígéretekkel már tele a padlás, komolyan vehető lépéseket, igazi elmozdulást szeretnének látni a cég részéről. Egyelőre éppen ezért ki visszafogott várakozással, ki gyanakodva figyeli a gumigyár menedzsmentjének mozgásait. Nagyon sokan úgy gondolják, az előző vezetés az utóbbi időszakban olyan mértékben rombolta a helyi üzem hírnevét, illetve a dolgozók és általában a makói közösség bizalmát, hogy a tekintély helyreállításához nagyon komoly lépéseket kellene tennie. Ilyen lehetne például, ha a Continental megkövetné, adott esetben megpróbálná visszacsábítani, visszavenni a kirúgott makói munkavállalókat, s rendezné a viszonyát a dolgozók érdekeit védő szakszervezetekkel is. A háborúskodás lezárását kezdhetnék mondjuk azzal, hogy visszavonják az amúgy szintén elbocsátott szakszervezeti vezető, Radics Gábor ellen indított bírósági pereket. Ezzel talán újra reményt adhatnának a dolgozóknak és egész Makónak is, hogy a gyár és a város, illetve az itt élők megint számíthatnak egymásra. Egyáltalán: jelezhetnék, hogy komolyan gondolják a makói folytatást…

Az önkormányzat mindenesetre jelezte, továbbra is számíthatnak rá mind a gumigyári dolgozók, mind a szakszervezetek. Az elmúlt években a város több millió forinttal támogatta az érdek-képviseleti, jogi képviseleti munkát, s az elküldött helyi dolgozók is számos alkalommal segítséget kaptak. Tavaly év végén 28, a márciusi testületi ülésen 19, a Continental által leépített makói munkavállaló 120 ezer forintos támogatásáról döntöttek.

Kapcsolódó

Meghátrált a Continental?

Új vezető érkezett a makói gumigyár élére. A jelek szerint a német tulajdonú Continental tűzoltásba kezdene az üzemben, melynek megítélése az utóbbi időszak botrányai kapcsán komolyan leromlott. A vendégmunkások távoznak. Továbbra is keresletcsökkenéssel számolnak, ehhez igazítják a létszámot.