fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 04. 14. vasárnap
  -  Tibor
Vásárhely

Visszavonta az önkormányzat a botrányos busztendert

2024. április 02.

Bebukott a botrányos busztender, látványosan menekülőre fogta Márki-Zay Péter. A napnál is világosabb, hogy a kampányfuvarosára írták ki a közbeszerzést, mely hemzsegett a jogsértésektől és a versenykorlátozó feltételektől. A balhé a polgármesterre is ráégett, most megpróbál szabadulni tőle.

Visszavonta a hódmezővásárhelyi önkormányzat a botrányos busztendert. Mindez a hivatalos közbeszerzési oldalról derült ki kedden. Hogy a buszos közbeszerzési eljárás ezer sebből vérzik, azt az elmúlt napokban több cikkben mutattuk be. Márki-Zay Péter ezzel szemben a csütörtöki közgyűlésen még azt állította, minden rendben van pályázattal, csak egy jogorvoslati kérelem miatt icipicit csúszhat annak az elbírálása. A húsvéti ünnepek alatt azonban a polgármester látványosan visszavonulót fújt, olyannyira ráégett a balhé. Városházi információink szerint Márki-Zay érzi, hogy rendkívül súlyos botrányba futott bele, szakmailag és jogilag is vállalhatatlan a március 19-én megjelentett tender, s most azzal igyekszik lezárni a számára rendkívül kínos és káros történetet, hogy lefújta a kiírást, s igyekszik azt üzenni, hogy nincs itt semmi látnivaló. Pedig nagyon is van!

Először is hiába volt két éve rá a „szakértő” önkormányzatnak, a Márki-Zay vezette hivatal egy alapvető fontosságú, kiemelt közszolgáltatás kapcsán nem tudott összerakni egy normális közbeszerzést. Nem sikerült úgy előkészíteni a tendert, hogy annak eredménye legyen az előző szerződés végéig. A Jovány Busz Kft. konkraktusa ugyanis 2024. március 31-ig szólt, de a város új pályázatának a beadási határidejét 2024. április 2-a reggel 8 órában jelölték meg. (A csütörtöki közgyűlésen ezért villámgyorsan újabb négy hónap hosszabbítást kellett adni a kampányfuvaros cégének…)

Miközben Márki-Zay Péter a tisztaság, az átláthatóság és a szabad verseny bajnokának hirdeti magát, a lapunk által megkérdezett jogi, közbeszerzési és közlekedési szakértők felhívták a figyelmet: maga a pályázat hemzsegett a jogsértésektől, az ellentmondásoktól és a versenykorlátozó követelményektől. Ezekről MA REGGELI CIKKÜNKBEN részletesen írtunk. Dióhéjban néhány „furcsaság”:

  • 1, Több ponton sértheti a közbeszerzési törvényt a város által kezdeményezett gyorsított eljárás, a „kivételesen indokolt és sürgős helyzetre” való hivatkozásnak nem lehet ugyanis az indoka, hogy az ajánlatkérő nem volt képes időben összerakni, kiírni egy közbeszerzést. Márpedig Márki-Zayék az ilyen esetekben minimálisan szokásos 30 nap helyett csak 14(!) napot akartak hagyni a jelentkezésre egy olyan, négyéves tenderen, melynek keretösszege akár 1 milliárd forintra is rúghat. A rövidített határidőre vonatkozó rendelkezéseket ráadásul a város rosszhiszeműen és visszaélésszerűen alkalmazhatta, hiszen a 14 napos felhívásba 4(!) húsvéti ünnepnap is belesett.
  • 2, Rendkívül különös emellett a kiírás azon pontja is, mely szerint a 41-es, 42-es és 43-as vonalakon közlekedő járművek hossza nem lehet 9500 mm feletti. Hogy, hogy nem, a jelenlegi szolgáltató, a Jovány Busz járművei ebbe épp beleesnek, más, lehetséges pályázók buszai viszont „véletlenül” 15 milliméterrel(!) hosszabbak…Műszaki szempontból ordít a durva versenykorlátozás!
  • 3, Ugyanígy nehezen védhető a pályázat azon része is, mely továbbra is lehetővé tette volna a korszerűtlen, levegőszennyező Euro-3-as buszok vásárhelyi pöfékelését. (A Jovány Buszt rengeteg kritika érte az elmúlt években a régi, környezetszennyező buszok – sokszor ráadásul üresen történő – köröztetése miatt.) A tender szerint semmiféle előnyt nem élvezne az a szolgáltató, aki csak és kizárólag modern, környezetbarát Euro-6-os besorolású buszokat járatna Vásárhelyen…

Mielőtt bárkiben felmerülne, hogy a polgármester nem felelős, nem hibás ezért a botrányos közbeszerzésért, azt két körülményre emlékeztetnénk. Egyrészt aligha életszerű, hogy Márki-Zay nem kíséri figyelemmel egy ilyen meghatározó, milliárdos nagyságrendű, többéves közbeszerzés előkészítését, miközben a húsvéti nyuszisimogatásnak is ő a plakátarca, no meg a városházi toronyban is személyesen is kalauzolja a látogatókat. De ha véletlenül mégsem tudott volna arról, hogy szakmailag ennyire bűn rossz felhívás jelent meg, az is szegénységi bizonyítványt állítana ki a polgármesterről, aki ennyire nem foglalkozik a város ügyeivel…

Az általunk megkérdezett szakértők szerint a napnál is világosabb: a jogilag ezer sebből vérző kiírással a jelenlegi szolgáltatót próbálták meg helyzetbe hozni Hódmezővásárhelyen. Nagyon úgy tűnik, Márki-Zay Péter ezzel akarta kifizetni kampányfuvarosát, Jovány Gyulát. Akinek a nagyobbik fia amúgy képviselőjelölt is lesz a polgármester csapatában…