fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 04. 14. vasárnap
  -  Tibor
Vásárhely

Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (V.): a Jovány-privatizáció hosszú árnyéka

2024. március 28.

A buszközlekedés kiszervezése sokak szerint Márki-Zay Péter hatéves polgármesterségének állatorvosi lova: az a „szakértő” vállalkozó nyerte el a pályázatot, aki előkészítette azt. Márki-Zay kampányfuvarosának cége önkormányzati százmilliókból gazdagodik, a helyi adófizetők több tízmilliós büntetést fizettek a törvénytelen beszerzés miatt, ráadásul a történetben a politikai szál is kiveri a vásárhelyiek szemét.

Márki-Zay Péter polgármester 2020-ban, a koronavírus-járvány kellős közepén, a veszélyhelyzet idején döntött a helyi buszközlekedés privatizációjáról. Az addigi szolgáltató, a Volánbusz Zrt. állami társaság hiába nyerte el a város által 2018-ban kiírt ötéves tendert, hiába járatta a buszait, s hiába fizette ezt ki neki a város a 2019-es évre, Márki-Zay nem írta alá a szerződést, s elhatározta a kiszervezést. Az önkormányzat 2020. november-decemberben viharos gyorsasággal futtatott le egy azóta is politikai-jogi támadások kereszttüzében álló beszerzést, melyet a polgármester veszélyhelyzeti döntésének értelmében a Jovány Busz Kft. nyert el. Különös módon annak a vállalkozónak a cége, aki egyébként a pályázatot előkészítette. Ha ez a manőver egy fideszes városban történik, szinte biztosak lehetünk benne, hogy az RTL Klub, a 444, a Telex, Gulyás Balázs és Márton sátort ver kamerájával a főtéren, míg Brüsszel is nem ítéli el a visszaélést, itt csendben maradtak.

Az nyerte a pályázatot, aki előkészítette a kiírást

A helyi Fidesz-KDNP viszont már akkor egyértelművé tette, hogy mutyinak, a korrupció tankönyvi példájának tartja, ami a városházán történt egy százmilliós, adófizetői pénzből történő szolgáltatás kapcsán. Márki-Zay ezt tagadta, mondván: nincs itt semmi látnivaló. Az ügyben azóta is számos feljelentés történt, több hatóság nyomozott és vizsgálódik. Horváth Zoltán fideszes képviselő így összegzett: „November elején tartottak egy fórumot, amelyen Jovány Gyula bemutatott egy tervet a helyi tömegközlekedés átszervezéséről. Néhány nappal rá az önkormányzat Jovány Gyula tervei alapján kiírt egy eljárást a helyi tömegközlekedés működtetésére, és a Jovány Gyula tervei alapján kiírt eljárást Jovány Gyula nyerte meg. Ez így több mint érdekes.” Tény, hogy maga a városházi gyorshírszolgálat jelentette be, hogy „a nyertes a legjobb ajánlatot tevő Jovány Gyula lett, akinek a szellemi terméke az a körjáratos rendszer, amire végül az árajánlatokat vártuk”.

Az oknyomozó sajtó később arra is felhívta a figyelmet, hogy Márki-Zay „szakértője” már 2020 szeptemberében, azaz két hónappal a pályázat előtt megjelent az önkormányzat környékén. A polgármester 2020. szeptember elején azt javasolta a közgyűlésnek, adjanak oda jutányos áron egy szerinte „romos, rossz állapotú”, 1,3 hektáros városi telket egy helyi buszos vállalkozónak, hadd bővítse a cégét. Hogy, hogy nem, a polgármester nem sokkal később éppen ezt a helyzetbe hozott buszos vállalkozót, Jovány Gyulát kérte fel, dolgozzon ki tervet a város tömegközlekedésének átszervezésére, majd erre írjanak ki pályázatot. Hogy, hogy nem, ezt az éves szinten százmilliós nagyságrendű pályázatot a terveket kidolgozó buszos vállalkozó, Jovány Gyula meg is nyerte 2020. decemberben. (Na, így már érdemes is fejleszteni, bővíteni a korábban egy-két tízmilliós forgalommal pöfögő cégét, ugye?) Hogy, hogy nem, alig hat nappal a polgármester veszélyhelyzeti döntésének bejelentése után az ügyes vállalkozó már elő is állt a külföldről „sebtében” megvásárolt (sajtóhírek szerint ott már egyébként leselejtezett), a város címerével felmatricázott buszaival. Ha önök úgy gondolják, itt tényleg túl sok a véletlen egybeesés, tényleg ne féljenek, nincsenek egyedül!

Sokba kerül a vásárhelyieknek a többszörös törvénysértés

A Közbeszerzési Döntőbizottság azóta kimondta: a hódmezővásárhelyi önkormányzat jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást a 2019 és 2021 közötti buszos személyszállítási megbízásai kapcsán, tehát többszörös törvénysértést követett el, nemcsak a magyar, de az uniós szabályokat, törvényeket is megkerülte. Jogsértőnek minősítették a „Jovány-privatizációt” is. Összesen 32 millió forintos rekordbírsággal sújtották a várost, amit a vásárhelyi adófizetők pénzéből kellett kicsöngetni, de a jelek szerint a polgármestert ez sem zavarta. Mint ahogy az sem, hogy igencsak „döcögős” lett a 2021 tavaszi indulás, mert kiderült, Joványék nem megfelelő engedélyekkel rendelkező buszokkal kezdték meg a személyszállítást, ezért három hónap „kényszerpihenőre” küldte őket az illetékes hatóság… A jogi konstrukciót később több körben kénytelenek voltak átdolgozni, de a lényegen ez nem változtat, 2021 óta Jovány Gyula családi cégének buszai körözhetnek Vásárhelyen Márki-Zay megbízásából, s nem lennénk rajta meglepődve, ha a jelenleg futó közbeszerzési eljárás után is újabb kettő plusz kettő évre ők nyernék el a zsíros üzletet biztosító lehetőséget…

A Jovány-szolgáltatást azóta is sok kritika éri szakmai szempontból is, ám a polgármester ezekről gyakorlatilag nem vesz tudomást. A bírálatok szerint a vállalkozó buszai elavultak, korszerűtlenek, kényelmetlenek, környezetvédelmi szempontból is kedvezőtlen besorolásúak, szennyezik Hódmezővásárhely levegőjét, Márki-Zay ennek ellenére is kitart mellette. Sőt, a friss kiírás ugyanúgy lehetővé teszi a jövőben is az ósdi Euro-3-as buszok vásárhelyi pöfékelését, miközben Európa modern városaiba Euro-6-os minősítés alatt már be sem engednek járműveket. Ami a jogi anomáliákat illeti, mint arra Cseri Tamás fideszes önkormányzati képviselő nemrég felhívta a figyelmet: a rendőrségen jelenleg is nyomozás folyik különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt a vásárhelyi buszközlekedés többszörösen törvénysértő kiszervezése kapcsán, az ügynek tehát még további komoly következményei is lehetnek.

A hála politikai kategória?

Amellett sem lehet szó nélkül elmenni, hogy a történetben a napnál is világosabban felbukkant a politikai szál is, korántsem véletlen, hogy Jovány Gyulát Hódmezővásárhelyen ma már csak „kampányfuvarosként” emlegetik. 2021-től kezdve számos alkalommal vált egyértelművé, hogy Márki-Zay Péter országos politikai kampányainak vidéki és budapesti rendezvényeire sok esetben a vállalkozó, illetve a fia, ifj. Jovány Gyula szállítja a résztvevőket, a főszereplőket, az aktivistákat. Ezt maga a volt baloldali miniszterelnök-jelölt ismeri el többször, nyilvánosan: 2021-es ellenzéki előválasztási győzelme után és 2023-as pártalapító kongresszusán is Budapesten hálálkodva Joványéknak. A vállalkozó kisebbik fia, Jovány Zsombor a Márki-Zay-párt ifjúsági szervezetének, a Minden Fiatal Magyarországának országos elnökeként ácsolja a színpadot a polgármesternek, míg az idősebb fiú, ifj. Jovány Gyula önkormányzati képviselőjelölt is lesz Márki-Zay csapatában. Mindkét fiú immár rendszeres résztvevője Márki-Zay helyi és országos (párt)politikai akcióinak, Joványék tehát egyre nyíltabban szállnak be a politikába a városvezető oldalán. A jelek szerint nem maradnak hálátlanok a városi megbízásokért.

Azokért a szerződésekért, melyek igencsak jövedelmező üzletet biztosítanak a családi vállalkozásnak, hiszen Jovány különféle megbízásokkal becslések szerint évi 160-200 milliót hasít ki a vásárhelyi adófizetők pénzéből. A korábban 15-20-30 millió körüli forgalommal zötyögő Jovány Busz Kft. Márki-Zay megbízásai révén gyújtotta be a rakétákat, évi nettó árbevétele az önkormányzattól megkapott, a vásárhelyiek számára egyre dráguló szolgáltatással 2021-ben 66 millióra, 2022-ben 119 millióra ugrott fel (2023-ban pedig még jóval feljebb, de a pontos adat egyelőre nem ismert). 2021-ben és 2022-ben a családi cég mintegy 64 millió forint nyereséget termelt, s 61 millió forint osztalékot vett ki a cégből Jovány Gyula és felesége.

Folytatjuk…

Korábban a témában:

Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (I.): Amerikából jöttem
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (II.): átjáróház lett a városházából
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (III.): város- helyett pártépítés
Márki-Zay Péter hat éve Vásárhelyen (IV.): törvénytelen beszerzések, elfolyatott tízmilliók