fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 04. 19. péntek
  -  Emma
0-24

Lázár János: a tarifarendszer megváltoztatása az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentése

2024. február 27.

Olcsó és egyszerű szolgáltatást biztosít az állam a közösségi közlekedésben a március 1-jével életbe lépő tarifareformmal. Lázár János szerint a 2024-es év legnagyobb kormányzati vívmánya a tömegközlekedési rendszer átalakítása, mely a rezsicsökkentés kiterjesztésének tekinthető.

A tarifarendszer átalakításával, jobbá, igazságosabbá, átláthatóbbá tételével segíti a kormány március 1-jétől a közösségi közlekedést – hangzott el hétfőn este az Országgyűlésben.

Bánki Erik (Fidesz) képviselő a Lázár János minisztériuma által tíz hónapja bevezetett vármegye- és országbérletről azt mondta: fontos közlekedéspolitikai cél hozzájárulni a lakosság mobilizációjához és a gazdasági növekedéshez. Interpellációjában továbbá nagy előrelépésnek nevezte, hogy megszületett az új megállapodás, amely Budapesten és a főváros agglomerációjában is olcsóbbá és igazságosabbá teszi a közlekedési szolgáltatások rendszerét, hiszen március 1-től a BKV járatain is érvényesek lesznek az ország- és vármegyebérletek. Kiemelte, az újraalkotott tarifarendszernek köszönhetően a vidékről ingázók országbérletükkel a fővárosi BKV-járatokon is utazhatnak, míg az agglomerációból ingázók esetében 75 ezer felnőttnek csaknem 10 ezer forinttal, 85 ezer nagydiáknak pedig mintegy 3500 forinttal kerül majd kevesebbe a havi közlekedése.

Lázár János építési és közlekedési miniszter válaszában elmondta: az idei évben szeretne egy törvényjavaslattal élni, mely rögzíti, hogy a tömegközlekedéshez való jog alapjog, s milyen tömegközlekedésre számíthat alanyi jogon egy magyar választó. Hozzátette, az állam mindenki számára biztosítja a közösségi közlekedést, ráadásul saját vállalatai segítségével.

Rámutatott, a tavaly május 1-jén bevezetett egyszerű vármegye- és országbérlet nagy sikert aratott, miután egyszerűbbé és hozzáférhetőbbé vált a tömegközlekedés a napi szinten ingázó 4,5 millió ember számára. Ismertette: 2022-ben a jegyértékesítésből származó bevétele 112 milliárd forint volt a MÁV–Volán-csoportnak, 2023-ban pedig 118 milliárd. Bár a vármegye- és országbérletek ellenzéki kritikusai azzal riogattak, hogy azok bevezetése 40 milliárd forintba fog kerülni, ehhez képest hatmilliárdos többletet hozott az új rendszer a „kleine Fische, gute Fische” elv alapján. Március elsejétől a tarifarendszer megváltoztatásával olcsó és egyszerű szolgáltatást kívánnak biztosítani – tette hozzá. Rámutatott: 2022-ben csak a vasútnál 134 millió utazás volt, 2023-ban viszont 180 millió, amely az elmúlt 35 év legtöbb utasszáma.

„Ha a magyar állam megrendeli és olcsón biztosítja a közösségi közlekedést, 4,5 millió embert segít napi rendszerességgel, biztosítva számukra a hozzáférést, ezzel jelentősen javul a munkaerő-, az iskolai és az egészségügyi mobilitás. Ennél nagyobb rezsicsökkentést az elmúlt években nem hajtottunk végre” – fogalmazott Lázár János. Hozzátette, csak vármegye- és országbérletből 6,8 milliót adtak el, ez az iszonyatos mennyiség a bizonyíték, hogy óriási rá az igény.

Ami a március 1-jétől életbe lépő tarifa-rendszerváltást illeti, a tárcavezető tájékoztatása szerint hétszázezer olyan gyermek van Magyarországon, aki 6 évnél idősebb és 14 évnél fiatalabb, ők díjmentesen közlekednek majd a helyközi közlekedésben. További egymillió 14-25 év közötti fiatal félárú közlekedést kap. Emellett 300 ezer 65 év alatti nyugdíjas ingyenesen utazik, egymillió közalkalmazott eddig 12 alkalommal kapott 50 százalékos kedvezményt, most ezt egy regisztráció után korlátlanul megkapják. További kétszázezer nagycsaládos, ha együtt utazik, térítésmentesen teheti meg, és 900 ezer magyar igazolvánnyal rendelkező, nem Magyarországon élő ember a magyar nemzethez tartozás jegyében 12 alkalmas ingyenes utazásra kap lehetőséget. Mellettük 280 ezer fogyatékkal élő március elsejétől ingyenesen utazik – sorolta a számokat a miniszter. A fővárosi megállapodás kapcsán Lázár János arra is kitért, hogy 200 ezer budapesti diák 3450 forint helyett 945 forintért válthat havibérletet.

„A 2024-es évnek ez a legnagyobb vívmánya eddig, amit közösen el tudtunk érni” – összegzett.

A fotó archív: MTI/Bruzák Noémi