fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 02. 27. kedd
  -  Edina
0-24

A jövő energiája a főváros vonzáskörzetében: hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt tesztel a HUMDA és a Volánbusz

2024. január 24.

Hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt tesztel a Volánbusz a budapesti agglomeráció helyközi vonalain 2024. január 22-től legalább fél éven keresztül. A próbaüzemre a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. egy éven át tartó demonstrációs mintaprojektje keretében kerül sor.

A magyar gazdaság jövője a zöldenergia, a kormány ezért a hidrogéntechnológia népszerűsítését és elterjedését is ösztönözni kívánja. A hasznosításra rövid távon leginkább alkalmas terep a közlekedés. Kísérleti projektjében a HUMDA az Energiaügyi Minisztérium támogatásával a közösségi közlekedésben történő felhasználás lehetőségeit vizsgálja: a fővárosi agglomeráció mellett Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is időszakosan forgalomba állítanak hidrogén-üzemanyagcellás buszokat.

A demonstrációs mintaprojekt keretében 2024. január 22-től Budapest, Kelenföld állomás és Szigethalom között egy hidrogénmeghajtású, Toyota CaetanoBus H2.City Gold típusú járművet próbálhatnak ki az utasok a Volánbusz honlapján elérhető menetrend szerint. Az autóbusz szervizeléséről a jármű tulajdonosa, a székesfehérvári székhelyű Truck-Trailer és Parts Kft. gondoskodik.

A 12 méteres, háromajtós, alacsony padlós, légkondicionált buszt a decemberi, pozitív tapasztalatokkal zárult előkészítő szakasz és utasok nélküli tesztüzem után most legalább fél évig üzemelteti helyközi viszonylatokon a közlekedési társaság. Az autóbusz töltése a Linde Gáz Magyarország Zrt. Illatos úti töltőállomásán történik.

A Toyota CaetanoBus H2.City Gold főbb műszaki paraméterei:

–          A jármű 35 ülő és 34 álló utas szállítására alkalmas, kerekesszék szállítására kijelölt hellyel és felszállást segítő rámpával is rendelkezik.

–          Az öt üzemanyagtartályban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngáz tárolható.

–          A busz egyetlen, mintegy 20-30 percig tartó töltéssel 400 kilométert képes megtenni.

–          A 60 kW teljesítményű hidrogén-üzemanyagcellás rendszer mellett 180 kW-os Siemens villanymotor és 44 kWh összkapacitású lítium-titanát-oxid vontatóakkumulátorok támogatják a jármű hatékony, környezetbarát működését. 

A Volánbusz már második alkalommal tesztel hidrogénmeghajtású autóbuszt a HUMDA közreműködésével: 2022 februárjában egy Solaris Urbino 12 electric H2 típusú járművel szereztek kedvező tapasztalatokat az utasok és a szakemberek. A jelenlegi mintaprojekt keretében ez a járműtípus is visszatér a Volánbuszhoz: tavasszal és ősszel Zalaegerszegen és Győrben áll forgalomba egy-egy hónapig.

Környezetünk védelme szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, ezért a társaság folyamatosan végez utasforgalmi próbákat különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal. Ezek az üzemeltetési tapasztalatok elengedhetetlenek a Volánbusz meglévő zöldflottájának további bővítéséhez is.