fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 02. 27. kedd
  -  Edina
Vásárhely

Vásárhelyi terapeuta: a táplálkozás elemi szerepet tölt be a stressz hatásainak csökkentésében

2024. január 16.

Ha azt mondjuk, stressz, mindenki tudja, miről van szó. De azt már kevesebben tudják, hogy mennyi mindent megtehetünk, hogy csökkentsünk a minket érő frusztrációt és annak hatásait, merthogy nagyon súlyosak lehetnek a hatásai… Kapu Márti, vásárhelyi alternatív gyógymódok terapeutája az utóbbi időszakban megnövekedett esetszámot tapasztalt a hozzá fordulók körében, így aztán most erről beszélgettünk vele.

„Már az ősember is sokat stresszelt, hiszen folyton félnie kellett például a nagyvadak támadásától, egészen konkrétan az életét veszélyeztető tényezőktől. Ki is alakult éppen ezért szervezetében egy vészreakció, ez a küzdj vagy fuss!, ez pedig a mi örökségünk is. Ez a reakció éppen a túlélésben segítette az ősembert, na de minket nem életveszély fenyeget, ráadásul nem kell menekülni szó szerint, és jóval tovább és szinte folyamatosan is ki vagyunk – vagy lehetünk – téve stresszforrásoknak, stresszt okozó történéseknek. Így aztán az úgynevezett stresszhormon ( kortizol, mellékvesekéreg hormon, ki hogy ismeri, m.j. a szerk.) szintje nem tud visszamenni a rendes kerékvágásba sokszor, ennek hosszabb távon fennálló magas, vagy emelkedett szintje pedig nem kevés károsodást okoz” – részletezte lapunknak Kapu Márti, vásárhelyi alternatív terapeuta.

Hozzátette, ráadásul mai, rohanó világunk, csak még több lapáttal tesz rá erre a helyzetre.

„De mindig, minden helyzetre van megoldás! A táplálkozással, gyógyteákkal és bizonyos technikákkal is rengeteget tehetünk, hogy a stressz hatásait csökkentsük, enyhítsük” – hangsúlyozta.

fotó Pixabay

Mielőtt a most is rendkívül hasznos tippeket sorra vesszük tőle, előbb tisztázzuk, mit okoz a túlzott stressz, vagy a sokáig fennálló állapot..

Az egész szervezetre terhelő ez, megemelkedik és folyamatosan magas lesz bizonyos hormonok szintje. Ennek következtében kialakulhat ösztrogén-dominancia, felborul az ösztrogén-és progeszteron egyensúly, miómát okozhat, migrént, hajhullást, depressziót, hüvely-szárazságot. A mellékvese kéreg előbb-utóbb kifárad, ekkor gyakran azt tapasztaljuk, hogy rendkívül fáradtak vagyunk, alig bírunk kikelni az ágyból, majd napközben ingerlékenyek és türelmetlenek vagyunk. Pánikbetegség is társulhat a hatások közé, magas vérnyomás, pajzsmirigy betegségek, bőrproblémák, gyomorproblémák, vércukor gondok, IBS (irritábilis bél szindróma, m.j. a szerk.) – sorolta a teljesség igénye nélkül a leggyakrabban előforduló tüneteket,betegségeket Kapu Márti.

A táplálkozás kulcsfontosságú!

Rengeteg olyan élelmiszer van a szakember szerint, amellyel sokat tehetünk közérzetünk javulásáért. Együnk minél többször teljes kiőrlésú gabonát, barnarizst, hajdinát, zabpelyhet, ezek növelik a szeretonin szintet, ami a jó hangulatárt felelős. Fokozott stressz esetén megnő a magnézium igény, ezt jó minőségű pezsgőtablettákkal pótoljuk, együnk minél több spenótot, ebben sok folsav és C – vitamin is van és a vérnyomás stabilizálásában is segíthet. Javasolt még rendszeresen a brokkoli, a csicseriborsó fogyasztása, és a banán is, amiben sok kálium (szív egészségére hat, és a keringésre, m.j. a szerk), és együnk olyan ételeket, amiben nagy a cink és a szelénium tartalom. Együk a lenmagot, a diót, a mandulát, a makrélát, heringet, ezek mind-mind hangulatjavító anyagot is tartalmaznak, és tele vannak fontos vitaminokkal is.

fotó Pixabay

A tojás és a pulykahús fogyasztás a jobb alvásban segítenek, a hagymafélék, probiotikumok (kefír, joghurt – natúr!), a fermentált zöldségek (azaz a savanyúságok) pedig a gyulladáscsökkentésben segítenek, merthogy a sok stressz hajlamosítja a szervezetünket a gyulladásokra is.

A stressz miatt megemelkedik a pulzusunk is és a vérnyomásunk is, a légzésünk is gyorsul, mindez pedig enyhe dehidratáltságot hozhat létre. Ezért is fontos, hogy sok folyadékot fogyasszunk, persze most sem mindegy, hogy mint. a Tiszta víz, a szénsavmentes ásványvíz, a natúr, frissen facsart, préselt gyümölcslevek és persze a teák (cukor nélkül, maxiumum egy kis mézzel) kiváló választás, de a levesek is fontosak.

fotó Pixabay

Apropó gyógyteák!

Stresszkezelésre és már kialakulóban lévő depresszióra, vagy rossz hangulatra a következő gyógynövényeket ajánlotta olvasóinknak Kapu Márti:

  • levendula – tea vagy illóolaj formájában, nyugtat
  • citromfű – ez az emésztést is segíti és nyugtat, tea vagy tinktúra formájában, teaként napi 3 csészével
  • orbáncfű – nyugtat, csak kúraszerűen alkalmazható!

Szuper technikákat is ajánlott, amiket akár a munkahelyünkön is elvégezhetünk!

Az egyik ilyen a mélylégzés. Széken ülve végezzük, egyik kezünk legyen a tarkónkon, másik a homlokunkon. Szívjuk be jó mélyen a levegőt (orron át), majd szájon lassan kifújjuk. Ha kifújáskor csücsörítjük a szánkat, még a tüdőt is áttisztítjuk ezzel.

A másik a nyak és a karok átdörzsölése, átnyomkodása. Ezzel is fokozzuk a keringést.

Váltott orrlyukú légzés:

A mutató és a középsó ujjunkat homlok közepére hekyezzük, hüvelyk ujjunkat orrunk jobb orrjáratához, és így végzünk legalább 5-10 lassú ki-be légzést, majd cseréljük az orrlyukat. Ez harmonizálja a két agyfélteke működését, segít az egyensúly visszaállításában.

A stressz alapeleme ugyanis, hohy kibillenünk az egyensúlyból. A harmónia visszanyerésében persze olyan további praktikák is bevethetőek, mint a sólámpa (ez tisztít is), a meditáció, a jóga, elmerülés bármilyen tevékenységben, ami kizárja a külvilág zajait, az elcsendesedés, az elektronikus kütyük elzárása estére (mobil,tv és amit lehet húzzunk ki a konnektorból is, az elektroszmog is okozhat álmatlanságot és kicsit sem segít az ellazulásban). De az állatok közelsége is kiváló hangulatjavító, depresszió oldó, stresszcsökkentő hatással bír.

fotó Pixabay

Mindehhez azonban rendkívül fontos a folyamatos tudat, vagy tudatban tartása annak, hogy mindig mindenre van megoldás, hogy amit nem tudunk befolyásolni, azon ne rágódjunk, kerüljük – lehetőség szerint – a stresszforrást jelentő emberek társaságát, és fordítsunk időt magunkra minden nap.