quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 10. 13. vasárnap
  -  Kálmán, Ede
Makó

A Continental sem tagadja, hogy a magyar munkavállalókat rúgja ki Makón

2023. november 29.

Azt írták, az indonézeket is vizsgálják, s ha rosszul dolgoznak, ők is lapátra kerülhetnek.

Keddi közleményében lényegében elismerte a Continental, hogy magyar, helyi, makói munkavállalókat bocsátanak el az év végi 50 fős leépítés keretében. A német tulajdonú cég azt írta, vizsgálják az ázsiai, indonéz vendégmunkások teljesítményét is, és ha rosszul dolgoznak, tőlük is elköszönhetnek. Nem cáfolták, hogy faliújságon tájékoztatták a dolgozókat a kirúgásoktól, ahogy azt sem, hogy tíz-húsz év munkatapasztalattal rendelkező kollégákat is leépítettek, ugyanakkor tagadják, hogy külföldi munkavállalóknak akarnának helyet csinálni a magyarok helyett.

A német tulajdonú gumigyár azt állítja: felelős munkáltatóként arra törekszik, hogy a külső üzleti környezet változásaira mindig a megfelelő választ adja. A 2022-ben tapasztalt növekvő megrendelésszám miatt például ebben az időszakban Makón több mint 500 fővel bővültek. Jelenleg viszont a piac romlásának és az elmaradó megrendeléseknek köszönhetően olyan lépéseket kell megtenniük, amelyek biztosítják fenntartható üzleti működésüket és ezzel együtt a lehető legkevésbé érintik munkavállalóinkat. „Ezen alapelvek mentén hoztuk meg döntésünket a hivatkozott létszámmódosításról, melynek kapcsán a törvényi előírásoktól pozitívan eltérve, kollektív szerződésünknek megfelelően, a szabályozás által előírtnál magasabb összegű végkielégítést nyújtunk távozó munkatársainknak” – írták. Elismerték, erről valóban faliújságokon keresztül tájékoztatták a dolgozókat. „Az általános tájékoztatást a megszokott digitális és személyes belső kommunikációs csatornáinkon tettük közzé, melyeknek valóban részei lehetnek bizonyos fizikai munkát végző csapatainknál a gyártócsarnokokban elhelyezett faliújságok, de semmiképpen sem csak erre a csatornára korlátozódott a tájékoztatás” – fogalmaztak.

A Continental azt írta, már ebben a fázisban megosztották a létszámcsökkentés okát (rendelésiállomány-visszaesés), továbbá a létszámváltozásban személyesen érintett munkatársaikat HR-osztályuk kollégái személyesen tájékoztatják. Hozzátették, a törvényi előírásoknak megfelelően értesítették az Üzemi Tanácsot, ahol a Makói Gumiipari Szakszervezetnek is van megválasztott képviselője, ugyanakkor Hajdú Roland az álláspontjuk szerint „az üléseken szándékosan nem képviselteti magát, ezzel saját döntéseként kizárva a szakszervezetet a hivatalos tájékoztatási láncból”.

Nem tagadták: valóban magyar, helyi, makói munkavállalóktól válnak meg. De az indonézekre is „odafigyelnek”. „A létszámcsökkentésben érintettek meghatározásával kapcsolatban szeretnénk megjegyezni, hogy a kiválasztás teljesítmény, nem pedig nemzetiségi alapon történik. A folyamat során természetesen a külföldi kollégákat is vizsgáljuk, így nem megfelelő munkavégzés esetén ők is lehetnek az elbocsájtottak között” – áll még a Continental nyilatkozatában. Hozzáfűzték, a negatív autóipari trendek miatt nem igazak a spekulációk a külföldi munkatársak felvételével kapcsolatban.

A német tulajdonú cég azt is megjegyezte végül, az elbocsátások többségében kölcsönzött munkavállalókat érintenek, ezért állításuk szerint nem igaz, hogy a távozó munkatársak többségében 20 évnél régebb óta dolgoznak a gyárban. Ezzel ugyanakkor nem cáfolták azt, hogy a kirúgottak között bőven akadnak olyanok, akik tíz-húsz évet húztak le a makói gumigyárban, s az életüket tették fel annak sikerére.

Fotó: MTI/Rosta Tibor