A Continental sem tagadja, hogy a magyar munkavállalókat rúgja ki Makón
Azt írták, az indonézeket is vizsgálják, s ha rosszul dolgoznak, ők is lapátra kerülhetnek.
Keddi közleményében lényegében elismerte a Continental, hogy magyar, helyi, makói munkavállalókat bocsátanak el az év végi 50 fős leépítés keretében. A német tulajdonú cég azt írta, vizsgálják az ázsiai, indonéz vendégmunkások teljesítményét is, és ha rosszul dolgoznak, tőlük is elköszönhetnek. Nem cáfolták, hogy faliújságon tájékoztatták a dolgozókat a kirúgásoktól, ahogy azt sem, hogy tíz-húsz év munkatapasztalattal rendelkező kollégákat is leépítettek, ugyanakkor tagadják, hogy külföldi munkavállalóknak akarnának helyet csinálni a magyarok helyett.
A német tulajdonú gumigyár azt állítja: felelős munkáltatóként arra törekszik, hogy a külső üzleti környezet változásaira mindig a megfelelő választ adja. A 2022-ben tapasztalt növekvő megrendelésszám miatt például ebben az időszakban Makón több mint 500 fővel bővültek. Jelenleg viszont a piac romlásának és az elmaradó megrendeléseknek köszönhetően olyan lépéseket kell megtenniük, amelyek biztosítják fenntartható üzleti működésüket és ezzel együtt a lehető legkevésbé érintik munkavállalóinkat. „Ezen alapelvek mentén hoztuk meg döntésünket a hivatkozott létszámmódosításról, melynek kapcsán a törvényi előírásoktól pozitívan eltérve, kollektív szerződésünknek megfelelően, a szabályozás által előírtnál magasabb összegű végkielégítést nyújtunk távozó munkatársainknak” – írták. Elismerték, erről valóban faliújságokon keresztül tájékoztatták a dolgozókat. „Az általános tájékoztatást a megszokott digitális és személyes belső kommunikációs csatornáinkon tettük közzé, melyeknek valóban részei lehetnek bizonyos fizikai munkát végző csapatainknál a gyártócsarnokokban elhelyezett faliújságok, de semmiképpen sem csak erre a csatornára korlátozódott a tájékoztatás” – fogalmaztak.
A Continental azt írta, már ebben a fázisban megosztották a létszámcsökkentés okát (rendelésiállomány-visszaesés), továbbá a létszámváltozásban személyesen érintett munkatársaikat HR-osztályuk kollégái személyesen tájékoztatják. Hozzátették, a törvényi előírásoknak megfelelően értesítették az Üzemi Tanácsot, ahol a Makói Gumiipari Szakszervezetnek is van megválasztott képviselője, ugyanakkor Hajdú Roland az álláspontjuk szerint „az üléseken szándékosan nem képviselteti magát, ezzel saját döntéseként kizárva a szakszervezetet a hivatalos tájékoztatási láncból”.
Nem tagadták: valóban magyar, helyi, makói munkavállalóktól válnak meg. De az indonézekre is „odafigyelnek”. „A létszámcsökkentésben érintettek meghatározásával kapcsolatban szeretnénk megjegyezni, hogy a kiválasztás teljesítmény, nem pedig nemzetiségi alapon történik. A folyamat során természetesen a külföldi kollégákat is vizsgáljuk, így nem megfelelő munkavégzés esetén ők is lehetnek az elbocsájtottak között” – áll még a Continental nyilatkozatában. Hozzáfűzték, a negatív autóipari trendek miatt nem igazak a spekulációk a külföldi munkatársak felvételével kapcsolatban.
A német tulajdonú cég azt is megjegyezte végül, az elbocsátások többségében kölcsönzött munkavállalókat érintenek, ezért állításuk szerint nem igaz, hogy a távozó munkatársak többségében 20 évnél régebb óta dolgoznak a gyárban. Ezzel ugyanakkor nem cáfolták azt, hogy a kirúgottak között bőven akadnak olyanok, akik tíz-húsz évet húztak le a makói gumigyárban, s az életüket tették fel annak sikerére.
Fotó: MTI/Rosta Tibor
Címkék:
Makó önkormányzat támogatás Farkas Éva Erzsébet segítség Czirbus Gábor felhívás elbocsátás leépítés Continental szakszervezet gumigyár ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. Continental AG Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. Radics Gábor Hajdú Roland Makói Gumiipari Szakszervezet Gumiipari Szakszervezeti Szövetség