Lázár János bejelentette, mennyibe kerül az egynapos autópálya-matrica, és mikor jön az új KRESZ!

Március 1-jétől érkezik az egynapos matrica, s a miniszter már azt is elárulta, mennyit kell majd érte fizetni. Az is kiderült: a következő tíz évben 6500 milliárd forintból fejlesztik a magyar vasutat. 2025 végén, 2026 elején életbe léphet az új KRESZ.
Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfőn az éves gazdasági bizottsági meghallgatásán elárulta, mennyibe kerül majd az egynapos autópálya-matrica. A 24 órás autópálya-matrica 2024. március 1-jétől érkezik majd, az ára pedig 5150 forint lesz – derült ki.
Lázár János az Országgyűlés gazdasági bizottsági előtt arról is beszélt, hogy az építkezés és közlekedés területén újraszabályozásra van szükség. Az építések területén több javaslat is a Parlament előtt van vagy lesz a közeljövőben, az állami beruházások rendjéről szóló törvényt pedig már elfogadta az Országgyűlés, az hatályba is lépett. Az új rendszerben különválasztották a projektek tervezését és kivitelezését, és csak a már kész tervekkel, árazva lehet közbeszerzésre bocsátani a kivitelezést. Emelett megszűntek az egyajánlatos közbeszerzések, legalább két pályázó kell ahhoz, hogy a közbeszerzés érvényes legyen.
A közlekedés területén a KRESZ újraszabályozása került napirendre. A miniszter azt mondta, hogy a KRESZ-t nem toldozgatni-foltozgatni kell, hanem teljesen újra kell írni. Ezen a munkán már dolgozik a tárcája, illetve a kormány, 2025 végére vagy 2026 elejére érvénybe is léphet az új szabályozás. Kitért rá, addig is hozzá kell nyúlni viszont a közlekedési szabályokhoz, többek között azért, mert olyan járművek – elsősorban rollerek – is egyre nagyobb számban jelennek meg az utakon, amelyeket a KRESZ nem szabályoz. Ez kiegészítő szabályozás lesz, ami nem lehet szigorúbb, mint a nyugat-európai szabályozás, de a sebességlimiteket és kötelező védelmi felszerelések szabályozását meg kell hozni, ez pedig már jövőre megtörénhet. A rollerek csúcssebességét 25 kilométer/órában szabályozzák majd, afölött közlekedési eszköznek minősülnek majd, és szigorú KRESZ-szabályok lesznek rájuk érvényesek.
A miniszter fontos közlekedésfejlesztési terveket is bejelentett. Mint mondta, a kötöttpályás közlekedés lesz a főszereplő a magyar közlekedéspolitikában a kormány koncepciója alapján. Hangsúlyozta viszont, hogy ez nem autóellenességet jelent. A kormány már tárgyalt a következő 10 év vasúti beruházási terveiről, ezek alapján a 6500 milliárd forintot költetének erre a területre. Ebből 1500 milliárd EU-s forrás lenne, amennyiben Brüsszel végre kifizeti nekünk, amivel tartozik. A hazai forrásokból 3000 milliárd vasútépítésre, 2000 milliárd pedig járműbeszerzése menne el. Ehhez Lázár szerint gigantikus pénzbevonás kell, már tárgyalnak a Pénzügyminisztériummal. A vasút prioritása azzal is jár majd, hogy a Volánt be fogja szervezni a MÁV alá, a buszközlekedésnek pedig az lesz az elsődleges feladata, hogy a vonathoz elvigye az utasokat.
Lázár többször is megerősítette, a vasút prioritása nem autómentességet jelent, és közútfejlesztési tervekről is beszélt. Jelenleg 525 milliárd forintért tervez 11 útfejlesztést a minisztérium, amelyek nagyrészt ipari parkokhoz kötődnek. A gyorsforgalmi utak fejlesztésében azt a célt fogalmazta meg, hogy pár éven belül a mostani 7 millióról 8,5 millióra emelkedjen azon magyarok száma, akik a lakóhelyükről 20 perc alatt elérnek egy gyorsforgalmi utat, fél óra alatt pedig minden magyar elérjen egy ilyen utat.
A fotó archív, illusztráció: Lázár János Facebook-oldala