fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2023. 12. 05. kedd
  -  Vilma
0-24

Lázár János bejelentette, mennyibe kerül az egynapos autópálya-matrica, és mikor jön az új KRESZ!

2023. november 20.

Március 1-jétől érkezik az egynapos matrica, s a miniszter már azt is elárulta, mennyit kell majd érte fizetni. Az is kiderült: a következő tíz évben 6500 milliárd forintból fejlesztik a magyar vasutat. 2025 végén, 2026 elején életbe léphet az új KRESZ.

Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfőn az éves gazdasági bizottsági meghallgatásán elárulta, mennyibe kerül majd az egynapos autópálya-matrica. A 24 órás autópálya-matrica 2024. március 1-jétől érkezik majd, az ára pedig 5150 forint lesz – derült ki.

Lázár János az Országgyűlés gazdasági bizottsági előtt arról is beszélt, hogy az építkezés és közlekedés területén újraszabályozásra van szükség. Az építések területén több javaslat is a Parlament előtt van vagy lesz a közeljövőben, az állami beruházások rendjéről szóló törvényt pedig már elfogadta az Országgyűlés, az hatályba is lépett. Az új rendszerben különválasztották a projektek tervezését és kivitelezését, és csak a már kész tervekkel, árazva lehet közbeszerzésre bocsátani a kivitelezést. Emelett megszűntek az egyajánlatos közbeszerzések, legalább két pályázó kell ahhoz, hogy a közbeszerzés érvényes legyen.

A közlekedés területén a KRESZ újraszabályozása került napirendre. A miniszter azt mondta, hogy a KRESZ-t nem toldozgatni-foltozgatni kell, hanem teljesen újra kell írni. Ezen a munkán már dolgozik a tárcája, illetve a kormány, 2025 végére vagy 2026 elejére érvénybe is léphet az új szabályozás. Kitért rá, addig is hozzá kell nyúlni viszont a közlekedési szabályokhoz, többek között azért, mert olyan járművek – elsősorban rollerek – is egyre nagyobb számban jelennek meg az utakon, amelyeket a KRESZ nem szabályoz. Ez kiegészítő szabályozás lesz, ami nem lehet szigorúbb, mint a nyugat-európai szabályozás, de a sebességlimiteket és kötelező védelmi felszerelések szabályozását meg kell hozni, ez pedig már jövőre megtörénhet. A rollerek csúcssebességét 25 kilométer/órában szabályozzák majd, afölött közlekedési eszköznek minősülnek majd, és szigorú KRESZ-szabályok lesznek rájuk érvényesek.

A miniszter fontos közlekedésfejlesztési terveket is bejelentett. Mint mondta, a kötöttpályás közlekedés lesz a főszereplő a magyar közlekedéspolitikában a kormány koncepciója alapján. Hangsúlyozta viszont, hogy ez nem autóellenességet jelent. A kormány már tárgyalt a következő 10 év vasúti beruházási terveiről, ezek alapján a 6500 milliárd forintot költetének erre a területre. Ebből 1500 milliárd EU-s forrás lenne, amennyiben Brüsszel végre kifizeti nekünk, amivel tartozik. A hazai forrásokból 3000 milliárd vasútépítésre, 2000 milliárd pedig járműbeszerzése menne el. Ehhez Lázár szerint gigantikus pénzbevonás kell, már tárgyalnak a Pénzügyminisztériummal. A vasút prioritása azzal is jár majd, hogy a Volánt be fogja szervezni a MÁV alá, a buszközlekedésnek pedig az lesz az elsődleges feladata, hogy a vonathoz elvigye az utasokat.

Lázár többször is megerősítette, a vasút prioritása nem autómentességet jelent, és közútfejlesztési tervekről is beszélt. Jelenleg 525 milliárd forintért tervez 11 útfejlesztést a minisztérium, amelyek nagyrészt ipari parkokhoz kötődnek. A gyorsforgalmi utak fejlesztésében azt a célt fogalmazta meg, hogy pár éven belül a mostani 7 millióról 8,5 millióra emelkedjen azon magyarok száma, akik a lakóhelyükről 20 perc alatt elérnek egy gyorsforgalmi utat, fél óra alatt pedig minden magyar elérjen egy ilyen utat.

A fotó archív, illusztráció: Lázár János Facebook-oldala