Benkő Zsolt: Márki-Zaynak fontosabb a torony csinosítgatása, mint az iskolák felújítása
Tarthatatlan, ami városvezetés címén zajlik Hódmezővásárhelyen! A város öt év alatt nem tudott felújítani öt iskolát, most közel 500 milliós támogatás fizethet vissza. Közben elszámolási hiányosságok miatt az identitáserősítést célzó pályázatnál is 200 milliós bukta fenyeget, de a Márki-Zay-féle buszmutyi is sok száz millió forintba fájhat a vásárhelyi adófizetőknek – fejtette ki Benkő Zsolt önkormányzati képviselő.
Megdöbbentő és botrányos, hogy a Márki-Zay Péter vezette hódmezővásárhelyi önkormányzat öt év alatt nem volt képes felújítani a Klauzál, a Nádor és a Szent István utcai iskolát, annak ellenére, hogy több mint 460 millió forintos támogatást kapott e célra, amihez még 171 milliós kormányzati többletforrás is érkezett – erről beszélt Benkő Zsolt a Rádió 7 csütörtöki Közös Nevezőjében. Az önkormányzati képviselő kifejtette, a vásárhelyi Fidesz azért indított plakát- és molinókampányt az iskolaügyben, hogy felhívja az itt élők figyelmét erre az elképesztő mulasztásra.
A toronyra és a kempingre égtek el a százmilliók, a vásárhelyi gyerekek veszítettek
„Ha Márki-Zay Péter valóban támogatni szerette volna a vásárhelyi közoktatást, megtehette volna, hiszen több mint 630 millió forint állt rendelkezésre a három iskola energetikai korszerűsítésére. Meglett volna erre a lehetősége, csakhogy hiányzott belőle az akarat. Nem az az oktatás fejlesztése, hogy kisétálunk a Kossuth térre, és megfogjuk egymás kezét. Súlyos felelőtlenség, hogy a város veszni hagyta ezt az esélyt, s visszaad közel 500 millió forint támogatást” – mondta el a Fidesz-KDNP önkormányzati képviselője. Hozzátette, ahogy Márki-Zayék húzták az időt, az elmúlt években az építőanyagok árának emelkedésével növekedtek a kivitelezési költségek, de a város biztosíthatott volna önerőt ehhez a helyi diákok, pedagógusok számára fontos beruházáshoz. A polgármesternek azonban a jelek szerint nem az iskolák a fontosak, hanem a látványberuházások, más célokra szórta és szórja a százmilliókat.
„Az uniós csatlakozáskor az akkori városvezetés úgy döntött, az első helyre teszi a vásárhelyi nevelési, oktatási, szociális és kulturális intézmények korszerűsítését, hogy a vásárhelyi polgárok, gyerekek, tanárok, a kultúra iránt érdeklődők tényleg modern, 21. századi körülmények között nevessék igénybe ezeket a szolgáltatásokat. Elhatároztuk, hogy a legutolsó feladatunk lesz a városháza felújítása. Erre mit látunk most, mi történik most? Márki-Zay Péternek a torony csinosítgatása a legfontosabb feladata. A Márki-Zay vezette önkormányzat nem valósítja meg az iskolafelújításokat, de közel háromszázmillióból szépítgetik a városháza tornyát, s több mint négyszázmilliót éget el a kemping fejlesztésére, csúszdákra is. Mi továbbra is azt gondoljuk, egy városvezetés első és legfontosabb feladata a közoktatás fejlesztése kellene, hogy legyen” – hangsúlyozta Benkő Zsolt.
Kampányüzemmódban a polgármester, összedől a kártyavár
A képviselő arra is kitért, érthetetlennek tartja az önkormányzatnál mutatkozó szakmaiatlanságot, illetve azt, hogy Márki-Zay mindig másra mutogat, soha semmiért nem vállalja a felelősséget. Ilyen ügyként említette azt is, hogy a városnak a jelek szerint közel 200 millió forintot kell majd visszafizetnie egy uniós programmal kapcsolatos elszámolási, projektmenedzselési hiányosságok, mulasztások miatt. Benkő Zsolt azt mondta, a helyi identitást, együvé tartozást erősítő projekt keretében a BFMK korábbi vezetőjének koordinálása mellett a szakmai programok 2018 és 2022 között nyilvánvalóan megvalósultak, több mint kétszáz programon több ezer vásárhelyi vett részt, számos civil szervezetet segítettek ez által. Ha a Magyar Államkincstár szabálytalanságokat fedezett fel, azokért a pályázatot menedzselő, az elszámolást végző önkormányzat lehet a hibás – mutatott rá, hozzátéve: vélhetően az államkincstár, illetve az irányító hatóság részéről korábban is érkezhettek jelzések, felszólítások a város felé, de ezek szerint az önkormányzat nem orvosolta a mulasztásokat, hiányosságokat.
„Kérdezem én, hol vannak a szakemberek az önkormányzatnál, hol a jegyző, az aljegyző, a belső ellenőrzés, akiknek figyelemmel kellett volna, kellene kísérniük az ilyen és ehhez hasonló projektek lebonyolítását? Sajnos ide vezet, ha egy polgármester nem foglalkozik a város ügyeivel. Márki-Zay Péter állandóan csak politizál, kampányüzemmódban van, körbejárja az országot, ennek ittuk meg a levél az iskolafelújítások ügyében és ebben a kohézióerősítő pályázatban is. Tarthatatlan és fenntarthatatlan, ahogy az önkormányzat működik! Azt látjuk, hogy összedől a kártyavár, s súlyos százmilliókat kell megfizetniük a vásárhelyi adófizetőknek a városvezetés felelőtlensége miatt” – részletezte.
Sokba fájhat a vásárhelyieknek a „kampányfuvaros” megbízása
Benkő Zsolt a műsorban arra is kitért, a helyi tömegközlekedés egyértelműen mutyi- és korrupciógyanús kiszervezése kapcsán is már 32 millió forintos bírságot kapott a város, s megvan a veszélye, hogy ha a Volánbusz megnyeri az önkormányzat ellen indított pereket, újabb százmilliókat buknak a vásárhelyiek Márki-Zay zűrös ügyei miatt.
Emlékeztetett, 2020-ban egy helyi vállalkozó, Jovány Gyula tartott egy fórumot arról, hogyan kellene átalakítani a helyi tömegközlekedést, majd az általa készített anyag alapján írt ki a város pályázatot, amit Jovány Gyula nyert el. De már ezt megelőzően – hogy, hogy nem – olcsón megvásárolt az önkormányzattól telephelynek a Kutasi úton. Ráadásul – folytatta Benkő – Márki-Zay Péter annak idején már az előtt beszélt a pályázat nyerteséről, hogy lezárult volna a beadási határidő. Ha ez nem mutyi, akkor micsoda? – tette fel a kérdést a városatya. Rámutatott, azért is álságos Márki-Zay tömegközlekedési átszervezése, mert az országos politikai kampányában is megjelentek Jovány Gyula, a „kampányfuvaros” buszai. „Az a vállalkozás, mely az önkormányzat megbízásából a helyi tömegközlekedési szolgáltatást biztosítja, a Márki-Zay vezette mozgalom országos kampánygyűléseire is szállítja az embereket. Ha ez nem mutyi vagy korrupció, akkor mi?” – fogalmazott.
Benkő arra is felhívta a figyelmet, immár nemcsak a Közbeszerzési Hatóság mondta ki, hogy Márki-Zayék a buszközlekedés kiszervezésénél nem tartották be a törvényeket, hanem jogerős bírósági ítélet is született róla, hogy megszegték a hatályos hazai közbeszerzési jogszabályokat és uniós rendeleteket is. Miután a Volánbusz Zrt. úgy gondolja, hogy a 2018-ban elnyert tender alapján továbbra is jogszerűen szolgáltat a városban, fennáll a veszélye, hogy az állami társaság sok száz millió forintot nyerhet az önkormányzat ellen indított perekben. A képviselő kiemelte, ezeket a súlyos összegeket is a vásárhelyieknek kell majd kifizetniük, s félő, hogy a tömegközlekedés kiszervezése végül nemhogy olcsóbb lenne, hanem jóval drágább lesz a városnak. Ezeket a pénzeket pedig sajnos egyéb területekről kell elvenni, így kevesebb juthat akár a rászorulók támogatására, akár az utak, járdák felújítására.
Mint hangsúlyozta: nemrég az is kiderült, hogy Márki-Zay Péter egykori jobbkeze, Tatár Zoltán volt jegyző figyelmeztette a polgármestert és akkori főtanácsadóját, Szabó Jánost, nem javasolja a szerződéskötést a Jovány Busszal, mert a történet számos jogi aggályt vet fel, s félő, hogy sokba kerülhet a végén a vásárhelyieknek. A jelek szerint azonban a jogi felvetések nem hatották meg a városvezetőt, aki ragaszkodott a „kampányfuvaros” önkormányzati megbízásához.
Címkék:
Hódmezővásárhely Márki-Zay Péter önkormányzat közlekedés Fidesz támogatás bíróság beruházás iskola közgyűlés városháza KDNP pályázat felújítás Benkő Zsolt tömegközlekedés Szent István Általános Iskola Volánbusz korrupció szegedi törvényszék buszközlekedés jegyző Szabó János Jovány Busz Kft. Volánbusz Zrt. Jovány Gyula Klauzál Gábor Általános Iskola elszámolás Tatár Zoltán korszerűsítés autóbusz-közlekedés jogsértés miniszterelnökség Jovány Busz törvénysértés kiszervezés energetikai korszerűsítés kampányfuvaros mutyi identitás iskolafelújítás Nádor Utcai Általános Iskola Klauzál utcai iskola Szent István utcai iskola Nádor utcai iskola visszafizetés VIP Travel Kft. adminisztráció kohézió helyi identitás erősítése