quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 01. 12. vasárnap
  -  Ernő
Vásárhely

Benkő Zsolt: Márki-Zaynak fontosabb a torony csinosítgatása, mint az iskolák felújítása

2023. október 05.

Tarthatatlan, ami városvezetés címén zajlik Hódmezővásárhelyen! A város öt év alatt nem tudott felújítani öt iskolát, most közel 500 milliós támogatás fizethet vissza. Közben elszámolási hiányosságok miatt az identitáserősítést célzó pályázatnál is 200 milliós bukta fenyeget, de a Márki-Zay-féle buszmutyi is sok száz millió forintba fájhat a vásárhelyi adófizetőknek – fejtette ki Benkő Zsolt önkormányzati képviselő.

Megdöbbentő és botrányos, hogy a Márki-Zay Péter vezette hódmezővásárhelyi önkormányzat öt év alatt nem volt képes felújítani a Klauzál, a Nádor és a Szent István utcai iskolát, annak ellenére, hogy több mint 460 millió forintos támogatást kapott e célra, amihez még 171 milliós kormányzati többletforrás is érkezett – erről beszélt Benkő Zsolt a Rádió 7 csütörtöki Közös Nevezőjében. Az önkormányzati képviselő kifejtette, a vásárhelyi Fidesz azért indított plakát- és molinókampányt az iskolaügyben, hogy felhívja az itt élők figyelmét erre az elképesztő mulasztásra.

A toronyra és a kempingre égtek el a százmilliók, a vásárhelyi gyerekek veszítettek

„Ha Márki-Zay Péter valóban támogatni szerette volna a vásárhelyi közoktatást, megtehette volna, hiszen több mint 630 millió forint állt rendelkezésre a három iskola energetikai korszerűsítésére. Meglett volna erre a lehetősége, csakhogy hiányzott belőle az akarat. Nem az az oktatás fejlesztése, hogy kisétálunk a Kossuth térre, és megfogjuk egymás kezét. Súlyos felelőtlenség, hogy a város veszni hagyta ezt az esélyt, s visszaad közel 500 millió forint támogatást” – mondta el a Fidesz-KDNP önkormányzati képviselője. Hozzátette, ahogy Márki-Zayék húzták az időt, az elmúlt években az építőanyagok árának emelkedésével növekedtek a kivitelezési költségek, de a város biztosíthatott volna önerőt ehhez a helyi diákok, pedagógusok számára fontos beruházáshoz. A polgármesternek azonban a jelek szerint nem az iskolák a fontosak, hanem a látványberuházások, más célokra szórta és szórja a százmilliókat.

„Az uniós csatlakozáskor az akkori városvezetés úgy döntött, az első helyre teszi a vásárhelyi nevelési, oktatási, szociális és kulturális intézmények korszerűsítését, hogy a vásárhelyi polgárok, gyerekek, tanárok, a kultúra iránt érdeklődők tényleg modern, 21. századi körülmények között nevessék igénybe ezeket a szolgáltatásokat. Elhatároztuk, hogy a legutolsó feladatunk lesz a városháza felújítása. Erre mit látunk most, mi történik most? Márki-Zay Péternek a torony csinosítgatása a legfontosabb feladata. A Márki-Zay vezette önkormányzat nem valósítja meg az iskolafelújításokat, de közel háromszázmillióból szépítgetik a városháza tornyát, s több mint négyszázmilliót éget el a kemping fejlesztésére, csúszdákra is. Mi továbbra is azt gondoljuk, egy városvezetés első és legfontosabb feladata a közoktatás fejlesztése kellene, hogy legyen” – hangsúlyozta Benkő Zsolt.

Kampányüzemmódban a polgármester, összedől a kártyavár

A képviselő arra is kitért, érthetetlennek tartja az önkormányzatnál mutatkozó szakmaiatlanságot, illetve azt, hogy Márki-Zay mindig másra mutogat, soha semmiért nem vállalja a felelősséget. Ilyen ügyként említette azt is, hogy a városnak a jelek szerint közel 200 millió forintot kell majd visszafizetnie egy uniós programmal kapcsolatos elszámolási, projektmenedzselési hiányosságok, mulasztások miatt. Benkő Zsolt azt mondta, a helyi identitást, együvé tartozást erősítő projekt keretében a BFMK korábbi vezetőjének koordinálása mellett a szakmai programok 2018 és 2022 között nyilvánvalóan megvalósultak, több mint kétszáz programon több ezer vásárhelyi vett részt, számos civil szervezetet segítettek ez által. Ha a Magyar Államkincstár szabálytalanságokat fedezett fel, azokért a pályázatot menedzselő, az elszámolást végző önkormányzat lehet a hibás – mutatott rá, hozzátéve: vélhetően az államkincstár, illetve az irányító hatóság részéről korábban is érkezhettek jelzések, felszólítások a város felé, de ezek szerint az önkormányzat nem orvosolta a mulasztásokat, hiányosságokat.

„Kérdezem én, hol vannak a szakemberek az önkormányzatnál, hol a jegyző, az aljegyző, a belső ellenőrzés, akiknek figyelemmel kellett volna, kellene kísérniük az ilyen és ehhez hasonló projektek lebonyolítását? Sajnos ide vezet, ha egy polgármester nem foglalkozik a város ügyeivel. Márki-Zay Péter állandóan csak politizál, kampányüzemmódban van, körbejárja az országot, ennek ittuk meg a levél az iskolafelújítások ügyében és ebben a kohézióerősítő pályázatban is. Tarthatatlan és fenntarthatatlan, ahogy az önkormányzat működik! Azt látjuk, hogy összedől a kártyavár, s súlyos százmilliókat kell megfizetniük a vásárhelyi adófizetőknek a városvezetés felelőtlensége miatt” – részletezte.

Sokba fájhat a vásárhelyieknek a „kampányfuvaros” megbízása

Benkő Zsolt a műsorban arra is kitért, a helyi tömegközlekedés egyértelműen mutyi- és korrupciógyanús kiszervezése kapcsán is már 32 millió forintos bírságot kapott a város, s megvan a veszélye, hogy ha a Volánbusz megnyeri az önkormányzat ellen indított pereket, újabb százmilliókat buknak a vásárhelyiek Márki-Zay zűrös ügyei miatt.

Emlékeztetett, 2020-ban egy helyi vállalkozó, Jovány Gyula tartott egy fórumot arról, hogyan kellene átalakítani a helyi tömegközlekedést, majd az általa készített anyag alapján írt ki a város pályázatot, amit Jovány Gyula nyert el. De már ezt megelőzően – hogy, hogy nem – olcsón megvásárolt az önkormányzattól telephelynek a Kutasi úton. Ráadásul – folytatta Benkő – Márki-Zay Péter annak idején már az előtt beszélt a pályázat nyerteséről, hogy lezárult volna a beadási határidő. Ha ez nem mutyi, akkor micsoda? – tette fel a kérdést a városatya. Rámutatott, azért is álságos Márki-Zay tömegközlekedési átszervezése, mert az országos politikai kampányában is megjelentek Jovány Gyula, a „kampányfuvaros” buszai. „Az a vállalkozás, mely az önkormányzat megbízásából a helyi tömegközlekedési szolgáltatást biztosítja, a Márki-Zay vezette mozgalom országos kampánygyűléseire is szállítja az embereket. Ha ez nem mutyi vagy korrupció, akkor mi?” – fogalmazott.

Benkő arra is felhívta a figyelmet, immár nemcsak a Közbeszerzési Hatóság mondta ki, hogy Márki-Zayék a buszközlekedés kiszervezésénél nem tartották be a törvényeket, hanem jogerős bírósági ítélet is született róla, hogy megszegték a hatályos hazai közbeszerzési jogszabályokat és uniós rendeleteket is. Miután a Volánbusz Zrt. úgy gondolja, hogy a 2018-ban elnyert tender alapján továbbra is jogszerűen szolgáltat a városban, fennáll a veszélye, hogy az állami társaság sok száz millió forintot nyerhet az önkormányzat ellen indított perekben. A képviselő kiemelte, ezeket a súlyos összegeket is a vásárhelyieknek kell majd kifizetniük, s félő, hogy a tömegközlekedés kiszervezése végül nemhogy olcsóbb lenne, hanem jóval drágább lesz a városnak. Ezeket a pénzeket pedig sajnos egyéb területekről kell elvenni, így kevesebb juthat akár a rászorulók támogatására, akár az utak, járdák felújítására.

Mint hangsúlyozta: nemrég az is kiderült, hogy Márki-Zay Péter egykori jobbkeze, Tatár Zoltán volt jegyző figyelmeztette a polgármestert és akkori főtanácsadóját, Szabó Jánost, nem javasolja a szerződéskötést a Jovány Busszal, mert a történet számos jogi aggályt vet fel, s félő, hogy sokba kerülhet a végén a vásárhelyieknek. A jelek szerint azonban a jogi felvetések nem hatották meg a városvezetőt, aki ragaszkodott a „kampányfuvaros” önkormányzati megbízásához.