Mi lesz most a városházán jegyző, aljegyző és jogi irodavezető nélkül?
Ritkán fordul elő egy polgármesteri hivatal életében, hogy egyszerre nincs jegyző, aljegyző és jogi irodavezető. A megyei jogú városoknál különösképpen nem szokott ez előfordulni. A Márki-Zay Péter vezette Hódmezővásárhelyen most mégis ez a helyzet. De mi is van akkor most a városházán, ki jár el jegyzői jogkörben?
Mint a Promenad24 tegnap elsőként megírta, lemondott, és távozik Hódmezővásárhelyről Joó Anikó, akit alig egy hónapja neveztek ki aljegyzőnek, s mindössze négy napig bírta ki Márki-Zay Péter mellett a jegyzői jogkör gyakorlását. Karsai Éva korábbi jegyző lemondása és távozása miatt április 9-e óta nincs jegyzője a városnak, s immár az aljegyzői tisztség is megüresedett, sőt, jelenleg jogi irodavezetőként sem dolgozik senki. Az önkormányzat szűkszavú tájékoztatása szerint május 4-én áll munkába az új jogi irodavezető (azt nem közölték, kiről van szó), a jegyzői pályázat április végéig fut, arról viszont nem tudni, az aljegyzői posztra írnak-e ki pályázatot. Mint ahogy arról sem adtak tájékoztatást, pontosan mi történik a városházán május 4-éig.
Felmerül a kérdés, vajon mi történik ilyenkor, ki vezeti a polgármesteri hivatalt, biztosított-e a városháza működése?
Itt jegyezzük meg, sokan keverik, a polgármesteri hivatalt nem a polgármester vezeti, hanem a jegyző, ő az ott dolgozók munkáltatója. Bár rendkívül ritka eset, pláne a megyei jogú városoknál, hogy egyszerre nincs egy önkormányzatnál sem jegyző, sem aljegyző, sem jogi irodavezető, a szervezeti és működési szabályzat (SZMSZ) erre az eshetőségre is ad iránymutatást.
A vásárhelyi önkormányzat SZMSZ-e szerint „a jegyzői tisztség betöltetlensége, valamint a jegyző tartós akadályoztatása esetén az aljegyző, a jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – pedig a jogi iroda vezetője látja el a jegyzői feladatokat teljes jogkörben”. Arról nem ír a szabályzat, hogy mi történik, ha a jogi irodavezető poszt is betöltetlen.
Azt ugyanakkor rögzíti az SZMSZ, hogy „a jegyző és aljegyző egyidejű akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a jogi iroda vezetője, annak akadályoztatása esetén a jogi iroda személyzeti csoportjának vezetője látja el”. A jelen esetben vélhetően ez léphet életbe, hiszen olyannyira egyidejűleg akadályoztatva van a jegyző, az aljegyző és a jogi irodavezető, hogy jelenleg egyik sincs az önkormányzatnál, miután csapatostól menekülnek a szakemberek Márki-Zay Péter mellől.
Nagyon úgy tűnik mindezek alapján, hogy az új jogi irodavezető május 4-i munka állásáig Nagyné Tari Ibolya, a jogi iroda személyzeti csoportvezetője járhat majd el jegyzői jogkörben.
Darabokra hullott a hivatal Márki-Zay mellett
Ahogy a Promenad24 korábban megírta, Márki-Zay Péter ötéves városvezetése alatt Joó Anikó (Korsós Ágnes, Varga Ildikó, Tatár Zoltán és Karsai Éva után) immár az ötödik jegyző – az esetében jegyzői jogkörben eljáró aljegyző volt –, akit a polgármester „elfogyasztott”. A szegedi jogászt március 17-én nevezték ki aljegyzővé, Karsai Éva jegyző távozását követően április 11-étől járt el jegyzői jogkörben is, s információnk szerint április 14-én már be is jelentette lemondását. Vagyis ezek szerint – írd és mondd – négy napot bírt ki jegyzői jogkörben a polgármester mellett…
Azt, hogy a Márki-Zay Péter vezette önkormányzatnál totális a szétesés, mi sem mutatja jobban, mint hogy az elmúlt hónapokban több mint fél tucat vezető tisztségviselő vette a kalapját. Lemondott, távozott az önkormányzattól:
- a négyből két alpolgármester, Szabó János és Kis Andrea,
- valamint a jegyző, Karsai Éva,
- az aljegyző, Joó Anikó,
- az adócsoport vezetője, Zsifkovitsné Tutkovics Éva,
- a két legjelentősebb városi cég, a HMSZ és a HVSZ Zrt. vezérigazgatója, Molnárné Masir Erika,
- illetve a Tornyai János Múzeum főigazgatója, Miklós Péter is.