quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 12. 08. vasárnap
  -  Mária
Makó

Pofozkodtak, kerepeltek és házat söpörtek – ilyen húsvéti népszokások voltak Makón és környékén

2023. április 08.

Bizony nem csak a locsolkodás volt az egyetlen emlékezetes szokás ebben az időszakban.

Szikszai Zsuzsanna múzeum és könyvtár igazgató, néprajzkutató mesélt a Promenad24- nek a Makó és a város környéki, falusi népszokásokról.

A húsvéti ünnepkör hamvazó szerdától egészen pünkösdig tart. A húsvét nagy napjai, a húsvétot megelőző nagyhét, tulajdonképpen nagycsütörtök, nagypéntek, nagyszombat és húsvét vasárnap, húsvét hétfő. Igazából ez az egész nyelvterületen elterjedt.

Itt Makón egy-két különleges szokásról tudunk, meg írott emlékei is vannak. Tudjuk, hogy a hamvazó szerdától húsvétig tartó időszakot nagyböjtnek hívják, vagy száraz, vagy aszaló hétnek. Mindenképpen a fontos az volt, hogy kevesebb ételt lehetett enni vagy csak teljesen húsmenteset. Itt Makón és környékén főleg a katolikusok tartották ezt. A reformátusoknál is volt szokás a böjt, vagy bűnt, ahogy itt mondták a reformátusok, de igazából ők csak nagypénteken, a nagypénteki böjtöt tartották be

– kezdte a néprajzkutató.

Szikszai Zsuzsanna elmondta azt is, hogy a makói húsvéti szokásokról sok mindent feljegyzett Szirbik Miklós. Már ős is említette, hogy a nagyböjtben például cibere levest ettek. Kevesebb húst vettek magukhoz, vagy egyáltalán nem is ettek azt, a zsíros ételeket is kerülték. 1938-ban a Makói Katolikus Tudósítóban pontosan leírták, hogy akik betöltötték a 21. életévüket, és akik még a hatvanat nem érték el, azoknak szigorúan be kell tartani a böjtöt. Naponként háromszor étkezhettek, de csak egyszer szabadott jóllakni. A böjt időszakára esik március 15-e, régen Makón hagyományosan megrendezték a tizenötödikei bált, de a katolikusok ezt sem látogathatták.

Zengõvárkony, 2023. április 2. Hagyományos zengõvárkonyi díszítéssel írt tojások a zengõvárkonyi Míves Tojás Múzeumban virágvasárnap, 2023. április 2-án. MTI/Ruprech Judit

Volt egy másik szokás is régen. A téli időszakban rorátéra, hajnali misére jártak, Makón ez 1954-ig a mindennapok része volt, hogy nagyböjtig mentek erre a misére. De 1954-től például már nincs passió játék sem, elmaradt ez. Érdekesség még, hogy nagycsütörtökön ugye elnémulnak a harangok, úgy mondjuk: „elmennek Rómába” és ilyenkor csak fakereplőkkel jelezték az idő múlását. A katolikus templomokban, fönt a toronyban van egy nagy szerkezet, és azt meg kellett ilyenkor tekerni. De például itt a reformátusoknál 12 fiatal fiúcska énekelte óránként a megfelelő zsoltári énekeket és ezzel jelezték az idő múlását.

Makó térségében szokás volt régen a virrasztás. Nagycsütörtökön, nagypénteken, nagyszombaton virrasztottak egészen hajnalig. Pénteken a passiójáték, a szenvedéstörténetet mondták el, és akkor is virrasztottak, szombaton pedig a feltámadási körmenet tartották meg. Egészen a belvárosi templomtól vonultak a kálváriáig, és egyébként háromszor kerülték meg a templomot. Ez még a határjárás szokását idézte fel.

Különlegesség még, hogy ebben az időszakban takarították régen a vizesárkokat, csatornákat. Minden családfő kivitte a gyermekét a földjére, és megmutatta hol van a birtokuk határa. Ma már furcsának tűnhet, de régen két hatalmas pofon is járt az okítás mellé, mondván a gyerek így majd biztosan emlékezni fog arra a pofonra és azt se felejti el, amit az apja mondott neki, hogy hol a földjük határa.

A harangok nagyszombaton „térnek vissza”. Szokás volt, hogy körbe söpörték a házat, és azt mondták: „Kígyók, békák távozzatok! Visszajöttek a harangok!” Ez egy óvó, védő szertartás volt, arra utalt, hogy a rosszat elűzzék és se betegség ne semmilyen kár ne érje a családot.

Nagyszombaton már mindenhol sütöttek, főztek az asszonyok, bélest készítenek. Sonkát, kolbászt, tojást főztek. A füstölt vékony kolbászt beletették a sonka levébe, és átfőzték egy picit, átpuhították, mert azt hitték, hogyha ezt megeszik, akkor nem fogja a „kígyó megcsípni őket”.

Azután vasárnap ebből vittek a templomba, szentelésre, és azután került az asztalra. Mindig a legidősebbekhez, a szülőkhöz, a nagyszülőkhöz mentek a családtagok és ott találkoztak, ott együtt töltötték a húsvét napját. Húsvét hétfő, a locsolkodás ideje. Ez az öntöző hétfő, amikor is a lányokat megöntözik, és a lányok ezért kis virágot, vagy tojást, hímes tojást adtak. A későbbiekben néhány forintot is adtak a fiúcskáknak. Ez a szokás termékenység, illetve egészségvarázslás céljából alakult ki. És ott volt még a húsvét kedd, amikor a lányok visszalocsolhatták a fiúkat, vissza lehetett adni a vödrös locsolást, amikor a nyakukba zúdították ezt a sok vizet. Ebből sosem volt harag, és ezzel zárult a húsvéti ünnepkör.

Képek: MTI, pixabay, archív.