Olcsóbb lesz az ingázás, jobb lesz vidéken élni: jönnek az ország- és vármegyebérletek!
Mint lapunk már többször megírta, a nagyszabású új tömegközlekedési kedvezményrendszert Lázár János lobbizta ki Orbán Viktor miniszterelnöknél, s az ő tárcája készítette elő az elmúlt hónapokban. Immár a Magyar Közlönyben is megjelentek a részletek, május 1-jétől érkeznek az ország- és a vármegyebérletek, melyekkel havonta több tízezer forintot takaríthatnak megy az ingázó családok.
A Magyar Közlöny hétfő esti számában megjelent a kormány határozata az ország- és vármegyebérletek bevetetéséről. A kormány emellett azt is leszögezte, hány milliárd forintnyi forrást biztosít a május 1-jén debütáló programhoz.
A Promenad24 több cikkben is beszámolt már róla, a tömegközlekedési ország- és vármegyebérletek bevezetését a szombaton tartott évértékelő beszédében jelentette be Orbán Viktor. A vármegyebérlet havi 9450 forintba, az országbérlet pedig 18 900 forintba kerül. A MÁV azóta azt is közölte, hogy a diákok mindkét bérlet esetében 90 százalékos kedvezményt vehetnek igénybe.
Most a Magyar Közlönyben megjelent a helyközi ország- és vármegyebérletek bevezetéséről szóló kormányhatározat is. Ebben azt is leszögezték, hogy a bérleteket 2023. május 1-jén vezetik be, és hogy Pest vármegyében Budapest közigazgatási határáig lehet igénybe venni a helyi vármegyebérletet.
A határozatban Lázár János építési és közlekedési minisztert kérték fel arra, hogy készítse elő a szükséges jogszabály-módosításokat, Varga Mihály pénzügyminisztert pedig arra kérték fel, hogy biztosítsa a szükséges forrásokat. Eközben egy másik kormányhatározatban arról is rendelkeztek, hogy mennyi forrást kell biztosítani a programhoz. Abban azt írták, hogy a központi költségvetésből összesen 14 milliárd forintot csoportosítanak át a programhoz. Ebből az összegből 10,6 milliárdot az „Autóbusszal végzett személyszállítási közszolgáltatások költségtérítésére”, további 3 milliárdot a vasúti szállítási költségtérítésre, 400 millió forintot pedig az elővárosi közösségi közlekedés költségtérítésére szánnak.
Az új, nagyszabású kormányzati program és kedvezményrendszer a szakemberek szerint nagyszerű hír az ingázóknak vagy például azoknak, akik a nyáron sokat szeretnének belföldön utazni (különösen a diákoknak). Havonta több tízezer forint megtakarítást jelenthet ugyanis az ingázó családoknak – ahogy ezt kedden Lázár János is megerősítette közösségi oldalán.
Mint a Promenad24 többször is megírta, a tömegközlekedési vármegyebérlet-rendszerért korábban az építési és közlekedési miniszter lobbizott sokat a miniszterelnöknél, annak rendszerét a tárcája készítette elő az elmúlt hónapokban. Lázár János a Délmagyarországnak decemberben azt mondta, elérhetőbbé, az autós közlekedés valódi alternatívájává akarja tenni a tömegközlekedést, méghozzá az ország egészében. Egyik első lépésként ezért a MÁV-val az úgynevezett megyebérlet-konstrukció bevezetésére törekednek. Ez az autópálya-matricához hasonlóan kedvezményes áron, egyetlen “jeggyel” teszi lehetővé a vidéken élőknek, hogy egy vagy több megyében vasúton és autóbusszal is közlekedhessenek – ahogy az számukra a legmegfelelőbb. Mindez tehát május 1-jétől valósul meg a gyakorlatban.
“Legyen olcsóbb ingázni, legyen jobb vidékinek lenni! Új megoldásokat dolgozunk ki a közlekedésben” – kommentálta a miniszterelnök szombati bejelentését az építési és közlekedési miniszter.