quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2023. 01. 31. kedd
  -  Marcella
Vásárhely

Elképesztő pancserkodás: 32 milliós büntetést fizetett a város a szabálytalan beszerzések és megbízások miatt

2023. január 24.

Nem elég, hogy többszörös törvénysértést követtek el a buszos személyszállítási megbízások kapcsán, de még a jogorvoslati lehetőséget is elpancserkodták. Két párhuzamos szolgálató, üresen köröző buszok, óriási káosz és 32 milliós büntetés a tömegközlekedési átszervezés eddigi egyenlege Hódmezővásárhelyen. Megpróbálták eltitkolni, de előlünk nem sikerült!

32 millió forintos rekordbírságot kellett kicsengetnie a vásárhelyi önkormányzatnak, azaz tulajdonképpen a vásárhelyi adófizetőknek a helyi tömegközlekedés elbénázott átszervezése miatt – tudta meg a Promenad24. Emlékezetes, ennek a projektnek is a nagy tudású üzleti zseni és sztár megoldóember, Szabó János (azóta lemondott) alpolgármester volt a városházi felelőse és arca Márki-Zay Péter polgármester korábbi elmondásai alapján.

Az ügy előzménye, mint tavaly nyáron megírtuk: a Közbeszerzési Döntőbizottság két, 2022. június 23-án, kelt határozatában megállapította, hogy Hódmezővásárhely jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást a 2019 és 2021 közötti buszos személyszállítási megbízásai kapcsán, tehát többszörös törvénysértést követett el. Összesen 32 millió forintos rekordbírsággal sújtotta a hódmezővásárhelyi önkormányzatot, valamint annak cégét, a HVSZ Zrt.-t a Közbeszerzési Döntőbizottság, mely kimondta és részletezte: a város, illetve annak gazdasági társaságai 2019 és 2021 között szabálytalanul kötöttek szerződéseket, adtak megbízásokat a helyi személyszállításra, hiszen jogtalanul mellőzték a közbeszerzési eljárást. Nemcsak a Jovány Busz Kft. 2021-es önkormányzati megbízását nyilvánította törvénytelennek és semmisnek a döntőbizottság, de azt is rögzítette, hogy a város szabálytalanul járt el akkor is, mikor a Volánbusszal nem írta alá a korábbi, 2018-as pályázat alapján a keretszerződést, vagy nem zárta le normálisan az együttműködését az állami társasággal. Emlékezetes és pikáns részlet továbbá, hogy a döntőbizottság szerint az önkormányzat nem működött együtt a vizsgálat során a Közbeszerzési Hatósággal, annak ellenőrzését gyakorlatilag akadályozta; nem küldte meg a szükséges iratokat, ami szintén a közbeszerzési törvénybe ütközik. Mindez szintén hozzájárult a 32 milliós gigabírsághoz – írtuk meg korábban.

Amikor ez a botrányos ügy kipattant, a helyi Fidesz azonnali lemondásra szólította fel a Márki-Zay Péter által a tömegközlekedési átszervezés témafelelőseként megnevezett Szabó Jánost. Az alpolgármester akkor arról beszélt, mindenért vállalja a felelősséget, de nem mondott le, majd némi fáziskéséssel, idén januárban vette a kalapját, azaz elsőként menekült el a süllyedő hajóról.

Portálunk most megdöbbentő részleteket tudott meg. Nem elég, hogy a közbeszerzéseket és a megbízásokat elszúrták, de Márki-Zay és Szabó még a jogorvoslati lehetőséget is elpancserkodták. Információink szerint nem sikerült nekik a megfelelő helyre, a megfelelő határidőben beadni a döntőbizottsági határozatokkal kapcsolatos jogi kérelmet. A döntőbizottsági határozatok egyértelműen rögzítették, hogy azok ellen – idézzük – „a Fővárosi Törvényszék előtt közigazgatási per indítható, a határozat kézbesítésétől számított tizenöt napon belül. A keresetlevelet a Fővárosi Törvényszékhez címezve, de kizárólag a Döntőbizottsághoz kell elektronikus úton benyújtani”. A Promenad24 úgy tudja, hogy az önkormányzatnak nem sikerült megugrania ezt az első látszatra azért nem túl bonyolult feladatot, s nem a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, hanem a Közbeszerzési Hatósághoz nyújtották be az iratot. Mire Szabó Jánosék ráébredtek az újabb elképesztő bénázásra, sikerült kicsúszniuk a 15 napos határidőből is… A közigazgatási pert így meg sem tudták indítani, kérelmüket értelemszerűen azzal a lendülettel elkaszálta a hatóság. Lapunk értesülései szerint a város tett még egy utolsó, kétségbeesett kísérletet, a Fővárosi Törvényszékhez fordultak nyivákolni és panaszkodni, ám ez a bíróság lepattintotta őket, és egyértelműsítette az egyértelműt: miután rossz helyre és nem kellő időben adták be a kérelmet, közigazgatási perindításnak már nincs helye.

A Promenad24 információi szerint így aztán egyébként a város és cége már be is fizette a 32 millió forintos gigabírságot a vásárhelyi adófizetők forrásaiból, az első részét még tavaly nyáron, a másodikat pedig most januárban teljesítették. A transzparenciára oly büszke és érzékeny kék szalagos Márki-Zay Péter érdekes módon erről egy szót sem ejtett a nyilvánosság előtt, sőt, nagyon úgy tűnik, a városvezetés megpróbálta eltitkolni a vásárhelyiek elől, hogy 32 millióval könnyebb lett a kassza, ám nem megbukott a mesterterv! Előlünk nem sikerült eltitkolni.

A tömegközlekedés átszervezésének projektje ennél azonban még súlyosabb veszteséget is hozhat a város számlájára. Többször is megírtuk, a Volánbusz Zrt. és az önkormányzat között számos per van folyamatban annak kapcsán, hogy a város nem írta alá a 2018-as pályázat alapján a keretszerződést, vagy nem zárta le normálisan az együttműködését az állami társasággal. Közismert: a Volánbusz továbbra is szolgáltat Vásárhelyen, arra hivatkozva, hogy 2019. január 1-jétől 2023. december 31-ig szóló ötéves keretszerződést nyert el, s folyamatosan élőnek és érvényesnek tekinti a kontraktust, mely alapján a mai napig közlekednek a járatai a településen. A város ezért 2019-ben még fizetett, 2020 óta viszont nem, tehát ha adott esetben a bíróság a későbbiekben a Volánbusz javára döntene az ügyben, visszamenőlegesen a társaság az elmúlt három évért már információink szerint 300 millió forint körüli (!) nagyságrendű összeget hajthat be az önkormányzaton.

Mindeközben – rögzítsük azért itt is – a „kampányfuvaros” Jovány Gyulának és Jovány Busz Kft.-nek is csörög az évi mintegy 100 millió forint a buszos szolgáltatásért a vásárhelyi adófizetők pénzéből.

Kérdés, nem éppen az nem vezetett-e Szabó János lemondásához, hogy ezeket a fenyegető veszteségeket már Márki-Zay se tudná nyilvánosan megvédeni. Hiszen ilyen mértékű és sorozatos torony alatti jogi szerencsétlenkedés után már tényleg nehéz lenne a vásárhelyiek torkán lenyomni, hogy ezért is az a csúnya és gonosz Fidesz-kormány a hibás…