quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2022. 08. 10. szerda
  -  Lőrinc
Vásárhely

Lázár János: új korszak kezdődött, mindenkit arra kérek, képezzen tartalékot!

2022. július 21.

Az országgyűlési képviselő a Rádió 7 Közös Nevezőjében elmondta: a kormány az egyre romló gazdasági és háborús helyzetben a lakosság négyötöde számára megvédte a rezsicsökkentést, de még az átlagfogyasztás felett sem kell teljes piaci árat fizetni. A vásárhelyi vasútvillamos augusztus 1-jétől sűrűbben jár, fizetős lesz, de jóval kedvezőbb áron nyújt szolgáltatást, mint a Volánbusz. Arról is beszélt, hogy az eddigi polgármestere csődbe vitte Mártélyt, a kormány akkor segít rendbe tenni és fejleszteni a falut, ha új vezetést választ.

Az elmúlt harminc év legjobb kormányzati döntése volt, hogy a Fidesz-KDNP bevezette a rezsicsökkentést, amely a magyar lakosság érdekeit szolgálta és szolgálja – szögezte le Lázár János a Rádió 7 csütörtöki Közös Nevezőjének vendégeként. A vásárhelyi-makói térség országgyűlési képviselője, építési és beruházási miniszter szerint tíz év alatt ezzel minden magyar család nagyon sok pénzt tudott megspórolni. Most némiképp változtatni kell a rendszert, hiszen a külső politikai és gazdasági kilátások sajnos hétről hétre romlanak. „Új korszakhoz érkeztünk, a háború és a szankciók miatt az olcsó orosz energiához való hozzáférés lényegében bezárult. Az áram és a gáz mindenki számára sokkal drágább lesz, mint korábban. A nyugati világ, a döntéshozók, üzletemberek, a nyugati hálózatok úgy határoztak, elvágják magukat az orosz áramtól és gáztól, így nem az a kérdés, mennyibe fog kerülni az energia, hanem az, hogy lesz-e. Ez a döntés komoly hátrányt okoz az európai és a magyar választóknak is, de az EU és a NATO tagjaként tartanunk kell magunkat a játékszabályokhoz. Persze azzal is tisztában kell lenni, hogy Oroszország is olyan politikát folytatott, amely a gázt, az energiát, az energiaforrásokat háborús célokra használja föl, tehát a háború részévé vált az energiaellátás és az energia ára. Ez megváltoztatta a korábbi magyar helyzetet, mert ha a régi árak maradnak, a rezsicsökkentés korlátlanul fenntartható lett volna. A magyar kormány ebben a helyzetben arra kényszerült, hogy átgondolja a rezsicsökkentést” – magyarázta.

A vásárhely-makói térség lakosainak négyötödét nem érinti a rezsitámogatás változása

A gázfelhasználás 15 százalékos csökkentésére vonatkozó brüsszeli tervekkel kapcsolatban aláhúzta, a nyugati döntéshozók többségéhez hasonlóan ő is úgy látja, az orosz áram és gáz megbélyegzése miatt komoly az esélye, hogy a következő hónapokban, télen nem lesz elegendő energia Európában. Nyugat-Európában ellátási zavarokra kell felkészülni. A magyar választókat is arra kérte, akinek van lehetősége, tegyen lépéseket áram- és gázfüggőségének csökkentésére. Leszögezte, Paks megtermeli az áramszükségletünk felét, és óriási hibának nevezte, hogy részben az ellenzék ellenállási kísérletei, felelőtlensége miatt Paks 2 még nem épülhetett meg.

A vásárhelyi-makói térség országgyűlési képviselője hozzátette, a Fidesz-KDNP ebben a borzasztóan nehéz helyzetben is jelentős kedvezményeket tudott megőrizni és biztosítani a családok számára az energiaárakban. A ma megjelent részletszabályokat ismertetve kitért rá, átlagfogyasztásig mindenki az eddigi rezsicsökkentett árat fizeti majd. A villamosenergia esetében ez azt jelenti, hogy kilowattóránként 36 forintot, a gáz esetében pedig köbméterenként 102 forintot fognak fizetni azok, akik átlagot fogyasztanak, a fölött az áram kilowattórája 70, a gáz köbmétere 747 forintba fog kerülni. Ezek a világpiaci áraknál 200, illetve 300 forinttal olcsóbbak, vagyis a kormány még az átlagfogyasztás felett sem engedte rá a teljes piaci árat a lakossági fogyasztókra, méltányos és jó döntést hozott – emelte ki. Hozzátette, a baloldali-liberális politikai erők nem védenék és nem is védték volna meg az embereket a piaci áraktól, a polgári oldal viszont senkit sem hagy az út szélén, mindenkinek segít, aki rászorul.

Úgy számol, a vásárhelyi-makói térségben is a lakosság négyötöde bele fog férni az átlagfogyasztásba, maximum 15-20 százalékot érinthet a változás. Kiemelte, nagyon kevesen vannak a falvakban és a kistelepüléseken, és nincsenek túl sokan a nagyobb városokban sem ebben a térségben, akik messze átlag fölött fogyasztanának. Ők is korrekt árat fognak fizetni az átlagfogyasztás feletti részért, azaz a durván romló környezetben is sikerült megvédeni a rezsicsökkentést – hangsúlyozta. Arra is rámutatott, a magyar állam és költségvetés számára az eddigieknél jóval nagyobb terhet jelent majd a lakossági és a piaci árak közti különbözet, ezt az adóbevételekből, a vállalati adókból és a remélt gazdasági növekedésből fogják fedezni, ezermilliárd forintos nagyságrendben. „Bármilyen nehezek is a külső körülmények, mi, fideszesek mindig az emberek oldalán állunk, ránk számíthatnak a választók” – összegzett.

A bajban mindenkinek tartalékot kell képeznie

Ami a romló helyzetet illeti, Lázár János kitért rá, a kata adónem átalakítására is azért volt szükség, mert a háború miatt az államnak tartalékot kell képeznie. Azt mondta, világosan és érhetően kell most beszélni: a legfontosabb feladat az ország és az emberek védelme. Ehhez egyrészt erősíteni kell a hadsereget, hogy háború idején meg lehessen védeni az országot, másrészt biztosítani kell a lakosság védelmét a száguldó inflációval és energiaárakkal szemben. Fontosnak tartja, hogy az állam, az önkormányzatok és a családok is takarékoskodjanak, képezzenek tartalékot. „Sajnos rákényszerültünk, hogy bizonyos kapukat bezárjunk, ilyen volt a kata kedvezményes adózás is. A pénzre most máshol van szükség. Tartalékot kell képezni, átcsoportosítani a háborús védekezésre, a rezsicsökkentés megvédésére, sőt, ősszel várhatóan a Covid is visszajön, erre is fel kell készülnünk. A bajban határozott döntésre van szükség, még akkor is, ha ez sokaknak fáj, keserű pirulát jelent. Természetesen ezzel együtt gondolkodunk azon, hogyan lehet segíteni azoknak, akik más adózási formára szorulnak” – fogalmazott. Hozzáfűzte ugyanakkor, a katát elsősorban a kisiparosok, a fodrászok, taxisok számára találata ki annak idején a kormányzat, nem az ügyvédek és az orvosok számára, akik másodállásban katáztak. Őket arra kérik, ha megtehetik, a háborús nehézségek miatt vállaljanak nagyobb részt a közös terhekből. „A kedvezményt annak kell fenntartani, aki valóban megérdemli. Aki olyan fizetéssel, olyan jövedelemmel rendelkezik, ami terhelhető, arra kérjük, válasszon másik adózási formát” – mondta.

„Szeretnék azonban abban is világosan fogalmazni, hogy rossz iránynak tartom, ha valaki a katázókra úgy tekint, mint akik visszaéltek vagy csaltak az adózásban. Ezt a kaput az állam nyitotta meg, a könnyített adózással 455 ezren éltek, de sajnos nem tudjuk tovább fenntartani. Ezek a lehetőségek elfogytak, ezek a kapuk bezárultak, mert a pénzt máshová kell biztosítanunk, tartalékot kell képeznünk. Azoktól, akik úgy érzik, hogy az éven belüli változás túlzottan megterhelő, országgyűlési képviselőként elnézést kérek” – tette hozzá.

A miniszter a Közös Nevezőben ismertette: folyamatban van a mintegy 10 milliárd forintnyi állami beruházás felülvizsgálata, ennek során súlyos döntéseket kellett meghozni. A következő időszakban kevesebből többet kell fejleszteni, jobban megfontolva, teljes egészében újragondolva egy új struktúrát kell építeni. A már zajló projekteket Lázár konszolidálja, a gazdasági változások nyomán felmerülő többletköltségeket végiggondolja a beruházásokban érintett szereplőkkel közösen, s feladata, hogy ezen fejlesztéseket be is lehessen fejezni. Ahol viszont még nem nyílt meg az építési napló, azokat a projekteket felfüggesztik, átütemezik, és más műszaki tartalommal valósítják majd meg később – ismertette. „Ilyen volt például az M76-os autópálya megépítésének a felfüggesztése, felülvizsgálata és elhalasztása Zalaegerszeg és az M7-es között, ez 360 milliárdos beruházás. Ilyen volt a Fertő-tavi beruházás felfüggesztése 80 milliárd forint értékben, a Bicske Budapest autópálya hatsávosítása 390 milliárd forint értékben, az M100-as Esztergom és az M1-es között 290 milliárd forint értékben. De ilyen volt a Testnevelési Egyetem 100 milliárd forint értékben, illetve Iparművészeti Múzeum 50 milliárd forint értékben” – sorolta.

Arról is beszámolt, hogy a tárcája szeptember végéig benyújtja az állami beruházások rendjéről szóló, 2023. január 1-jével életbe lévő új törvény javaslatát, amely a terveik szerint teljesen új világot teremt Magyarországon az állami, önkormányzati közcélú beruházások tekintetében. Azt mondta: új beszerzési rendszerben, új pályáztatási rendszerben, új tervezési rendszerben, új elszámolási rendszerben új pénzügyi-gazdasági viszonyokat fognak teremteni, tiszta vizet öntenek a pohárba, sokkal átláthatóbb, sokkal egyszerűbb, az állam érdekeit sokkal jobban védő rendszer fog születni – részletezte.

„A legfontosabb, hogy az államnak olyan beruházásokat kell most és a jövőben is támogatni, amelyek a társadalom javát szolgálják és gazdasági növekedést is jelentenek, ezért most, amikor felülvizsgáljuk a beruházásokat, támogatni fogjuk azokat a magánberuházásokat, amelyek gazdasági típusú fejlesztések a mezőgazdaságban, iparban, szolgáltatásban, és azokat az állami beruházásokat, amelyek például ipari parkokat fejlesztenek. Tehát, amikor beruházásokat függesztünk fel vagy halasztunk el, az nem azt jelenti, hogy a gazdasági növekedést tápláló, GDP-termelő, adótermelő beruházásokat is elhalasztanánk, hiszen BMW-gyárat építünk, ipari parkokat hozunk létre, akkumulátorgyárat hozunk létre például. Nekünk most az az érdekünk, hogy az állam egy kicsit hátrébb lépjen, bizonyos beruházásokat átcsoportosítson, ugyanakkor a gazdaság számára lehetőséget biztosítson támogatásokkal és fejlesztésekkel. Az állami beruházásoknál a prioritás számomra a pontosabb és precízebb előkészítés, a hatékonyságnövelés, a közérdek jobb védelme. Jobban meg kell tervezni, hol építünk iskolát, mekkora iskolát építünk, mekkora uszodát építünk, milyen közinfrastruktúrákat hozunk létre. Alaposabb tervezés, alaposabb, pontosabb előkészítés és jobb megvalósítás a cél, és kevesebből többet kell majd kihoznom” – mutatta be.

Augusztus 1-jétől félóránként jár a vasútvillamos

Lázár János rendkívül sikeres beruházásnak nevezte a vásárhelyi vasútvillamost, amelyet a romló körülmények közepette is sikerült befejezni, és az emberek javára fordítani. „A vásárhelyiek és a szegediek is nagyon megszerették” – fogalmazott. Mint mondta, a közlekedési kormányzat arról tájékoztatta: a próbaidőszak után augusztus 1-jétől menetrendszerűen üzembe helyezik a tram-traint, vagyis félóránként fognak járni, és fizetősek lesznek a szerelvények. Kiemelte, a későbbiekben ezt sűríteni is szeretnék, ahogy a Stadler leszállítja a még hiányzó járműveket. A projekt kormánybiztosa leszögezte, a következő két hétben minden fontos részletről tájékoztatást kap a lakosság, de egy biztos: a vasútvillamos nemcsak komfortosabb, mint a busz, de olyan árszabást alakítottak ki a működtető MÁV-Starttal, ami ráadásul kedvezőbb a Volán díjainál. A Szeged-Algyő-Hódmezővásárhely viszonylatban a teljes árú vonaljegy 465 forint lesz (a buszokon most 560 forint), a havi bérlet pedig 17 800 forint (a buszokon ma 21 400 forint). Minden meglévő kedvezmény, a 33, 50 és 90 százalékos kedvezmény is érvényes lesz a tram-trainen, és számos egyéb bérletkonstrukciót is kínálnak majd. Megemlítette, hogy Vásárhelyen belül 5940 forintba fog kerülni a teljes árú havi bérlet, 250 forintba pedig a vonaljegy.

A Fidesz jó és erős jelölttel készül 2024-ben Vásárhelyen

Megerősítette, folyamatosak az egyeztetéseik Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármesterrel is. E tekintetben nem a szimpátia a lényeg, hanem Vásárhely fejlődése – mutatott rá. „Nem könnyű a feladat, hiszen egy bukott miniszterelnök-jelölttel, egy bukott városvezetéssel és egy lényegében működésképtelen várossal nehéz együttműködni, ugyanakkor parlamenti képviselőként ezt kötelességemnek tartom. Igyekszem komolyan venni és betartani a fegyverszünetet, és arról beszélünk, amiben egyetértünk, nem arról, ami elválaszt. Vásárhelynek is több békére és kevesebb konfliktusra van szüksége. 2024 tavaszáig a béke és a nyugalom feltételeit szeretnénk megteremteni. Akkor, az önkormányzati választáson viszont a Fidesz egy erős és jó jelöltet fog állítani Vásárhelyen, vissza akarjuk szerezni a választók bizalmát. Az vezényel bennünket, hogy a város fejlődjön és gyarapodjon, és ha már elveszítette a jelent, legalább a jövő nyertese lehessen” – fejtette ki.

Olyan vezetőnek nem segít a kormány, aki csődbe vitte Mártélyt

Végezetül az augusztus 7-i mártélyi időközi választásról kérdezték az országgyűlési képviselőt. Lázár János leszögezte, a döntést a mártélyiaknak kell meghozniuk, ám minden szempontot felelősen kell ehhez mérlegelniük. „Kívülről az látszik, hogy a település teljesen csődben van, működésképtelen, semmilyen fejlesztés nem történik, a polgármester és a korábbi képviselő-testület felélte a pénzt, tele vannak adóssággal. Az most a kérdés, hogy a mártélyiak mit akarnak. Ha azt szeretnék, hogy ebből a csődből kilépjenek, Mártély először is kifizesse az adósságait, utána megpróbálják a községet működtetni, majd fejleszteni, akkor Ambrus Istvánra kell, hogy adják a voksukat. Egészen biztos vagyok abban, hogy a település Putz Anita polgármesterrel nem fog fejlődni. Miután Putz Anita polgármester csődbe vitte Mártélyt, arra alig van pénz, hogy a választásokat megrendezzék, súlyos tízmilliókkal tartoznak össze-vissza mindenkinek, például a hódmezővásárhelyi önkormányzatnak is. Márki-Zay Péter azt kérte tőlem, hogy segítsek majd behajtani a pénzt Mártélytól, amikor új polgármester lesz például. Szóval, miután Mártély mindenkinek tartozik, ha a mártélyiak azt akarják, hogy a kormány segítsen az adósságok kifizetésében, a költségvetés helyreállításában, ha azt akarják, hogy Mártélyon ne csak adósság, hanem pénz is legyen, akkor Ambrus Istvánra szavazzanak. Szeretném világossá és egyértelművé tenni, hogy olyan polgármesternek, aki csődbe vitte a települést, és lehetetlenné tette Mártély életét, a kormány nem fog segíteni. Ha az itt élők végre új korszakot akarnak nyitni, és a kormánnyal együtt rendbe akarják tenni, s fejleszteni szeretnék a falut, akkor Ambrust István személye erre a garancia” – hangsúlyozta.