Törvénysértés és rekordbírság – teljes a káosz a vásárhelyi buszközlekedésben
Jogsértő volt Jovány Gyula önkormányzati megbízása, de súlyos árat fizet a város azért a bénázásért is, amit a Volánbusz szerződésének alá nem írása körül művelt. Totális káosz, törvénysértések és rekordbírság a vásárhelyi buszközlekedésben. Vajon az átszervezést felügyelő Szabó János meddig maradhat alpolgármester?
A Közbeszerzési Döntőbizottság megállapította, hogy a Márki-Zay Péter vezette város jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást a 2019 és 2021 közötti buszos személyszállítási megbízásai kapcsán. Márki-Zayék többszörös törvénysértése 32 millió forintjába kerülhet a vásárhelyi adófizetőknek. Nézzük a részleteket!
Szabálytalanul mellőzték a versenyt, a közbeszerzést
Összesen 32 millió forintos rekordbírsággal sújtotta a hódmezővásárhelyi önkormányzatot, valamint annak cégét, a HVSZ Zrt.-t a Közbeszerzési Döntőbizottság, mely csütörtökön közzétett határozataiban megállapította: a város, valamint annak gazdasági társaságai 2019 és 2021 között szabálytalanul kötöttek szerződéseket, adtak megbízásokat a helyi személyszállításra, hiszen jogtalanul mellőzték a közbeszerzési eljárást. Immár biztosan kijelenthető tehát, Márki-Zaynak újabb papírjai vannak róla, hogy az egyik kötelező önkormányzati feladat – a tömegközlekedés – ellátására vonatkozó beszerzéseket a valódi versenyt biztostó közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül bonyolították le Vásárhelyen.
A döntőbizottság azt is kimondta, hogy az önkormányzat által a Volánbusznak 2019. május és decembere között adott, a helyi személyszállítási szolgáltatások megrendelésére vonatkozó szerződések, illetve a városi cég, a HVSZ a Jovány Busz Kft.-vel 2021. februárban kötött közszolgáltatási szerződése semmisnek tekinthetők. További pikáns részlet, hogy a döntőbizottság szerint az önkormányzat nem működött együtt a vizsgálat során a Közbeszerzési Hatósággal, annak ellenőrzését gyakorlatilag akadályozta; nem küldte meg a szükséges iratokat, ami szintén a közbeszerzési törvénybe ütközik. Mindez szintén hozzájárul a 32 milliós bírsághoz – derül ki a dokumentumokból.
32 milliós rekordbírság a 2019-es és 2021-es törvénysértésekért
Ami az előzményeket illeti, március végén írtuk meg, hogy a Közbeszerzési Hatóság tényfeltáró vizsgálatot folytatott le, melyben feltárta a vélelmezhető közbeszerzési jogsértéseket. A történet ügy ezt követően a Közbeszerzési Döntőbizottságnál landolt, ők folytattak le eljárást az ügyben, ez zárult le most, összesen 32 millió forintos bírsággal sújtva a jogsértéseket.
Összegezve a fentieket: a Közbeszerzési Hatóság után a Közbeszerzési Döntőbizottság is megállapította, hogy a Márki-Zay vezette város többszörösen is törvényt sértett, amikor:
- úgy adott megbízásokat 2019-ben a Volánbusznak, hogy az előző évi városi pályázatot elnyerő céggel írásban nem létesített szerződést, illetve közbeszerzési eljárást sem folytatott le;
- majd pedig ugyancsak a közbeszerzési eljárás mellőzésével adott megbízást 2021 februárjában a vásárhelyi adófizetők pénzéből Jovány Gyula vásárhelyi vállalkozónak – aki nem mellesleg kampányfuvarosként közreműködött a polgármester országos politikai, miniszterelnök-jelölti kampányában.
Mindez a sokszoros jogsértés most tehát összesen 32 millió forintjába fáj a vásárhelyi adófizetői közösségnek.
84 millió forintot fizettek ki Márki-Zayék Jovány Gyulának
A határozatokból még egy érdekes adat napvilágra került, mégpedig az, hogy
a városban tulajdonképpen üresen köröző buszokért a vásárhelyieknek csak a 2021 augusztusa és 2022 májusa közötti tíz hónapra (amiben a kampányidőszak teljese egészében benne foglaltatik!) közel 84 millió forintot kellett kifizetniük a Jovány Busz Kft.-nek.
(Jól saccoltunk tehát korábban: éves szinten százmilliós tételről lehet szó a Jovány és a város közötti kapcsolatban – a szerk.)
Joggal merülhet fel a kérdés az itt élőkben, hogy beszélhet Márki-Zaynak a tömegközlekedés átszervezése kapcsán spórolásról, amikor a kampányfuvaros Joványnak kiperkált súlyos summához hozzájön a most kiszabott bírság 32 milliós összege, ráadásul – mint korábban többször megírtuk – még az is könnyen előfordulhat, hogy az önkormányzattal a fent említett 2018-as pályázat (az alá nem írt szerződés) kapcsán bírósági perben álló Volánbusznak is 2020-tól visszamenőlegesen fizetni kell a szolgáltatási díjat. Hiszen a Volán-járatok szintén továbbra is köröznek a városban… (Ezek az elmaradt összegek is már százmilliós nagyságrendűre rúghatnak. Vagyis adott esetben rendkívül komoly árat fizethetnek a vásárhelyiek azért, mert a Volánbusz-ügyben a jelek szerint a városvezetés részéről bántóan hiányzott a körültekintés, az együttműködés, a szerződés megkötésére vonatkozó igazi szándék – a szerk.)
Mit tehetünk mindehhez hozzá? Szabó János átszervezésügyi alpolgármesternek és főnökének a jelek szerint igen „szakszerűen” és „(költség)hatékonyan” sikerült megreformálniuk a helyi buszközlekedést. Úgy tűnik, nem volt éppen egy olcsó mulatság. Az átszervezés arca, Szabó János immár többszörösen is megbukott. És mivel Márki-Zaytól tudjuk, hogy ez nem lehet egy következmények nélküli ország, kíváncsiak vagyunk, meddig maradhat alpolgármesteri pozícióban a „haver”…
A döntőbizottság határozatai és a kiszabott bírság ellen egyébként a Fővárosi Törvényszékhez nyújtható be jogorvoslati kérelem.