quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2022. 07. 02. szombat
  -  Ottó
Szerintünk

Kampánykassza: mennyibe került a plakáterdő?

2022. április 12.

Mint arról a Promenad24 többször is beszámolt, a választási kampányban Márki-Zay Péter plakátjai valósággal elárasztották a vásárhely-makói térség településeit. A vonatkozó jogszabályok szerint egy képviselőjelölt legfeljebb 5,914 millió forintot fordíthatott a kampányára. Hogy Márki-Zay az ezerszámra kiszórt plakátokkal belefért-e a keretbe, azt a Magyar Államkincstárnak és az Állami Számvevőszéknek kell vizsgálnia.

Hétfői cikkünkben bemutattuk: az Országgyűlés még 2013-ban jogszabályt alkotott, hogy a kampányköltségeket átláthatóvá tegye, és ezzel elősegítse az országgyűlési képviselők választásán induló jelöltek és jelölőszervezetek esélyegyenlőségét. „A képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről” szóló 2013. évi LXXXVII. törvény értelmében az idei április 3-i választás előtti kampányban az egyes jelöltek legfeljebb valamivel több mint 5 millió 914 ezer forintot költhettek, és ebből bő egymilliót az állam biztosított számukra.

Az állami támogatás a törvény szerint kizárólag a választási kampányidőszak alatt, azaz február 12-étől a szavazás befejezéséig, a választási eljárásról szóló törvény szerinti kampánytevékenységgel összefüggő dologi kiadások finanszírozására volt fordítható: például plakátra, politikai hirdetésre, választási gyűlésre. A jogszabály a költések korlátozását is célozza. Kimondja, az állami támogatáson túl más forrásból származó bevételt is költhet ugyan a jelölt a politikai kampányára, ám a kampánykiadások összességében nem léphették túl jelöltenként a fent említett mintegy 5,914 millió forintot. A jelölteknek a választókerületi eredmény jogerőre emelkedését követő 15 napon belül el kell számolniuk az állami támogatás felhasználásával a Magyar Államkincstár felé. Az Állami Számvevőszék pedig az országgyűlési képviselők általános választását követő egy éven belül hivatalból ellenőrzi a támogatás felhasználását, valamint a kampányköltéseket, így azt, hogy az egyes jelöltek betartották-e az 5,914 millió forintos keretet.

Ahogy hétfőn is megírtuk, e tekintetben igencsak pikáns, hogy a Csongrád-Csanád megyei 4-es választókerületben induló összellenzéki jelölt, Márki-Zay Péter csak a hivatalos Facebook-oldalán HETENTE 20-25 millió forintot fordított a választáshoz kapcsolódó politikai reklámokra, hirdetésekre. Tele voltak a térség közterületei a hozzá kapcsolódó különféle matricákkal, ragaszokkal, szóróanyagokkal is, a postaládák pedig kampánykiadványaival vagy az ellenfelét lejárató röplapokkal. Számos választási gyűlést is tartott, a vásárhelyi zenés-bulis-zászlóerdős kampányzárójára például a Fekete Sas dísztermét bérelte ki. Ezek a kampányakciók és -fogások bizonyosan nem két fillérbe kerültek.

Mindemellett saját stábjának bevallása szerint legalább 3500 választási plakáttal árasztotta el a vásárhely-makói térség településeit. Nézzék meg a HVG Online vonatkozó videóját, ahol Csanádi Ferenc, Márki-Zay kampányának egyik fő szervezője vall erről!

3500 választási plakáton népszerűsítette magát Márki-Zay

A Promenad24 az április 3-a előtt időszakban több írásában foglalkozott vele, gyakorlatilag egyetlen métert nem lehetett úgy megtenni a körzetben – Vásárhelytől Makóig –, hogy a gyanútlan választópolgár ne ütközött volna a baloldali képviselőjelölt(!) valamilyen táblájába, plakátjába. És hogy mibe fájhatott ez a manőver? Nos, a portálunk által megkérdezett kampányszakértő szerint egy efféle plakát költsége alsó hangon – ismételjük: minimum! – 4000 forint, vagyis Márki-Zaynak csak a 3500 plakátja legalább 14 millió forintba kerülhetett. Hogy milyen bűvészkedés vagy trükkös választási matekozás hálózta be ezek után a baloldal jelöltjének kampányát, az jelenleg jó kérdés, és minden bizonnyal a hivatalos szervek fognak rá választ keresni.

Hogy mindezek után hogyan fért bele Márki-Zay az 5,914 millió forintos, törvény által rögzített költséghatárba, netán történt-e túlköltés, azt a Magyar Államkincstárnak és az Állami Számvevőszéknek kell majd vizsgálnia a következő hetekben, hónapokban.

Kapcsolódó

Kampánykassza: mennyi az annyi?

Mi az, papíron 5,9 millió, a valóságban ki tudja, mennyi? Utánanéztünk, mennyiből kampányolhattak az április 3-i választás előtt az országgyűlési képviselőjelöltek, és milyen szervezetek ellenőrzik az elszámolásukat, valamint azt, hogy betartották-e a határokat és a szabályokat.