fbpx
quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 03. 04. hétfő
  -  Kázmér
Vásárhely

Kanda Imre, a tram-train főmérnöke: január második felétől már félóránként járhatnak a szerelvények

2021. december 14.

November 29-én, hajnali 3 óra 31-kor startolt el az első, utasokat szállító tram-train járat. Ideiglenes menetrenddel indult el, jelenleg óránként szállhatunk fel a villamosvasútra. 2022. január második felétől már félóránként, majd március közepétől a végleges menetrend szerint utazhatunk, azaz körülbelül 20 percenként jön majd a tram-train – közölte Kanda Imre főmérnök a Rádió 7 keddi Közös nevezőjében.

Három lépcsőfok vezet tehát a végleges menetrendig, a legutolsónál pedig bevezetik az éjszakai járatokat is, amelyek csütörtökön, pénteken és szombaton közlekednek majd – ismertette a szakember.

Az utasforgalmi próbaüzem azért van, hogy a gondok, hibák előjöjjenek

– húzta alá.

Mint mondta, az első nap tapasztalatai vegyesek voltak, vadbaleset és egy meghibásodás is nehezítette, hogy tartani tudják a menetrendet. Rengetegen voltak a szerelvényeken, ami mindenképpen örömtelinek számított – emlékezett vissza Kanda Imre.

Rögtön az első nap elütött egy őzikét a jármű, ezt a szerelvényt azonnal ki is kellett vonni a forgalomból. Egy másik szerelvényen pedig meghibásodás lépett fel, az egyik dízelmotor szivattyúnál” – ismertette Kanda. Mivel kettő van ezekből egy járművön, ettől még nem kellett volna a forgalomból azonnal kivonni ezt a szerelvényt sem, de az üzemeltető a „jobb az óvatosság” elvét követte. Ennek a két történésnek köszönhetően csúsztak az indulások, érkezések.

Kanda Imre hangsúlyozta, egy ilyen típusú hibát fél évvel később már másnapra kiküszöbölnek, és egy dízelmotorral is tökéletesen működik mindegyik szerelvény, de most az elején még túl óvatosak voltak, inkább kivették a közlekedésből.

A szakember kiemelte, az utasforgalmi próbaüzem éppen ezért van, hogy a gondok, hibák kijöjjenek. Ezért IS ingyenes ebben az időszakban a tram-train, hiszen nem tud még teljes körű szolgáltatást nyújtani, és finomhangolásokra is szükség van, amelyeket csak élő utasokkal, élesben lehet elvégezni.

Kanda Imre még hozzátette, az első nap zökkenői után a második és harmadik napra minden szépen visszaállt a rendes kerékvágásba.

Mucsi László projekttanácsadó az első nappal kapcsolatban kiemelte, nagyon jó volt a hangulat, történelmi jelentőségű eseménynek lehettünk tanúi, hiszen Vásárhelyen először közlekedett a forgalomban utassal villamos, erre egyébként több mint 100 éve nem volt példa Magyarországon.

Kanda Imre a hozzájuk érkező kérdésekről is beszélt. Kérdésként felmerült, miben más az, hogy utasokkal közlekedik a szerelvény, mintha homokzsákokkal menne. Elhangzott, bizony nagyon más, két szempontból is. Egyrészt a homokzsákok egyenletes terhelést biztosítanak, míg az emberek nem, másrészt a homokzsákok súlypontja alul van, hiszen a padlón voltak, az utasoké meg állva például fentebb kerül.

Az ajtókérdés

Felmerült kérdésként az is, miért fordul elő, hogy egyes megállóhelyeken nem nyílnak ki bizonyos ajtók. Kanda Imre erre reagálva elmondta, más a peron magassága bent a városban a villamosmegállóhelyeken, és más a vasúti megállóhelyeken. Az, hogy melyik ajtók nyílnak és melyikek nem, a belső utastájékoztatón olvasható, piros X-szel áthúzva látszik, melyek nyílnak a következő megállóban.

Elhangzott kérdésként az is, miért nem mennek 100-nál többel a szerelvények a vasúti szakaszon. Kanda Imre hangsúlyozta, az Európai Unióban sehol sem mehetnek 100 km/óránál többel nagyvasúton a vasútvillamosok, ennek ütközésbiztonsági okai vannak. A próbaüzem ideje alatt pedig 80 km/órát engedélyezett a vasúthatóság.

A műsorban szó esett arról is, hogy a tram-train egy városfejlesztési projekt is. A nyomvonalon végig megtörtént a közművek cseréje és felújítása, beleértve a gázt, villanyt, szennyvizet és a teljes elektromos hálózatot. Az utak új aszfalt burkolatot kaptak, és nagy fényerejű lámpatestek is elhelyeztek a vonal mentén. Sok bokrot, fát és cserjét is ültettek – emlékeztetett Mucsi László.

További fejlesztések

A legmodernebb technológia alapján készült a tram-train, de mint tudjuk, a technológia gyorsan fejlődik, változik. A tram-traint is fejleszthetik – mondta Kanda Imre műsorvezetői kérdésre felelve. Debrecenben már tesztelnek egy olyan berendezést, amely a peronon lévő utasokat és a zebrán mozgókat is figyeli, és ha veszélyes helyzetet érzékel, akkor ezt egy hanggal jelzi a vezetőnek – ismertette Kanda Imre.

A szakember hozzátette, a tram-train is alkalmas lesz fejlesztésekre, ha szükséges.

A műsorban szó esett még a jegyvásárlásról is, 2022. április 15-ig tehát ingyenesen közlekedhetünk, utána jegyet az utastérben csak bankkártyával vásárolhatunk, de mindegyik megállóhelyen elhelyeztek jegyautomatákat is.