quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2021. 12. 04. szombat
  -  Barbara, Borbála
Tram-train

Történelmi esemény: november 29-én hajnalban elindul Vásárhelyről az első tram-train!

2021. november 04.

Ekkor már utasokat is szállít, ingyenes lesz és december végéig óránként közlekedik a két város között a “bejáratás” első szakaszában.

Erről és a további részletekről Lázár János a projekt kormánybiztosa, országgyűlési képviselő számolt be csütörtök reggeli sajtótájékoztatóján.

Óránként, ingyenesen az ünnepek alatt is

Egy álom valósult most meg – kezdte Lázár János, és a politikus itt köszönte meg mindenki munkáját, aki részese volt annak, hogy idáig eljuthattunk. 15 évvel ezelőtt kezdték meg a szegediekkel azt a közös munkát, melynek gyümölcseként hamarosan elindul a két város között az utóbbi 150 év legjelentősebb fejlesztése, melyhez kulturális-civilizációs értelemben csak a Békéscsaba-Szeged közötti vasúti vonal volt fogható. A beruházás nemcsak a térségben, hanem az országban, de az eurorégióban is egyedülálló és úttörő. Vásárhelyet, Szegedet és ezt a közösséget ez a beruházás, valóban naggyá teheti – fogalmazott a képviselő, aki köszönetet mondott a magyar kormánynak, a magyar és az európai adófizetőknek, a kivitelezésben részt vevő cégeknek a grandiózus projektért.

Kijelentette, a beüzemelés, bejáratás izgalmas időszaka következik. Magyarországon 2021. november 29-én, reggel 3 óra 31 perckor indul el az első tram-train szerelvény a hódmezővásárhelyi Nagyállomásról. (Ez nemcsak helytörténeti, nemcsak vasúttörténeti, de országos ipartörténeti jelentőségű esemény is lesz egyben.) Szegedről vissza 4 óra 38 perckor indul – onnan ez lesz az első, Vásárhely felé közlekedő tram-train szerelvény. Ez, az első időszak december 31-ig tart. Szigorú követelményeknek és engedélyeztetéseknek kell és kellett megfelelnie a projektnek – hangsúlyozta Lázár. Sokan türelmetlenek, sokan kérdik, mikor jön már a villamos, mikor lehet már vele utazni, de mindennél fontosabb az itt élők és a közlekedők biztonsága. Várhatóan december 31-re meglesz a végleges használatba vételi engedély. Addig

óránként, reggel 3:31-es reggeli első, illetve 23:31-es esti indulással közlekedik a tram-train a két város között. Szegedről 4:38-kor indul az első járat Vásárhelyre ebben az első szakaszban.

A három beüzemelési szakaszra azért van szükség és azért nem lehet azonnal a teljes, végleges menetrenddel elindulni, mert szükség van a menetrenddel, a forgalommal, a bejáratással kapcsolatos tapasztalatokra. Hozzátette, köszönettel tartozik annak a 4700 vásárhelyinek akik kérdőíven mondtak véleményt, és tettek javaslatot a tram-train menetrendjére, közlekedésére, s adtak választ egyéb felvetésekre.

Második szakasz: március 15-ig

Várhatóan január közepétől március közepéig tart a bejáratás második szakasza . Ekkor már csúcsidőben, reggel és délután 20 percenként jár a tram-train, azon kívül pedig félórás indulással.

Március közepétől feldolgozva a jelzéseket, igényeket és tapasztalatokat, már a reggeli és délutáni csúcsidőben 10 perces sűrűséggel, napközben pedig félóránként indulnak a szerelvények a két város között.

Leggyorsabb és legolcsóbb

Lázár kiemelte, az elmúlt hetekben egy rosszindulatú vita indult azzal kapcsolatban, hogy mennyi lesz a jármű menetideje. Elmondta, sajnos ennek a projektnek mindig voltak ellendrukkerei. A fővárosban irigyei vannak a beruházásnak, és vannak a politikában más gyékényen árulók, akiknek fáj, ha valami sikeres lehet Magyarországon – fogalmazott.

A sikernek azonban feltétele, hogy megfelelő áron és időintervallumban álljon rendelkezésére ez a szolgáltatás. A politikus kijelentette,

a tram-train a két város között és azon belül olcsóbb és gyorsabb lesz mint a Volán vagy a MÁV.

A Volán útvonalához képest máris versenyképesebb, hiszen azok a járatok csak a Mars térig közlekednek, onnan a szegedi tömegközlekedéssel lehet továbbutazni például a klinikák irányába. A MÁV-val szemben szintén előnyben lesz a vasútvillamos, tekintve, hogy a vasúti megállók Szeged külső részein találhatók, távol a belvárostól.

A két belváros között ez lesz a leggyorsabb és legolcsóbb tömegközlekedési eszköz. Az első szakaszban 38-42 perc lesz a menetidő. Január 15. és március 15. között már 35-40 perces menetidőre számolnak. A végleges menetrendben pedig már 35 perc alatt lehet elérni egyik vagy másik város főterét.

A tram-train teljes árú jegye – április 15-ét követően – 465 forintba fog kerülni, mely lényegesen olcsóbb a másik két alternatívánál. Lázár János hangsúlyozta, dolgoznak egy olyan kombinált bérletkonstrukción, mely kedvező lehet bármelyik algyői, vásárhelyi vagy szegedi közlekedő számára.

Egy összvonalas bérlet jelen pillanatban 23-25 ezer forintba kerül a két város tömegközlekedésében. Ezt 20 ezer forint alá szeretnék vinni, úgy, hogy jó legyen a két város közötti tram-trainre és a szegedi tömegközlekedésre egyaránt. Ehhez a MÁV és Szeged egyezsége, Botka László döntése hiányzik – mondta Lázár.

A képviselő kiemelte, az összes hazánkban elérhető és létező utazási kedvezmény érvényes természetesen a tram-trainre is. Hozzátette, nemrég a miniszterelnökkel történő szabadkai találkozón és eseményen javaslatot tett arra, hogy a megyében az országban elsőként, majd országosan is, olyan konstrukciót dolgozzanak ki a Volán, a MÁV és helyi tömegközlekedés összehangolásával, mely a kötöttpályás tömegközlekedés előnyét biztosítja, és mindenki számára olcsóbb. A MÁV dolgozik egy olyan bérletkonstrukción, mely minden megyében 15 ezer forintnál is olcsóbban biztosítana vonzó tömegközlekedési alternatívát. Megjegyezte, Vásárhelyen belül például a Nagyállomástól a Kisállomásig a teljes árú jegy a tram-trainre 250 forintba fog kerülni.

Lázár János végezetül elmondta, azt kérte a miniszterelnöktől, hogy a bejáratás idején és még azt követően, áprilisig legyen ingyenes mindenki számára a két város közötti tram-train közlekedés. Hozzátette, erre ígéretet is kapott, szóval így is lesz.

Portálunk kérdésére a képviselő még elmondta, az ünnepek alatt, tehát december 24-25-26-án és 31-én is folyamatosan közlekedik a tram-train. Elárulta, azon is dolgozik, hogy már ezen időszakban hétvégén akár éjjel is járjon óránként a két város között szerelvény. Januártól már csütörtökön-pénteken-szombaton biztosan az éjszakai órákban is lesz járat.

Elmondta, előbb 6, majd a 8 addig már megérkezett szerelvény egymást váltva közlekedik majd.

fotók: Gémes Sándor