quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2021. 12. 09. csütörtök
  -  Natália
Vásárhely

Kanda Imre főmérnök: október végén érkezik a hetedik tram-train szerelvény

2021. október 19.

A nyolcadik jármű pedig november végén jön, addig is már öt szerelvény rója a köröket rendületlenül Vásárhelyen, Szegeden és a két város között – hangzott el a Rádió 7 keddi Közös Nevezőjében.

A közelmúltban Szentesre megérkezett hatodik. jármű is rövidesen készen áll arra, hogy megkezdje a próbafutást – közölte Kanda Imre, a tram-train projekt főmérnöke a Rádió 7 Közös Nevezőjében.

Hozzátette, a hetedik szerelvény még október végén, a nyolcadik pedig november végén várható. A négy darab szériajármű pedig jövő évben jön.

A műsorban elhangzott, homokzsákokkal is terhelték a prototípusokat, ez a vasúthatóság egyik előírása. Tesztelték a vasútvillamost üresen, félig tele, és úgy is, mintha tömve lenne, azaz mintha 216 utas lenne a fedélzeten. Ezt a tesztet is sikeresen oldotta meg eddig mindegyik jármű – hangsúlyozta a főmérnök. Hozzátette, a szerelvények eddig már 30 ezer kilométert teljesítettek hibamentesen.

Még elmondta, a szériajárművekre ez a teszt már nem vonatkozik. A homokzsákos terhelés a fékhatás vizsgálatoknál fontos főleg, azt elemzik, az előírt távolságon belül meg tud-e állni az adott jármű, vagy az előírt féklassulási értéket be tudja-e tartani.

Mind jó eredménnyel és sikeresen zárult. Nincs olyan probléma, ami azt eredményezné, hogy a tartampróbát újra kellene kezdenie bármelyik prototípusjárműnek.

Kanda Imre arra is kitért, minden jármű, a széria- és a prototípus-szerelvények is többek között fék-, vezérlés- és ajtópróbán is átesnek folyamatosan.

A keddi Közös Nevezőben szó esett a Szeged-Szabadka vasútvonal felújításának megindulásáról is, hogy ez mennyiben érinti a tram-traint. Kanda Imre elmondta, a Vásárhely és Szeged közlekedő tram-train a Szeged-Szabadka vonal első szakaszának tekinthető, a négy opciós jármű beszerzésére pedig éppen ezért is kerül sor, hogy a szerelvények majd ezen a vonalon is közlekedjenek. Bár addig azért még jó néhány megoldandó műszaki feladat van, és a határátléptetés megoldása is még várat magára.

A szegedi áramalakítók fejlesztésének kérdése

Kanda Imre hangsúlyozta, sok helyről hallani teljesen tévesen, nem mérték fel, hogy a tram-train szerelvények több áramot vesznek fel, mint egy átlagos villamos, és most ezért kell fejleszteni és bővíteni a szegedi hálózatot. Az igazság ezzel szemben az, hogy egyrészt a Szegedi Közlekedési Társaság belső hálózata nem tartozik a projekthez, másrészt – és ez a legfontosabb ebben a kérdésben – már régóta felhívta mind a főmérnök, mind a beruházó a szegediek figyelmét erre, akik egyébként szintén folyamatosan részt vesznek a tesztelésben. A probléma tehát nem új keletű, és szó sincs arról, hogy nem gondolt erre senki sem korábban.

A szegedi karbantartó szervizcsarnok is lassan elkészül

Kanda Imre ismertette, a szegedi karbantartó szervizcsarnokban is minden készen lesz hamarosan, jelenleg a telepítendő technológiai berendezések beszerelése zajlik. A kerékeszterga kerül be a legkésőbb, de ez nem a vállalkozó feladata, ezt a MÁV START külön közbeszerzési eljárással végzi, a gyártó megvan, a szerződést aláírták. A főmérnök ismertette, ez egy bonyolult eszköz, nem sok van az országban belőle, képes gyári állapotra újraprofilozni a kereket anélkül, hogy a forgóvázat ki kellene emelni a járműből. Számítógép számolja ki, hogy kell esztergálni a kereket. Ezt egyébként villamosoknál, így a tram-trainnél is körülbelül 50-60 ezer kilométer megtétele után végzik el.

Mucsi László projekttanácsadó a műsorban elmondta, úgy tapasztalja, a vásárhelyiek egyre inkább kezdik megszokni a tram-train jelenlétét a közlekedésben, ugyanakkor továbbra is fontos, különösen a körforgalmakban, hogy fokozott óvatossággal közlekedjünk.

A műsorban szó esett még a Lázár János kormánybiztos által indított konzultációról is, a főmérnök arra kérte a hallgatókat, nyilvánítsák ki véleményüket minél többen. Ebben olyan kérdések is szerepelnek, mint például az éjszakai közlekedés vagy a menetjegyárak.

A konzultáció elérhetősége: lazarjanos.hu/konzultacio