quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 09. 08. vasárnap
  -  Mária, Adrienn
Vásárhely

Kanda Imre főmérnök: a karácsonyi nagybevásárlást már tram-trainnel intézhetjük

2021. szeptember 28.

Megérkezett a hatodik szerelvény is Szentesre, a szakemberek a következő hetekben szoftverezik fel, és utána megkezdheti a tartampróbákat. Az első három prototípus már 11 ezer kilométer teljesítésnél jár, így ha semmilyen nagyobb zökkenő nem lesz, a karácsonyi nagybevásárlást már a tram-trainnel végezhetjük, akkora megindul ugyanis az ideiglenes menetrend szerinti közlekedés – közölte Kanda Imre főmérnök a Rádió7 keddi Közös Nevezőjében.

A 6. szerelvény lerakása már zajlik, átvizsgálják, majd elkezdik a szoftverezését, a beállításokat: ezt ugyanaz a csapat végzi, mely az eddigieket is intézte – mondta Kanda Imre, a tram-train főmérnöke.

Hozzátette, szűk egy hónap múlva már róhatja a próbaköröket ez a szerelvény is. Az első 3 prototípus már 11 ezer hibamentesen lefutott kilométernél jár. A szakember kiemelte, darabonként 15 ezer kilométert teljesíteniük. Ha eközben típushibát észlelnének – ilyen például a fékprobléma vagy az energiaellátási gondok -, akkor az egészet újra kell kezdeni. Egyéb, kisebb hibák esetén csak az adott jármű indul a nulláról.

Egyébként az is elő van írva, hogy a 15 ezer kilométer mekkora részét kell városi vasúton, és mekkorát a nagyvasúti hálózaton megtennie egy-egy szerelvénynek.

A műsorban szó esett a tram-train miatt megváltozott közlekedésről is. Volt nemrégiben egy koccanásos baleset már Vásárhelyen, amely egyébként egy egyenes szakaszon történt, de a tapasztalatok szerint többször is kicsin múlott egy személyautó vagy busz és a tram-train „találkozása”.

Ezek a körforgalmakban vagy a körforgalmak előtti közvetlen részeken fordultak elő. Ez is rávilágít arra, nagyon fontos, hogy az autósoknak – de a bicikliseknek és a gyalogosoknak is – az eddigieknél is figyelmesebben kell közlekedniük a városban az új közlekedési eszköz megjelenése miatt. A körforgalomban mindig elsőbbsége van a tram-trainnek – hangsúlyozta ismételten a főmérnök. Még hozzátette, egészen más a féktávolsága egy ekkora járműnek, amely egyébként homokzsákokkal is közlekedik. Így tesztelik és vizsgálják, szimulálják az utasterhelést: hol üresen, hol félig „megrakva”, hol teljesen tele homokzsákokkal közlekednek a szerelvények, utóbbi esetben tehát úgy, mintha körülbelül 216 utast szállítanának.

Ha már baleset és balesetmegelőzés: a műsorban szó esett arról már korábban is, hogy Debrecenben egy villamoson éppen mostanság tesztelnek egy rendszert, amely előre jelzi a villamosvezetőnek a potenciális veszélyforrásokat. Az eddigi eredmények nagyon biztatóak és pozitívak, bár még finomhangolás szükséges, ugyanakkor egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy ha ez a teljesen új és egyedi rendszer beválik, akkor később a tram-train szerelvényekbe is beépítik.

A balesetmegelőzéssel kapcsolatban Mucsi László projekttanácsadó elmondta, nagyon örül annak, hogy az általános iskolásokat már tájékoztatták a szakemberek a tram-trainre vonatkozó közlekedési szabályokkal kapcsolatban, ezt már régóta eldöntötték, hogy ha itt lesznek a szerelvények, akkor igyekeznek majd minél szélesebb körben felhívni a figyelmet a villamos okozta megváltozott közlekedési helyzetekre. Mucsi elárulta, a középiskolásoknak is tartani fognak majd előadásokat.

Szó esett a szegedi kocsiszínről is és a vásárhelyi járműtárolóról is. A szegedi kocsiszín már felépült, a belső munkálatok zajlanak, a tervek szerint jövő tavasszal át is adhatják majd. A vásárhelyi járműtelepre három érvényes pályázat érkezett, és még ebben a hónapban kihirdethetik, ki a nyertes, ki valósíthatja meg azt.