Kanda Imre főmérnök: a karácsonyi nagybevásárlást már tram-trainnel intézhetjük
Megérkezett a hatodik szerelvény is Szentesre, a szakemberek a következő hetekben szoftverezik fel, és utána megkezdheti a tartampróbákat. Az első három prototípus már 11 ezer kilométer teljesítésnél jár, így ha semmilyen nagyobb zökkenő nem lesz, a karácsonyi nagybevásárlást már a tram-trainnel végezhetjük, akkora megindul ugyanis az ideiglenes menetrend szerinti közlekedés – közölte Kanda Imre főmérnök a Rádió7 keddi Közös Nevezőjében.
A 6. szerelvény lerakása már zajlik, átvizsgálják, majd elkezdik a szoftverezését, a beállításokat: ezt ugyanaz a csapat végzi, mely az eddigieket is intézte – mondta Kanda Imre, a tram-train főmérnöke.
Hozzátette, szűk egy hónap múlva már róhatja a próbaköröket ez a szerelvény is. Az első 3 prototípus már 11 ezer hibamentesen lefutott kilométernél jár. A szakember kiemelte, darabonként 15 ezer kilométert teljesíteniük. Ha eközben típushibát észlelnének – ilyen például a fékprobléma vagy az energiaellátási gondok -, akkor az egészet újra kell kezdeni. Egyéb, kisebb hibák esetén csak az adott jármű indul a nulláról.
Egyébként az is elő van írva, hogy a 15 ezer kilométer mekkora részét kell városi vasúton, és mekkorát a nagyvasúti hálózaton megtennie egy-egy szerelvénynek.
A műsorban szó esett a tram-train miatt megváltozott közlekedésről is. Volt nemrégiben egy koccanásos baleset már Vásárhelyen, amely egyébként egy egyenes szakaszon történt, de a tapasztalatok szerint többször is kicsin múlott egy személyautó vagy busz és a tram-train „találkozása”.
Ezek a körforgalmakban vagy a körforgalmak előtti közvetlen részeken fordultak elő. Ez is rávilágít arra, nagyon fontos, hogy az autósoknak – de a bicikliseknek és a gyalogosoknak is – az eddigieknél is figyelmesebben kell közlekedniük a városban az új közlekedési eszköz megjelenése miatt. A körforgalomban mindig elsőbbsége van a tram-trainnek – hangsúlyozta ismételten a főmérnök. Még hozzátette, egészen más a féktávolsága egy ekkora járműnek, amely egyébként homokzsákokkal is közlekedik. Így tesztelik és vizsgálják, szimulálják az utasterhelést: hol üresen, hol félig „megrakva”, hol teljesen tele homokzsákokkal közlekednek a szerelvények, utóbbi esetben tehát úgy, mintha körülbelül 216 utast szállítanának.
Ha már baleset és balesetmegelőzés: a műsorban szó esett arról már korábban is, hogy Debrecenben egy villamoson éppen mostanság tesztelnek egy rendszert, amely előre jelzi a villamosvezetőnek a potenciális veszélyforrásokat. Az eddigi eredmények nagyon biztatóak és pozitívak, bár még finomhangolás szükséges, ugyanakkor egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy ha ez a teljesen új és egyedi rendszer beválik, akkor később a tram-train szerelvényekbe is beépítik.
A balesetmegelőzéssel kapcsolatban Mucsi László projekttanácsadó elmondta, nagyon örül annak, hogy az általános iskolásokat már tájékoztatták a szakemberek a tram-trainre vonatkozó közlekedési szabályokkal kapcsolatban, ezt már régóta eldöntötték, hogy ha itt lesznek a szerelvények, akkor igyekeznek majd minél szélesebb körben felhívni a figyelmet a villamos okozta megváltozott közlekedési helyzetekre. Mucsi elárulta, a középiskolásoknak is tartani fognak majd előadásokat.
Szó esett a szegedi kocsiszínről is és a vásárhelyi járműtárolóról is. A szegedi kocsiszín már felépült, a belső munkálatok zajlanak, a tervek szerint jövő tavasszal át is adhatják majd. A vásárhelyi járműtelepre három érvényes pályázat érkezett, és még ebben a hónapban kihirdethetik, ki a nyertes, ki valósíthatja meg azt.