A tanári szemlélet fejlesztése és a foglalkoztatottság növelése a fő célja annak a nemzetközi programnak, amelynek koordinátora a Bethlen Gábor Református Gimnázium
Az Erasmus+ K2-es uniós programban nyolc partner vesz rész négy országból, ebből négy iskola és négy nem kormányzati szerv. Magyarországot két hódmezővásárhelyi szervezet, a Tudás Alapítvány és a Bethlen Gábor Református Gimnázium, mint a program koordinátora képviseli.
A nyitóértekezletet csütörtökön tartották a Ginkgo hotelben, ahol az alapvetően kétéves futamidejű program képzéseit, tematikáját, találkozóit egyeztették. Azonban már csak egy évük maradt mindössze erre, mert a Covid miatt, sajnos, nem lehetett időben elkezdeni a megvalósítást. A pályázat 2022. augusztus végéig tart – tudtuk meg Simon Ferenctől, a Tudás Alapítvány elnökétől.
És hogy miről is szól pontosan ez a program és együttműködés?
A szociális vállalkozás gondolatrendszeréről az európai iskolákban, amely magában foglal kompetenciafejlesztést, a tanárt és a diákot is érintő szociális típusú vállalkozások megismerését, de pénzügyi és vállalkozási ismereteket is tartalmaz.
De mi is az a szociális típusú vállalkozás?
„Nem annyira a haszonelvűségről, a profitorientáltságról szólnak ezek a formák, hanem a szociális érzékenységről, amelynek egyik legfőbb célja a segítés és a foglalkoztatottság növelése. A találkozókon, a tréningeken a partnerek ötleteiket és tapasztalataikat osztják meg, és azt szeretnék elérni, hogy az egymástól történő tanulás módszerével bővüljenek és mélyüljenek ismereteik. Hogy a programban résztvevők elsajátítsák a szociális típusú vállalkozás szemléletét, megismerjék filozófiáját és gyakorlatát. Továbbá azt is vizsgálják, mely’ területeken lehet ilyen típusú vállalkozásokat indítani. Emellett cél még az is, hogy a tanárokon keresztül mindez beépülhessen a középiskolai gyakorlatba és a tananyagba is” – részletezte Simon Ferenc.
A nyitóértekezleten két görög, két szlovén és két török partner vett részt a két magyar (azaz a két vásárhelyi) mellett, és az ismerkedés, a szervezetek bemutatkozása után megbeszélték a teljes menetrendet, a megvalósítás módját.
A program további elemeiből még néhány
•A diákok körében azzal ösztönzi az innovatív gondolkodásmódot, hogy a vállalkozói szemléletet kulcskompetenciaként vezeti be az iskolai tantervekbe, különösen a középiskolai oktatásba, és biztosítja, hogy az a már meglévő tananyag részévé válhasson.
• Hozzájárul, hogy a vállalkozói szemlélet megfelelő súllyal szerepeljen az oktatási rendszerek tervezésekor, kidolgoz egy új vállalkozói oktatási modellt, ami előmozdítja a fiatalok társadalmi innovációját és a szociális vállalkozás készségeit az európai iskolákban.
• Fejleszti a tanári kompetenciákat a szakmai know-how frissítésével, valamint a foglalkoztatás jövőbeli irányainak és fejleményeinek bemutatásával.