quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 01. 14. kedd
  -  Bódog
Vásárhely24.com archívum

Belga és holland buszok lengyel rendszámmal és felirattal Hódmezővásárhelyen

2021. január 18.

Bencze Tamás írása:

A Volánbusz Zrt. jelenleg 4 darab modern, utastájékoztató rendszerrel felszerelt, légkondicionált – és télen jól fűtött- részben alacsony padlós ISUZU B902/S902 Citibus típusú autóbusszal szállítja a helyi járaton az utasokat. Ezek a buszok 3 ajtós kivitelűek, a középső ajtónál kézi mozgatású rámpával vannak szerelve. Itt helyezkedik el a mozgáskorlátozottak (és babakocsival utazóknak) kialakított hely is. Teljes mértékben megfelelnek a helyi elvárásoknak és egy modern városban is jól megállnák a helyüket.

ISUZU B902/S902 Citibus
Gyártási év: 2015, Első magyarországi nyilvántartása vétel: 2015
4500 cm3, Diesel, EURO 6 besorolású motorral szerelt, 151 kW teljesítményű, részben alacsonypadlós városi autóbuszok.
Ülések száma 23 (+vezető), álló helyek száma: 50 (Ha nincs mozgáskorlátozott vagy babakocsis utas)
Utastájékoztató rendszerrel ellátott, légkondicionált, 3 ajtós buszok, amelyek először Magyarországon álltak forgalomba. (2 db Hódmezővásárhelyen, 1 db Makón, 1 db Szentesen és elméletben 1 darab van még belőlük Gyulán. 2015.-ben összesen 5 darabot vásárolt a DAKK Zrt.)
Jelenleg 4 darab ilyen modern autóbusz szállítja az utasokat Hódmezővásárhelyen.

Mivel a járatok száma indokolttá teszi, ezért még lehet találkozni helyben Credo EN 12-vel is (EUR5 szabvány). De nem ezek a buszok határozzák meg Hódmezővásárhely közösségi közlekedését, többnyire a fent említett ISUZU-k közlekednek.

A nyertes Jovány cég által beszerzett buszokról, annyit lehet tudni, hogy Volkswagen típusú Hollandiában és Belgiumban futott buszok, amelynek bemutató darabján véletlen lengyel rendszámot lehetett látni, valamint a VTV „buszsimogató” videóját megfigyelve lengyel feliratok is láthatóak.

Mivel nem önkormányzati/állami cégről van szó, ezért különösebben be sem kellett volna számolnia a vállalkozónak a beszerzésről és ezt számon sem lehet rajta kérni (-Sajnos!)
De akkor miért magyarázzák meg az amúgy is egyértelműt? Az általa bemutatott buszon a De Lijn flotta (Belga busztársaság) színei ismerhetőek fel, kiegészítve egy kék csíkkal, valamint a városunk címerével…
A busz valószínűleg Volkswagen T5 VDL Jonckheere típusú busz, ami 2008. és 2015 között Belgiumban szolgált -De Lijn színekben-, majd leselejtezésük után átkerült Lengyelországba és onnan lett megvásárolva. Belgiumban elővárosi közlekedésre alkalmazták, Lengyelországban pedig kisebb vállalkozók használták. (Köszönöm az infókat több tömegközlekedés kedvelőnek, akik megkerestek.)
2008.-ban ehhez hasonló Volkswagen T5-ből, de Kutsenits felépítménnyel volt a BKV-nál is egy tesztbusz. Tesztelték, de aztán valamiért elengedték a modellt. (Lehet, hogy a BKV sem ismerte fel a lehetőséget, amit a Jovány cég meglátott!)
A neten keresgélve lengyel oldalakon fellelhetőek a Jovány cég által beszerzett buszok. Kb. 2,5 millió magyar forintért. (Ezeket a képeket is buszkedvelők küldték! -Köszönöm nekik!)

Ezek a buszok helyben inkább alkalmasak lennének dolgozói járatra, mint helyi járatos busznak. Egy utasajtó, kis belső tér, kevés kapaszkodási lehetőség, stb… Csúcsidőszakban (a pandémiás helyzeten kívül) iskolás csoportok is használták a helyi közösségi közlekedést. A Kozmutza iskola tanulói, tanárokkal és szülőkkel, valamint a Szivárvány Otthon lakói is. Voltak időszakok, amikor a jelenleg használt Isuzuk is kicsinek bizonyultak. De szerencsére eddig 3 utasajtó állt rendelkezésre a gyors és rugalmas utascseréhez, ezért könnyen le tudott szállni az a pár utas, aki nem a csoporthoz tartozott.

A VTV-n lehetett látni a „buszsimogató” című műsort. Innen sikerült kimenteni pár képet. Jól látszik, hogy polgármesterünk feje mellett látható vészkijáraton lengyel felirat látható.

Másik képen megtekinthető a lengyel rendszám. ( A TKI-vel kezdődő rendszámokat Lengyelországban Kielce környékén használják)

Harmadik képen városunk megmentője – J. Gy. látható vezetés közben- a bejelölt részen pedig pár hibajelző lámpácska. (De ilyen aprósággal ne is foglalkozzunk, láttunk már ennél szebb dolgokat is.)

M.Z. Péter szerint ezek a buszok előrelépésnek számítanak a jelenlegi helyzethez képest. Mi lenne a visszalépés? Ha riksák lettek volna beszerezve valamelyik afrikai országból? Ezek a buszok sem mai darabok és ha jó infókat szereztem be, akkor itt fogják élni harmadik életüket. Más városban pedig hibrid vagy elektromos hajtású újonnan beszerzett buszok állnak forgalomba.

Kedves Péter!
Várom már, hogy újra téma legyek a 65 ezres követésű facebook oldalán! (És csodálkozik, hogy senki sem mer megszólalni, ha nem egyezik a véleménye Önnel!)
Mivel pártfogoltja -J. Gy.- nem kötelezhető válaszadásra, annak okán, hogy nem önkormányzati vagy állami cég vezetője, ezért Önhöz intézném a kérdéseim! Persze, mivel nem tulajdonosa vagy megbízottja az új közszolgáltató cégnek, ezért Ön sem köteles nyilatkozni! (Jól ki lett ez találva!!!)

-Honnan lettek beszerezve a buszok?

-Miért lengyel rendszámmal és lengyel feliratokkal vannak ellátva?

-Mikor lettek beszerezve? Nem a mese kell… Mert azt olvastuk már!

-COVID járvány alatt, amikor a szabad utazás korlátozva van, hogyan lehet 1 hét alatt -amelybe egy hétvége is beleesett- külföldről buszt beszerezni? Nem kellett karanténba vonulni a vállalkozónak egyik országban sem? Talán a hatályos szabályozásokat semmibe vette és több ország járványügyi rendelkezését játszotta ki? (Pl. Hollandia?, Belgium?, esetleg Lengyelország?)?

-Ön, -aki ha jól tudom, gazdasági végzettségekkel rendelkezik- lefoglalózna olyan járművet vagy terméket, amit nem biztos, hogy meg fog vásárolni??? Ezt csak azért kérdezem, mert a Hódpess-en megjelent cikkben azt állítják, hogy J. Gy. ezeket a járműveket lefoglalózta. A foglaló NEM jár vissza, ha eláll a vásárlástól! (Az előleg jár vissza!) Ebben a gazdasági helyzetben ennyit kockáztatott volna?

-Komolyan gondolja, hogy ilyen bontószökevényekkel fogják megoldani a helyi közösségi közlekedést, amelyek a harmadik életüket fogják élni városunkba? (Belgiumban leselejtezték, Lengyelek továbbadták, az Ön hőse megvette…)

-Gyermekeit szívesen indítaná el ezekkel a járművekkel az iskolába?

Megtisztelő válaszát nagyon sokan várjuk. Elnézést, hogy nem tudunk tapsolni!

Folytatás következik….

Bencze Tamás

fotók: bushandel.pl, Bencze Tamás, VTV műsor képernyőmentés,