quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 01. 19. vasárnap
  -  Sára, Márió
Vásárhely24.com archívum

Megpróbálják megmenteni a Szőke Tiszát

2019. október 26.

A napokban több olyan hír is megjelent a Szőke Tisza gőzösről, hogy a hajótestet feldarabolják, és egy hulladékudvarba viszik, de ez nem igaz. A gőzös mentőakcióját október elején kezdte meg a KÉSZ Csoport. Azóta a roncsot felhozták a vízfelszínre, és a parthoz vontatták. A kiemelést a tervek szerint még tél előtt elvégzik, azután kezdik meg a kárfelmérést.

„A parton a kárfelmérés után derül ki, hogy mennyire súlyos a helyzet, a Szőke Tisza jövőjéről csak ezután érdemes komolyan gondolkodni” – mondta el a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora. Ezt az alapítványt direkt a hajó megmentése miatt hozták létre, és már övék a gőzös.

Heizler Tamás szavaiból az is kiderült, még nem lehet tudni, hogy egyben marad-e a hajótest, de mindent megtesznek ezért. A hajó kiemelésére több szakértő is tett már javaslatot az elmúlt években, de senki sem tudta garantálni, hogy a gőzöst épségben kiemeli.

A szakemberek jelenleg is folyamatosan figyelik a hajót, amíg a partra vontatáshoz szükséges engedélyek meg nem érkeznek.

A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyenek meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére. A Szőke Tisza víz feletti részét még egyébként még az alapítvány tulajdonába kerülése előtt szinte teljesen szétdarabolták, ellopták.

Az Osztrák–Magyar Monarchia, majd a magyar hajózás éke volt évtizedeken át az 1917-ben elkészült IV. Károly oldalkerekes termesgőzös, ami a legnagyobb magyar folyami személyszállító gőzhajó volt. Ezen szállították végig a Dunán a Szent Jobbot 1938-ban, I. Szent István halálának 900. évfordulóján. Túlélte a második világháborút és a szocializmust is, 1976-ig működött turistahajóként, majd előbb Budapesten, később Szegeden lett belőle állóhajó és a város egyik legismertebb látványossága. 2000-ben került a Szeged melletti tápéi öbölbe, ahol a felújítást várva végül menthetetlen állapotig romlott.

(Forrás: delmagyar.hu)