quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2025. 01. 15. szerda
  -  Loránd, Lóránt
Promenad.hu archívum

A Viking kapitányát az utasok figyelmeztették az ütközésre

2019. június 20.

Újabb bűncselekmény, cserbenhagyás és elsősegélynyújtás elmulasztása miatt is nyomoz a május 29-én történt hajótragédia ügyében a BRFK-n felállított különleges nyomozócsoport, tudta meg a Magyar Nemzet.

A lap csütörtöki számában arról ír, hogy forrásai szerint a Hableány sétahajót hullámsírba küldő Viking Sigyn szállodahajó, bár visszatolatott a tragédia helyszínére, rövid idő után mégis távozott onnan. A lap úgy tudja, a Sigyn utasai arról számoltak be a tragédia éjszakáján a rendőröknek, hogy az ütközést észlelve kiabálni kezdtek, hogy baleset történt, ezt hallotta meg a kapitány, aki az utasoktól kérdezgette, hogy mi történt. Ezután tolattak vissza, majd néhány másodperc után elhajóztak a Dunán felfelé.

Amennyiben ez így történt, akkor a kapitány egyáltalán nem látta a katasztrófát, nem észlelte az ütközést – mutat rá a Magyar Nemzet cikke. Egyben kiemeli: a büntető törvénykönyv szerint ha a közlekedési balesettel érintett jármű vezetője a helyszínről eltávozik, mielőtt meggyőződne arról, hogy valaki megsérült-e, illetve az életét vagy testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e, cserbenhagyást követ el.

A rendőrség a nyomozás érdekeit szem előtt tartva nem árul el részleteket a vizsgálatról – jelezte a lap, amely az ukrán kapitány, Jurij C. védőjétől nem kapott reagálást a megkeresésére. Ennek hiányában felvetésként szól arról, hogy a kapitány az ütközés pillanatában épp szelfizett a mobiltelefonjával utasai egyikével. Ez magyarázat lehet arra a fővárosi főügyészségi közlésre, miszerint a kapitány a katasztrófa után mobiltelefonjáról adatokat törölt – jegyzi meg.

elenleg továbbra is egy gyanúsítottja van az ügynek, az ukrán kapitány. A halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésével gyanúsított Jurij C., ha jelenlegi állásában vádemelésig jut az ügy és a bíróság bizonyítottnak találja a bűnösségét, minimum két, maximum nyolc év szabadságvesztést kaphat. Ám a bírói gyakorlat szerint a közarányos büntetés feletti, öt-hat éves szabadságvesztésre lehet számítani – írja a Magyar Nemzet. Hozzáfűzi: amennyiben szándékos bűncselekmény, cserbenhagyás is a gyanúsítás, majd a vád közé kerül, halmazati büntetést szab ki a bíróság. Ez újabb egy év szabadságvesztést jelenthet.

A nyomozást a Fővárosi Főügyészség öt ügyészből álló különleges csoportjának irányításával a BRFK végzi, számos szakértő bevonásával. A BRFK-n a katasztrófa éjszakáján létrehozott különleges egység hatvan nyomozóját két-három fős csoportokra osztották, és így végzik a nyomozás részfeladatait. Külön csoport vizsgálja például a sértettekkel kapcsolatos részleteket.

Az új büntetőeljárásról szóló törvény értelmében sértetti jogi képviselő léphet be már a nyomozás során az ügybe természetes és jogi személyek részéről is. A sértetti képviselők szerepe a kártérítési eljárások során értékelődik majd fel.

A lap emlékeztet: a Hableány elsüllyesztésével okozott vagyoni és nem vagyoni károk miatt több száz milliós kártérítési perek következhetnek.