Kiemelték a Hableányt a Dunából (Cikkünk folyamatosan frissül)
Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg. A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.
A legkritikusabb pont az emelés megkezdése volt, amikor a meder aljáról elemelkedett a hajó, ekkor ugyanis 120 tonnás terhelés nehezedett a 70 éves, 50 tonnás hajóra – közölte az M1 helyszíni tudósítója, amiről a hirado.hu is hírt adott és folyamatosan tájékoztat.
Először a roncsolt kapitányi híd jelent meg a Duna felett, ekkor megálltak az emeléssel, és egy tűzoltó búvár derítette fel azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában.
Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálták át, majd további emelés és szivattyúzás történt. Több szintet határoztak meg a kiemelés kapcsán, ezért lassú művelet a Hableány felhozatala.
Miután víz fölé került a Hableány, egy kék uszályra teszik rá a roncsot, onnantól kezdve a rendőrség feladata lesz elvontatni és lefolytatni a szükséges nyomozást. A művelet akár hat órán keresztül is eltarthat – mondta a közmédia tudósítója.
Először a hajó egyik része jelent meg a felszínen.
Négy fázisban történt meg a hajó kiemelése, amely az egész délelőttöt igénybe vette. Az MTI tudósítójának helyszíni információja szerint először a kapitányi hídig emelték meg a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozták, és az előre odavitt uszályra helyezik.
Az egyes fázisok során a búvárok behatoltak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat.
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van – értesült a helyszínen az MTI.
A búvárok a kapitányi hídnak a megroppant teteje alatt egy holttestet találtak, majd két újabb holttestet hoztak ki a részben kiemelt hajóból.
Összesen négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából 8 óra 20 percig.
Az utasok között volt egy 6 éves kislány is, aki a nagyszüleivel és édesanyjával érkezett Magyarországra. A ma megtalált négy holttest között a kislányt is és az édesanyját is megtalálták, akiknek, miután kiemelték őket a vízből, tisztelegtek a mentőegységek – írja a 24.hu.
M1: újabb hevedert kellett bekötni a hajóra
Újabb hevedert kellett bekötni a Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán – hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorában.
Az M1-en azt mondták: a kiemelést megnehezítette, hogy a Hableány besodródott az uszály alá. Götz Sándor hajómérnök elmondta: a hajón látható sérülés nem akadályozza a kiemelés folytatását.
A mentés helyszínén van Pintér Sándor belügyminiszter is.
Hajóskapitány: a rádiókon nem jeleztek veszélyhelyzetet
Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején – közölte az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorfolyamában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején.
A konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben – ismertette. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott – tette hozzá.
Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal.
Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.
Az utolsó fázisához ért a kiemelés
Teljesen kiemelték a vízből a Hableány roncsát, két csörlővel végezték ezt a műveletet, amely azt jelenti, hogy átemelték a hajót a mellette lévő uszályra, hogy elszállítsák. Először a hajó orrát emelték, majd ehhez igazították a roncs hátulját.
Egyelőre nincsenek információk arról, hogy további holttesteket találtak volna – közölte a közmédia tudósítója. A búvárok további merüléseket már nem hajtanak végre, a hajó nemsokára teljesen az uszályra kerül. A hajót ezután a rendőrség veszi át, akik további vizsgálatokat és helyszínelést hajtanak majd végre.
Kora délutánra teljesen a felszínre került a hajótest. A Hableányt a Clark Ádám úszódaru segítségével átemelték egy uszályra.
A hajót a csepeli kikötőbe szállítják, ahol további rendőrségi, hajózási és nautikai vizsgálat veszi kezdetét. A rendőrség már napokkal ezelőtt kialakított a hajó számára egy speciális helyszínt, hogy minden nyomozati cselekmény zökkenőmentesen menjen. A balesetben az Országos Rendőr-főkapitányság folytat nyomozást, az ügynek eddig egyetlen gyanúsítottja van, a szállodahajó ukrán állampolgárságú hajóskapitánya – közölte Gál Kristóf, az ORFK szóvivője.
(Forrás: hirado.hu, Borítókép Fotó: MTI/Mónus Márton)