quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 12. 14. szombat
  -  Szilárda
Vásárhely24.com archívum

Kiemelték a Hableányt a Dunából (Cikkünk folyamatosan frissül)

2019. június 11.

Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg. A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A legkritikusabb pont az emelés megkezdése volt, amikor a meder aljáról elemelkedett a hajó, ekkor ugyanis 120 tonnás terhelés nehezedett a 70 éves, 50 tonnás hajóra – közölte az M1 helyszíni tudósítója, amiről a hirado.hu is hírt adott és folyamatosan tájékoztat.

A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelését készítik elő a Clark Ádám úszódaru segítségével a Margit hídnál horgonyzó uszályokon 2019. június 10-én. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Először a roncsolt kapitányi híd jelent meg a Duna felett, ekkor megálltak az emeléssel, és egy tűzoltó búvár derítette fel azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában.

Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálták át, majd további emelés és szivattyúzás történt. Több szintet határoztak meg a kiemelés kapcsán, ezért lassú művelet a Hableány felhozatala.

Miután víz fölé került a Hableány, egy kék uszályra teszik rá a roncsot, onnantól kezdve a rendőrség feladata lesz elvontatni és lefolytatni a szükséges nyomozást. A művelet akár hat órán keresztül is eltarthat – mondta a közmédia tudósítója.

Először a hajó egyik része jelent meg a felszínen.

Fotó: MTI/Mohai Balázs

Fotó: MTI/Mohai Balázs

Négy fázisban történt meg a hajó kiemelése, amely az egész délelőttöt igénybe vette. Az MTI tudósítójának helyszíni információja szerint először a kapitányi hídig emelték meg a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozták, és az előre odavitt uszályra helyezik.

Az egyes fázisok során a búvárok behatoltak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat.

A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van – értesült a helyszínen az MTI.

A búvárok a kapitányi hídnak a megroppant teteje alatt egy holttestet találtak, majd két újabb holttestet hoztak ki a részben kiemelt hajóból.

Fotó: MTI/Mohai Balázs

Összesen négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából 8 óra 20 percig.

Fotó: MTI/Mónus Márton

Az utasok között volt egy 6 éves kislány is, aki a nagyszüleivel és édesanyjával érkezett Magyarországra. A ma megtalált négy holttest között a kislányt is és az édesanyját is megtalálták, akiknek, miután kiemelték őket a vízből, tisztelegtek a mentőegységek – írja a 24.hu.

A mentőalakulat tagjai tisztelegnek a Hableány turistahajó roncsából kiemelt holttest mellett; Fotó: MTI/ Máthé Zoltán

M1: újabb hevedert kellett bekötni a hajóra

Újabb hevedert kellett bekötni a Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán – hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorában.

Az M1-en azt mondták: a kiemelést megnehezítette, hogy a Hableány besodródott az uszály alá. Götz Sándor hajómérnök elmondta: a hajón látható sérülés nem akadályozza a kiemelés folytatását.

A mentés helyszínén van Pintér Sándor belügyminiszter is.

Iszap borítja egy búvár felszerelését a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsának kiemelésekor a Margit hídnál. Fotó: MTI/Lakatos Péter

Hajóskapitány: a rádiókon nem jeleztek veszélyhelyzetet

Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején – közölte az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorfolyamában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején.

A konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben – ismertette. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott – tette hozzá.

Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal.

Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.

Az utolsó fázisához ért a kiemelés

Teljesen kiemelték a vízből a Hableány roncsát, két csörlővel végezték ezt a műveletet, amely azt jelenti, hogy átemelték a hajót a mellette lévő uszályra, hogy elszállítsák. Először a hajó orrát emelték, majd ehhez igazították a roncs hátulját.

Egyelőre nincsenek információk arról, hogy további holttesteket találtak volna – közölte a közmédia tudósítója. A búvárok további merüléseket már nem hajtanak végre, a hajó nemsokára teljesen az uszályra kerül. A hajót ezután a rendőrség veszi át, akik további vizsgálatokat és helyszínelést hajtanak majd végre.

A Clark Ádám úszódaru kiemeli a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát. Fotó: MTI/Mónus Márton

Kora délutánra teljesen a felszínre került a hajótest. A Hableányt a Clark Ádám úszódaru segítségével átemelték egy uszályra.

Fotó: MTI/Lakatos Péter

Fotó: MTI/Lakatos Péter

Fotó: MTI/Mohai Balázs

A hajót a csepeli kikötőbe szállítják, ahol további rendőrségi, hajózási és nautikai vizsgálat veszi kezdetét. A rendőrség már napokkal ezelőtt kialakított a hajó számára egy speciális helyszínt, hogy minden nyomozati cselekmény zökkenőmentesen menjen. A balesetben az Országos Rendőr-főkapitányság folytat nyomozást, az ügynek eddig egyetlen gyanúsítottja van, a szállodahajó ukrán állampolgárságú hajóskapitánya – közölte Gál Kristóf, az ORFK szóvivője.

(Forrás: hirado.hu, Borítókép Fotó: MTI/Mónus Márton)