quotescamera408D8217-1508-42F1-8C7C-9B81D4D48B57BF2C6754-57F9-416E-81DD-671EE8AD8D71DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D2DD13BF45-FD0E-4F5E-BCB8-EE0968EEB4D292333EC4-7DF2-4B9F-A7BF-114B75EE0347chevron_thin_rightchevron-downchevron-firstchevron-lastchevron-leftchevron-nextchevron-prevchevron-right582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FD582A3CB2-04DA-4E39-837D-58C0907011FDchevron-upA659D4DE-32ED-45A3-A6C5-A48FFE2B488D75140C12-4E5F-4759-9FD3-4300BCD98B0CB69DB86E-0DDE-4383-BD92-653067C2563303A7445C-E555-4556-9278-5815BF71C9AF16DD793C-5D61-45BF-AFAF-6DE315DB19D01A6A983E-3DA3-4A07-ACA8-60B780BA8F5Bsearch-bigD9E58768-0281-47D1-8191-45C7CE673AF893DB4080-7C8D-467D-8E27-6ECB71C8D144C6DE3A5E-B153-4D9B-9D7B-F226C80BCB9A1D118CCB-65D4-4236-8317-A87D534DDCA8001646AA-7655-4585-ADCC-738ED6F09280
2024. 12. 14. szombat
  -  Szilárda
Promenad.hu archívum

Megszólal egy tanú: nem jelezte az ukrán kapitány az előzést

2019. június 03.

Nem figyelmeztette a Viking Sigyn ukrán kapitánya a Hableányt, hogy előzni akar – ezt erősítette meg a TV2 Tények című hírműsorának az egyik hajó kapitánya, Tolnay Zoltán. Ahogy azt megírtuk, a rendőrség az után vette őrizetbe a 64 éves Jurij C.-t, hogy lefoglalták a szállodahajó navigációs rendszerének adatait és a rádióforgalmazást, és kiderült, a kapitány egyáltalán nem jelzett semmit – írja az origo.hu.

Nem figyelmeztette a szállodahajó ukrán kapitánya rádión a Hableányt, hogy előzni kezd, ezt mondta a Tényeknek egy másik kapitány, aki akkor a közelben hajózott. Tolnay Zoltán azt mondta, hogy folyamatosan figyelte a rádiót, de a szállodahajó csak az után jelentkezett, hogy maga alá gyűrte a Hableányt. Az is kifejezetten furcsa volt, hogy az ukrán kapitány ekkor is gyakorlatilag érthetetlenül beszélt, egyetlen mondaton belül angol, német és orosz szavakat is használt. Tolnay Zoltán azt is mondja, hogy ő csak a magyar közleményből tudta meg, hogy mi történt.

Ahogy azt az Origo megírta, a szállodahajó kapitánya elleni gyanúsítás arra épül, hogy a Viking Sigyn személyzetének a vízi KRESZ értelmében fel kellett volna vennie a rádiókapcsolatot a Hableány személyzetével, mivel a Hableány haladt előrébb. A vízi KRESZ szerint a hátsó hajónak közölnie kell az előtte/mellette haladóval, hogy előzésére készül, és hogy melyik oldalon halad el mellette. A szállodahajó elektronikai navigációs rendszereinek adatai, a kormányállásban rögzített hangfelvétel azonban azt bizonyítja, hogy még csak kísérletet sem tettek a kapcsolatfelvételre, sőt a Viking Sigyn hangjelzést sem adott, amivel figyelmeztethette volna a környezetében hajózókat.

Ráadásul a Viking Sigyn az ütközés után még vagy fél kilométert haladt felfelé, majd félreállt, ám a fedélzetéről senki sem értesítette a hatóságokat arról, hogy mi történt. A tragédiáról annak bekövetkezte után tíz perccel egy, a térségben hajózó turistahajó egyik utasa értesítette a hatóságokat, a mentést pedig civil hajók személyzete és utasai kezdték meg.

A nyilvánosságra került videofelvételek is azt bizonyítják, hogy a Viking Sigyn okozta a katasztrófát. Egyértelmű, hogy a hatalmas szállodahajó a Hableány mögül érkezik, hosszú idő telik el, míg utoléri, és hátulról szabályosan felökleli. Ahogy a közúti közlekedésben is, a vízi közlekedésben is azt mondják a szabályok, hogy az elöl haladónak van elsőbbsége, a Viking Sigynnak rádión jeleznie kellett volna az előzési szándékát. De most már bizonyítékok vannak arra, hogy nem tette, sőt, még az ütközés előtti utolsó pillanatokban sem tett semmit a 64 éves ukrán kapitány. Pedig a felvételen az is látszik, hogy a Viking Sigyn fedélzetén az ütközés előtti pillanatokban kétségbeesett rohangálás kezdődik – vagyis tudták, hogy baj van.

Forrás: origo.hu